K.Císař napísal:
Také nejsem hnidopich, ale musím reagovat na Váš příspěvek, v předešlém případě použil p.Vaculík termín " povinné ručení " což myslím všichni motoristé chápou jako zákonné ( tedy povinné) pojištění odpovědnosti z provozu motorového vozidla. Pokud tedy (jako pracovník pojišťovny) chcete formulovat přesněji nebylo by od věci vysvětlit, který typ popjištění vlastně motoristé při zákonném "pojištění odpovědnosti vyplývající z provozu vozidla " používají včetně konkretizace zákonů, neboť Vámi uv...
Sorry, nemohl jsem se udržet, ten výklad odborníka mě dostal. Protože jsem také pár let pracoval v pojišťovnictví, předkládám svoji verzi. posuďte sám, která je srozumitelnější.
Pojištění v principu dělíme na z á ko n n é a s m l u v n í .
Z á k o n n é pojištění vzniká nezávisle na naší vůli, jenom tím, že je splněna nějaká podmínka (zde citovaná vyhláška č.125/93Sb. Pojištění zaměstnavatele pro případ pracovního úrazu nebo nemoci z povolání - v praxi to znamená, že jakmile firma přijme jediného zaměstnance, je automaticky pojištěn. Nesepisuje se žádná smlouva, musí to samozřejmě ohlásit a platit pojistné)
Do roku 2000 bylo zákonným pojištěním i "povinné ručení" - vzpomeňte, stačilo zaplatit složenku a policii jste se prokazoval ústřižkem.
S m l u v n í pojištění vzniká teprve na základě uzavření smlouvy s pojišťovnou, jde tedy o vědomý akt.
Zvláštní podkategorií je tzv. P o v i n n ě s m l u v n í pojištění (pro přesnost - musí být sjednáno smlouvou, ale ten, koho se týká, je povinen tuto pojistku uzavřít, jinak porušuje zákon, v případě povinného ručení z.168/1999Sb. Pojištění kryje škody na zdraví nebo životě a majetku, které můžete způsobit svým vozidlem.
Podtrženo sečteno, přesný název uvedený v z.168/1999Sb je "Pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla", jde skutečně o povinně smluvní pojištění a termín "povinné ručení" se vžil a je obecně užívaný. P.S. A máte pravdu, osvěta je třeba jako sůl.