Martin napísal:
Niesom odporcom dieslových motorov, ale občas si treba uvedomiť aj to, že pri kúpe je omnoho drahší ako benziňák s rovnakým výkonom. Má sice nižšiu spotrebu, ale ten rozdiel v cene!!!! Prepočítajte si to niekedy kedy sa to vráti. Po odjazdení niekoľko 100 000km. A to už mnohí auto dávno predávajú. Taktiež náklady na údržbu, nech si vraví kto chce čo chce sú nepomerne drahšie.
Ak sa jedná o výkon, tak benziňák s výkonom 100kw a objemom 2.0 v pohode stačí turbodieslu 2.0 100kw. Avšak keby mal be...
Moderní dieselové motory nejsou špatné, spotřeba je na skvělé úrovni a výkon velmi dobrý. Za posledních 5 měs. jsem najezdil s autem s motorem TDI ca 20 tis.km. Jednalo se o stare TDI 81kW s téměř 200tis km a 74kW PD s ca 100tis. Jednoznačně lepší byl starý typ, rozdíl ve výkonu celkem propastný (ale dáno tím že 74kW byl 4x4). Jezdím stejnou trasu ca 700km jeden směr a spotřeba dle výpočtu ne PC při rychlostech 150-200 na dálnici v DE ne u nás!!(body jsou my milé), průměr i s přejezdy přes Prahu ca 105-110km/h vychází 5,7-6,5 l/100km. To je skvělé. S mým benzínovým "koncernem" jezdím při lehké noze o 1l výše.
Vždy, když začnu o dieselu uvažovat, vrátím se hned na zem. Spočítám si rozdíl v ceně vozu, počet najetých kilometrů a provozní náklady(rozhodně nepodceňuji pravidelnou a preventivní údržbu) a díky skoro stejné ceně B/N - nekalkuluji "že mi někdo přinese levnější naftu z Tatry nebo bagru" a výhodou tedy zůstává pouze nižší spotřeba. K tomu nějeké to turbo nebo váhu vzduchu (vidím to okolo u známých) a hlavně celkem odporný černý kouř u dosti moderních dieselů všech značek (možná je to chipem?) a hned vím že zůstanu u benzínu.
Pokud se hodně jezdí 30tis a více za rok, diesel asi ano, ale při mých max 15tis u vlastního auta (letos dokonce jen u jednoho 6tis a u druhého 14tis) se mi to nevyplatí.
Alternativou k naftě je LPG, které má řadu výhod i nevýhod. Sám na něj jezdím u druhého auta a jsem spokojen - vstupní investice byla sice ca 35tis., ale je to skoro stejný rozdíl jako dieselové a benzínové auto a díky rozdílu ceny paliva se mi spotřeba rovná ca 4,5-5,5 L benzínu (záleží jestli jezdím po městě nebo mimo, v kalkulaci je i nákup ca 90L benzínu za rok pro počítačem řízené startování + revize LPG 1xza rok).
K tomu nejekologičtější provoz. Oproti dieselu a benzínu je třeba zase častěji měnit výfuk, který díky velkému obsahu páry rychleji koroduje zevnitř.
Samozřejmě je zde velký rozdíl ve výkonu - 1,4L versus 1,9 resp ca 50kW verus od 66kW, ale to auto není určené pro dálkové trasy.
Toť moje postřehy. Nejsem nepřítel žádného typu motoru, nejsem ekolog ale počítám. Rád se svezu svižně ale jen proto abych byl "in" nemusím mít na kufru nejlépe červené TDI - červené I tam ale stejně mám. Navíc při pořizování ojetého vozu většinou najdete benzinové vozy v lepší kondici s menším počtem km než v dieselu.
Kritika mi nevadí pokud bude objektivní.