Aleš Zich, Auto AZ napísal:
I když jsou články Davida V občas cítit benzínem až moc, v zásadě bych s ním souhlasil. Živíme se s kolegy vyhledáváním a prověřováním ojetin před koupí, takže radu před vlastním nákupem auta, že lepší volbou u ojetiny je benzínový motor jsem dříve opakoval do omrzení. V posledních cca 2 letech však narážíme stále na to samé - kvalitní ojetá benzínová auta jsou zejména ve střední třídě téměř nesehnatelná. Zkuste si sehnat např. Mondeo s motorem 2,0i 107kW (ale i 1,8 je problém) z let 2005-2008 s...
Přesně tohle jsem psal do diskuze k Fiatu Croma. Rozumný benzín ve střední třídě je v tomto tisíciletí vzácnost. A to se o auta sice zajímám, ale jen tak povrchně "z rychlíku".
Já bych s odpovědí tazateli zase tak jednoznačný nebyl. Sice jezdí jen cca 20 km trasy, ale neřekl kde a jak. Pokud se jedná o trasu po silnici I. třídy, kde se jede víceméně ustálenou rychlostí do 110 km/hod, lze s benzínem dosáhnout relativně malé spotřeby a asi není co řešit, 1,8, pokud ji sežene, je rozumná volba.
Pokud ale trasa vede těžším terénem, samý rozjezd, brzda, obce v dolíčku - při vjíždění do obce brždění z kopce a při výjezdu zrychlení do kopce, s benzínem se klidně dostanete na 9,5 litru. Naproti tomu diesel není tak náchylný na zátěž, co se týče spotřeby.
Při rozdílu 2 l/100 km a ceně 36,- Kč za litr mi vyšlo, že diesel při 20.000 km ušetří 10.800,- Kč. Pokud si diesel nechá pět let, ušetří si přes 50.000 Kč na opravy agregátu. Můžete strašit sebehrůznějšími příběhy, ale fatální závada dieslu se stává v řádu jednotek procent kusů, rozhodně to nepotká každého. Jediné, čeho bych se obával, je závada na vysokotlakém systému, ale i tam se už dnes náklady na opravu ve speciálních diesel-servisech pohybují v rozumnější výši 1,9 od Fiatu používá komponenty, které nezávislé diesel-servisy dokáží v rozumné ceně sehnat. Turbodmychadla se nemění co 5 let a EGR ventil se vymění také max jednou a to by se do 10.000,- mělo vejít. Více se tam nemá co pokazit. Nynější mrazy mne s dieslem nikterak nepoznamenaly - tankuju levnou noname naftu a žádná aditiva. Zase - odstavilo to jen pár aut, vždyť všechny ty dodávky nám každé ráno rohlíky přivezly, pošťáka v Tranzitu jsem taky zahlédl a ze sídliště ti, co každodeně odjíždějí také zmizeli.
A nalejme si čistého vína - u benzínu (některého) zase často odchází zapalovací cívky. Nevím, kolik jich má Opelovská 1,8 - zda pro každý válec svou nebo jednu pro více, ale odejít může. A i když odejde jen jedna z mnoha, auto sice jede, ale nahromaděný nespálený benzín z nefunkčního válce může zničit drahý katalyzátor. O problémech s lambda sondou, zanášením škrtící klapky a jejího potenciometru se také nikdo nezmínil.
Pokud tazatel sežene pěknou 1,8 - prověřenou, zachovalou, ať ji bere. Pokud 1,8 nebude, prověřená 1,9 od Fiatu ve slabší variantě pravděpodobně také dobře poslouží.