Článek po slohové stránce bez potíží, nicméně myslím, že to šlo napsat kratším způsobem - při stejném množství potřebných informací.
Filtry pevných částic si majitelé vozů většinou nevybírají pro své "zelené smýšlení" ale proto, že je do vozu fabrika zkrátka montuje a jiná možnost není. Do doby nedávno minulé některé automobilky nabízeli dva identické diesely - jeden s a druhý bez DPF, bohužel prodeje motorů s filtrem byly mizerné (jak by ne, když je auto dražší) takže se to sjednotilo a většina značek už najela na pouze diesely vybavené DPF.
Pokud si běžný uživatel pročte příručku ať už k novému či ojetému vozu, nevidím proč by při inteligenci alespoň šimpanze, měl mít problém se svítící kontrolkou a zaneseným filtrem.
Tedy kontrolka se rozsvěcí v případě, že je filtr částečně zanesen (záleží na daném nastavení automobilky cca 70-90%/!/ zanesení, navíc v kombinaci s tím, že nedojde k úspěšné regeneraci filtru většinou 3x krát) a v ten moment se hlavně NESMÍ VYPÍNAT MOTOR, problém je totiž v tom, že daný majitel motor vypne, čímž opět znemožní regeneraci, což v případě dalšího zopakování může vézt k úplnému ucpání filtru - tím pádem jeho zničení a k nepojízdnosti vozu (ucpání filtru sebou samozřejmě může nést další následky ve formě poškození motoru!). Doporučovaný postup při rozsvícení kontrolky filtru totiž většinou není vyrazit do servisu, ale umožnit filtru regeneraci, uvádí se obvykle - zvýšené otáčky motoru při rychlosti vyšší než 50km/h po dobu delší než 15 minut. Poté kontrolka SAMA ZHASÍNÁ.
Takže histerie naznačená v tomto článku je částečně i zbytečná, myslím že to není natolik zaviněno autorem, ale některými zavádějícími údaji.
Z praxe, životnost filtru může být dokonce jen cca 100 000km, zažil sem už několik vozů u kterých se tyto museli měnit i dříve. Problém je většinou dán nesprávným zacházením uživatele, někdy je fabrika ochotna uznat záruční opravu, ikdyž jde o mechanicky opotřebitelný díl, tedy vyjímku ze záruky. Celková výměna filtru pevných částic za nový výjde na např. na nový VW Passat na cca 50 000,- Kč, takže určitě nejde o zanedbatelnou částku. V tomto případě opět z praxe doporučuju "vypreparování" filtru z výfuku a přeprogram řídící jednotky, přičemž je problém odstraněn "na vždy" při měření emisí není žádný problém. "Opravy" filtrů pevných částic z principu nedoporučuju, nevím jak u naznačovaných "oprav" u Citroenu aspol., ale já mám zkušenosti s filtry používanými Opelem a koncernem VW - a reálná oprava NENÍ MOŽNÁ! Filtr je vyroben jako jednorázová záležitost, stejně jako například zmiňovaný katalyzátor. Čištění je proces přesně nastavený pro podmínky jedoucího vozu - jakékoli pokusy jej "čistit" vapkou, zapalovačem nebo třeba hořákem svářečky jsou úplně mimo realitu, jak již opět bylo uvedeno, k regeneraci - tedy vypálení filtru je zapotřebí teploty cca 500-600°C po dobu cca 15ti minut ... simulace těchto podmínek vapkou ...
)))))
Filtr samotný není zas tak úplně k ničemu, skutečně zachytává pevné částice z výfukových plynů, kdy dieselové motrory jsou hlavně "více prašné" než motory benzínové a vnikání většího množství (dlouhodoběji) těchto prachových částic do plic je zaručená "objednávka rakoviny". Realita je, že výfuky vozů s tímto filtrem většinou nejsou černé od sazí, jako u klasických dieselů, kteří jsou svým "přikuřováním" velmi známé, bohužel to jejich majitelé sami mnohdy nevidí
Praktické uplatnění těchto filtrů je hlavně v podzemních garážích, kde se zplodiny tak snadno nedostanou do ovzduší a lidé kteří se v garážích pohybují se nadýchají mnohem více.
U vozů provozovaných pouze ve městě na VELMI krátké pojížďkdy - typu 2km denně, se kontrolka filtru rozsvěcí klidně každých 100km, u vozidla, které alespoň jednou za měsíc jede po dálnici, se uživatel s rozsvícením kontrolky vůbec nemusí setkat, protože systému se bez problémů daří regenerace - není tedy nutné ještě obtěžovat řidiče kontrolkou.
Z uvedeného tedy jednou větou - pročítat pozorněji manuály a v případě poruchy filtr klidně odstranit - u ojetých vozů věnovat filtru pevných částic zvýšenou pozornost.