Petr - TipCars.com napísal:
Nebojte, článku se dočkáte. Všechny druhy pohonu 4x4 u Subaru máme v merku, stejně tak u Mitsubishi .. A pokud se podaří sehnat informace, podíváme se i na auta koncernu VW (zejména Audi).
S dotazem ohledně pohonu xdrive jsem se obrátil i na zastoupení BMW v ČR : zde jejich reakce :
děkujeme za Váš e-mail ze dne 12.7.2010 zaslaný do našeho Zákaznického servisu BMW v Praze, ve kterém se zajímáte o bližší informace ohledně pohonu BMW xDrive.
Velice náš těší Váš zájem o technické informace o systémech BMW a rádi Vám zodpovíme Vaše dotazy.
Funkce a celý systém xDrive již mnohokrát konzultovali, dovolíme si tedy odpovědět.
Systém BMW xDrive sice klasický mezinápravový diferenciál nemá, ale je nahrazen elektronicky řízenou vícelamelovou mezinápravovou spojkou. Ta přerozděluje neustále aktivně výkon mezi nápravy dle potřeby. Při ideálních podmínkách je to 40:60 a lze ho tedy označit jako stálý systém pohonu všech kol. Při jízdě je tedy sledováno mnoho aspektů provozu (ůhel natočení volantu, poloha plynového pedálu, zařazená rychlost, rychlost otáčení kol přední/zadní nápravy) pro co nejlepší přerozdělení výkonu mezi jednotlivé nápravy a tim zabránení smyku. xDrive smyku tedy spíše předchází a nesnaží se ho pouze skorigovat jako připojitelné pohony všech kol jiných značek.
Jak správně uvádíte, při parkování se v některých situacích odpojuje pohon přední nápravy pro snížení sil potřebných k ovládání a zmenšení průměru otáčení vozu. U vozidel vybavených automatickou převodovkou, se tak děje při zařazení do polohy „P“.
V opačném případě, při vysokých rychlostech (přibližně nad 140km/h) se pohon předních kol odpojuje, kvůly vysoké námaze složitého systému ozubených kol.
Abychom to tedy shrnuli - pohon xDrive je stálý, ale odpojitelný.
Níže si Vám dovolujeme zaslat informace k systému xDrive, které jsme poskytli zákazníkům BMW v rámci jejich dotazů.
----------
-Mohli by ste mi přiblížit, jak pracuje systém xDrive? Jak funguje a jestli je stálí nebo připojitelný?
-Po prověření Vaší otázky ohledně fungování xDrive byli zjištěny nasledovné informace:
BMW xDrive je první proaktivní inteligentní pohon všech kol. xDrive může podle situace plynule variabilně rozdělovat točivý moment mezi nápravy. Výchozí poměr rozdělení síly mezi přední a zadní kola je u systému xDrive 40:60. Díky takovému rozdělení zůstává zachován pocit z jízdy charakteristický pro BMW. Při srovnání s klasickými systémi 4x4 se stálým rozdělením točivého momentu v poměru 50:50 je za volantem BMW xDrive cítit mnohem menší sklon k nedotáčivosti. Díky preferenci zadních kol automobil nemá takovou tendenci k nedotáčivosti.
xDrive myslí dopředu tak, že během jízdy neustále monitoruje stav vozu – například otáčky kol, úhel jejich natočení, stáčivou rychlost nebo moment motoru. Podle toho systém rozpozná, zda má účinně zareagovat na tendence k přetáčivosti nebo nedotáčivosti. Při sklonu k nedotáčivost – přední kola směrují k vnějšímu okraji zatáčky – přerozdělí elektronicky řízená lamelová spojka ve zlomcích sekundy točivý moment z přední nápravy na nápravu zadní. Při tendenci k přetáčivosti, tedy když hrozí zadní část vybočením z dráhy, přesměruje xDrive hnací sílu že zadní nápravy na přední. Díky propojení s dynamickou kontrolou stability (DSC) (*1) jsou navíc minimalizovány zásahy do řízení motoru a brzd. Výsledek: maximální trakce, rostoucí dynamika, lepší držení stopy, nárust přesnosti řízení a neutrální jízdní chování až po mezní oblast. Inteligentní systém pohonu všech kol xDrive je volitelně v nabídce pro BMW řady 3 E90, E91, E92, BMW 5 F10, F07, BMW řady 7 a BMW X1, sériově pak pro X3, X5 a X6.
Jeho hlavní výhody jsou v:
- optimální trakci díky varabylnímu rozdělení točivého momentu mezi přední a zadní nápravu.
- Neutrální chování při jízdě
- Proaktivně reaguje a eliminuje od samého začátku tendence k nedotáčivosti nebo přetáčivosti prostřednictvím variabilního přenosu točivého momentu.
- Maximum trakce a dynamiky díky bleskově rychlé reakci na aktuální situaci.
*1 – DSC – dynamická kontrola stability (dynamic stability control) může dodatečným zásahem korigovat přetáčivost nebo nedotáčivost vozu. DSC pomocí snížení výkonu motoru a cíleného brzdění jednotlivých kol dodatečně asistuje systému xDrive, aby se vozidlo opět dostalo do správného směru.
Přímá odpověď na Vaší otázku tedy zní: xDrive je systém stálého pohonu všech kol a xDrive řídí elektronický systém DSC přes vícelamelovou spojku, která nahrazuje klasický mechanický mezinápravový diferenciál.