rojack napísal:
Škoda Octavia, 2,0 Tdi, 4x4, 103kW. Dnes ranní teplota -4. Bez čištění oken odjíždím. Po 1 km stav spotřeby na PC, 12l, po 5 km již jen 7,5l, po 20 km 5,6l. Jízda mezi dědinami, z kopce do kopce, žádný semafor. Po ujetí asi 2 km už fouká z výdechů příjemný teplý vzduch. Motor je zahřátý na optimální teplotu dle pal. ukazatele ovšem až po 20 km.
Pravda, je to služební, takže náklady provozu neřeším, ale i tak je sleduji a jsem spokojený. Používám auto jak na dlouhé trasy, tak na jízdy do obchodu ...
Nedávno jsem se svezl firemní 1.8TSi v kombíku 4x4, se kterou kolegové běžně jezdí delší štreky mimo dálnice okolo 6,7. Já jsem s tímto vozem zajel trasu 30+30 km, kterou mám najetu denně, za 7 litrů, a to jsem s tímto motorem jel po dlouhé době, takže jsem nejel úplně efektivně co do využívání optimálních otáček a řazení. Totéž jsem jezdil ve starší, lehčí a méně výkonné 1.8T za 7,2. To je typický příklad toho, kudy jde spotřeba benzínových motorů v posledních letech - naprosto opačně, než u dieselů.
Nedávno jsem do jiné diskuze srovnával:
Spotřeba je jediná výhoda dieselu vůči benzínu, ale i tenhle faktor postupně ztrácí na významu. Když vezmu přelom tisíciletí, kdy nafta navíc stála cca. o 20% míň než benzín, tak OI s 1.9SDi žrala 5,39 (všechno dále uvedené je dle uživatelů na spritmonitor.de), vůči tomu 1.6 55kW 7,57 (tzn.+ 40%) a k tomu ještě výrazný rozdíl v ceně paliva. A to je srovnání motorů podobné konstrukce i výkonu. Podobně o pár let později srovnání 1.9 TDI 96 kW vs. 1.8T - 6,14 vs. 8,61, opět benzín na litry o 40% více. Po započítání ceny paliva tak srovnatelný benzín sežral na kilometr v kačkách o 75% více.
Poté ale nastala doba, kdy se původně úsporné diesely začaly honit na výkon a tam šla spotřeba evidentně nahoru - TDi 1.9 66kW - 5,6, 81kW - 5,76, později nasazený 74kW - 6,16 a výše zmíněný 96kW - 6,14. Podobně OII - 1.9 77kW - 5,95, resp. nejmodernější 1.6 TDi 77kW - 5,52. Dále - 2.0 103kW - 6,38 a naftové RS 6,59. A z bájných 5 lirů jsme najednou na 6,5 litrech.
Proti tomu se v posledních letech po období "temna" začalo investovat do vývoje benzínů a tam šla spotřeba opačným směrem. 1.8 TSi (výkonově srovnatelné s naftovým RS, dynamicky dokonce lepší) - 8,26, takže již jen + 25% spotřeby nahoru. Podobně 1.4 TSi se spotřebou 7,11 litru, která je velmi odobná co do jízdních výkonů s TDi 2.0 103kW, které si vezme 6,38. Rozdíl 12%. Opovrhovaná a posmívaná 1.2 TSi - 6,79 proti zcela srovnatelnému TDi 1.6 77kW - 5,52 - delta opět už jen 23%. A k tomu současná situace, kdy cena paliv je srovnatelná, nebo jak již několik měsíců vidíme, u nafty i přes výrazně nižší spotřební daň dokonce vyšší než cena benzínu.
A co se děje? Najednou jsme v situaci, kdy technicky a výkonově srovnatelný benzín kvůli ceně paliv a technickému pokroku nežere o 50 - 75% víc, ale jen o nějakých 15 - 20%. A z tohoto úhlu pohledu se pak jižvýhody a nevýhody obou typů motorizací výrazně stírají.