Zdravim vsechny diskutujici.
Vsem slusnym prispevovatelum do diskuse: diky za prispevky. Vam ostatnim: a vy mi taky muzete…
Chtel bych tady na par veci zareagovat. Predne k me odbornosti/neodbornosti. Pracuji jako automobilovy konstrukter v jedne nejmenovane automobilce v jedne nejmenovane zemi (mimo CR). Shodou okolnosti ma prace castecne smeruje i do SUV. Dobry paradox, SUVeckari se do me obouvaji a za par let si mozna koupi vozitko na kterem parave makam…
Jo a nejsem pan Vaculik, jak si nejaky “spion” mysli
Takze mou odbornost posudte sami a clanek si vemte k srdci nebo ne, je to na vas.
Sam ziju pomerne cilym zivotem: mam rodinu, autem tahame kola, lyze, jezdime do hor. Stejne me porad vychazi kombik jako nejvhodnejsi vuz. Nikomu to necpu, je to ciste moje zkusenost.
Muj clanek miril predevsim na to, jak zvysujici-se hmotnost a vyska vozidel negativne ovlivnuje jejich chovani. SUV jsem vypichl jako zarny priklad techto jevu. Sam jsem nekolika SUV jel a delim je do dvou skupin: jeny jsou prilis mekke, projedou slusne lehci teren, ale na silnici to je na morskou nemoc. Pak jsou tu SUV, ktere jsou tvrde jako kamen aby zvladali vrazedne vykony svych motoru a do terenu jsou naprosto nevhodne. Jejich smysl mi unika predevsim. Ale prodejni uspechy ukazuji, ze pro styl jsou lide ochotni lecos obetovat (nejen u aut, co?).
V diskusi se objevuji prispevky, ktere znovu a znovu poukazuji na bezpecnost SUV. Upozornuju, ze se jedna o bezpecnost pasivni, ne celkovou. Vzhledem ke snizene bezpecnosti aktivni neni hodnoceni celkove bezpecnosti jednoduche! Tento problem jsem si nevymyslel, ten existuje viz. treba zde: http://www.safecarguide.com/exp/suvs/idx.htm; nebo zde: http://www.citizen.org/autosafety/suvsafety/
Osobne SUV za bezpecne nepovazuji. A trosku me desi, ze mnoho majitelu SUV se citi bezpecnejsi a podle toho se na silnicich chova. Jsem proti jakemukoliv “praseni” na silnicich, ale “praseni” za volantem SUV je skutecne jeste nebezpecnejsi nez s beznym nebo sportovnim autem. Pokud si teda nekdo koupi SUV protoze chce byt v bezpeci, necht jezdi defenzivne a mysli na to, ze ovladatelnost jeho vozu je v krizove situaci ponekud problematicka.
Byl jsem nazvan “hokynarem” protoze jsem si bral ke svemu clanku jen argumenty co se mi “hodily do kramu” a zamerne jsem tedy zatajil, ze SUV pouzivaji pohon 4x4. Tak to tedy napravuji: kdyby jste to nekdo nevedel, SUV pouzivaji pohon 4x4! I kdyz ani to nebude brzo uplne pravda az z Himalaje dorazi Yetti (nebo az dorazi Krakonos z podkrkonosi?).
Pohon 4x4 ma skutecne pozitivni vliv na aktivni bezpecnost. Bohuzel statistika nehod nam rika, ze prevazna vedsina ridicu v krizove situaci pouze brzdi. Zkusenejsi ridic dokaze brzdit a zatacet, ale malokdy vede k zachrane pouziti hnaci sily. Navic vyssi a tezsi automobil, jak jsem uvedl v clanku, trpi pri manevrech ztratou prilnavosti a kde neni prilnavost neni mozno prenest ani silu hnaci. Je tedy nemozne obecne rict, ze SUV vybavene 4x4 je v tomto ohledu lepsi nez limuzina s pohonem dvou kol! Jiste je, ze nejlepsi bude limuzina s pohonem 4x4 a takovych aut je na trhu dostatek. Takze je pohon 4x4 argumentem pro koupi vozu SUV?
Problematicky je tez zminovany vyhled z SUV. Ridic SUV vidi lepe, ale ridici kolem nej naopak hure, takze je to plus nebo ne?
Nebo zminka o kvalite silnic. Muzem udelat dohodu, prestanem z nasich dani platit silnice uplne a budem vsichni jezdit off roadama jako v Africe, ne? Neni lepsi tlacit na nase zastupitele a vymoci si za nase penize kvalitni silnice? Alespon v zapadni Evrope tento model funguje o poznani lepe nez ten Africky.
Nekolik diskutujicich zminilo, ze mame demokracii a kazdy si muze koupit auto jake chce. S tim nezbyva nez souhlasit. Trosku me zarazilo, ze z nejakych prispevku trci osten sporu “bohati majitele SUV vs. slusnaci s normalnimi auty”. Tak problem skutecne nevnimam! Cena vozidel SUV zacina dnes pomerne nizko a utoky typu “sam na SUV nemas tak kritizujes” jsou smesne. Na SUV mam a presto ho nevlastnim. Nevidim k tomu duvod.
Chtel jsem poukazat na to, ze “hospodska” pravda o bezpecnosti SUV tak uplne neplati. Pokud nekdo uvazuje o koupi vozu a muj clanek mu pomuze s rozhodovanim, budu rad.
Autor Slavek Styblo