Piatok 24.02.2012 09:56,
věčné dilema
Je to klasika, nafta nebo benzin. Řešil jsem toto dilema při nákupu starší Astry H kombi. Nakonec jsem vzal klasickou 1.6 77kw. Teď v zimě jsem s důchodcovskou jízdou - klidné rozjezdy, dálnice max 130 na 7,2 l benzinu - dle dotankování. Pokud budu více jezdit tak přejdu na LPG.
Hlavní ovšem je porovnávat celkové náklady při uvažované kupní ceně. Benzín koupím s podstatně nižším nájezdem než diesel při dané ceně. Tudíž další náklady, které jsou pro obě motorizace stejné - spojka, tlumiče, výfuk atd. budu na benzínu řešit podstatně později. Navíc při daném nájezdu méně trpí benzín a určitě se na krátké trasy dříve ohřeje - topí, dříve můžete využívat plný potenciál motor aniž by jste ho ničili. Můžete říct, že nezávislé topení dieslu vyřeší pomalý nástup topení, ale to pak samozřejmě zaplatíte spotřebou. Majitele dieslu co má 100 00 s vysokou pravděpodobností někdy do 200 000 km potká nějaká typická závada moderního commonrailu - EGR, Turbo, Vstřiky, DPF... Zkuste si hodit do excelovské tabulky, co vám s celkovými náklady a tedy reálnou spotřebou udělá nákup EGR za 8000 :). Tohle potkalo mého známého s S - Maxem co měl najeto lehce přes 100 000 (nájezd pravděpodobně sedí - ověřováno ve FORD). Dále stačí přihodit náklady související s větším nájezdem dieslu a celková cena na ujetý kilometr je pak stejná nebo vyšší než u benzínu ...
Ještě bych zmínil jeden aspekt, který mluví proti dieslu a to je, jak sehnat kvalitního automechanika garážistu. Opravy stylem měním co můžu, dokud na to nepříjdu se tu pěkně prodraží. Když pak nešťasný majitel dieselu dopátrá se konečně správného kvalitního mechanika, zjistí, že platí stejně jako v autorizovaném servisu.
Přidám ještě zkušenost mého kamaráda, který koupil český sen Octavii 1.9 tdi 96 kw 6-ti kvalt. Nájezd při koupi 100 000. Průměrná spotřeba 5,5 dle PP. Do 199 000 jezdil celkem jen s běžnými opravami. Pak mu začala jít hůře řadit 5tka. Garážista mu poradil, ať to neřeší ... Neřešil to ještě pár tisící. Pak přišlo cukání spojky a vibrace. Následovala výměna spojky, dvojhmoty, vybilo to pouzdro někde v převodovce tak, že to nešlo opravit opravnou vymezovací sadou. Celková cena opravy 35 000 Kč. Nutno podotknout, že za velkou část této sumy může pozdní návštěva autorizovaného servisu, kde došlo dalším ježděním vymlácení něčeho v převodovce .... V reálu tato oprava znamená spotřebu plus 1 litr, pokud si to přepočítám na 100 000. No a teď si vemte modelový příklad, pokud by jste koupili toto auto ve 150 000 km nebo ve 180 000 ... A to je TDI kvalitní a spolehlivý motor. Dle údajů mého automechanika, se opravdu vyskytují taxi s 500 000 km. Ale tohle už bohužel neplatí pro commonraily.
Takže si to shrňme:
Diesel
plus - okamžitá nízká spotřeba
mínus - ohřívání, startování v zimě
mínus - čekají nás "někdy v budoucnu" vyšší náklady
mínus - dieslové ojetiny mají v průměru více najeto, nižší výběr, o více se stáčejí ...
mínus - při stejné ceně vyšší nájezd - dřívější opravy běžných částí - shodných s benzinem
plus - síla a zátah motoru - pro vyznavače turbokopance
benzin
plus nižší nájezd při stejné ceně
plus lineární tah motoru
plus u 1.8 Opel benzin rozumná spotřeba
mínus - větší spotřeba
plus startování v zimě, nároky na distribuované palivo
možnost při zvýšení ročního nájezdu předělat na LPG
plus - jednodušší motor, větší šance sehnat rozumného servisáka
A určitě jsem ještě na něco zapomněl :).
Každý si prostě vybere dle své povahy. Dle mého názoru potencionální kupci staršího dieslu více riskují. Já nerad riskuji, tak jsem zvolil benzin od autorizovaného prodejce. Koupil jsem astru kombi H s 35 000km za 175 000. Může se vám zdát cena přehnaná, ale auto bylo s plným servisem od Opel Dobrovolný VM. Co se mi nezdálo, to opravili. Když to porovnám s nákupem předchozího auta, kde jsem po nákupu zjistil, že něco vybije za dva dny baterku a bazarista mě poslal do .... A to auto bylo na první pohled super, odpovídala tomu i cena a bylo pořádně proklepnuto automechanikem ....
Každopádně přeji šťastnou ruku při výběru.
reagovať