Štvrtok 17.09.2009 15:29,
rada
I diesel má nějaký podíl CO, nicméně je pravda, že benzín díky neustálému balancování na stechiometrickém poměru je na tom s CO hůře. Studený benzínový motor má koncentraci CO daleko vyšší kvůli obohacené směsi. Nejlépe se tedy člověk otráví čerstvě nastartovaným benzínovým autem a je zcela lhostejné, jestli má kat nebo ne. Ovšem nejmodernější stroje mají vychytávky, jako je předehřívaný kat a by-pass vzduchu do výfukového potrubí, aby se CO i za studeného motoru oxidovalo na CO2. Nicméně s přihlédnutím ke všem aspektům je dle mého názoru naftový motor škodlivější, neboť jeho terminální produkty jsou konečné a dají se buď zachycovat (saze, prach) nebo s nimi nedá nic udělat (NOx) a jsou zrhuba o řád vyšší. Zatímco benzínový motor vypouští plyny, které lze dodatečným spálením ještě upravit CO + HC. Dalo by se zjednodušeně říci o benzínových autech, že pokud pojede několik za sebou, tak souhrn jejich škodlivin bude teoreticky nižší než součet škodlivin jednotlivých strojů. O naftových motorech toto říci nelze a naopak situace několika jedoucích vozidel za sebou se zhorší, protože jednotka nasátého vzduchu obsahuje méně kyslíku, ovšem naftový motor nemá měření, kterým by to vyhodnotilo a při maximálním využití potenciálu (plnej knedlík a tah vocpodu) není omezení pro vstříknutou dávku paliva.
reagovať