ctverak napísal:
Zajímavý názor, ale vem si celý ten proces získávání benzínu i z druhé strany od těžby ropy, dopravy přes půl zeměkoule do rafinerie, výrobu benzínu a pak dopravu stovky kilometrů na pumpu a pak jaksi účinnost spalovacího motoru je skoro nepodstatný údaj.
Samozřejmě elektrická energie se musí někde vyrobit, ale i tepelné elektrárny jsou vysoce sofistikované zařízení kde je účinnost procesu spalování a odsíření na slušné úrovni. Kdybychom všichni najednou sedli do elektrických aut tak na tohle ...
A myslíš, že těžba uhlí, doprava, třídění a pak drcení a likvidace popela či těžba a obohacování uranu jsou na tom nějak výrazně lépe?
Nám na vysoké říkali, že totální využitelnost energie z fosilních paliv je kolem 8%. Je v tom těžba, distribuce, výroba energie, její distribuce a využití koncovým zařízením. Proč dělat elektromobily, aby se místo ropného kartelu pakoval ten eletrický?
Navíc hustota energie v benzínu je nesrovnatelně vyšší a stabilnější než uložená do akumulátoru. Týden v zimě nejezdi a dobíjíš, zatímco odpar benzínu je minimální. V zimě topím odpadním teplem, v čem se topí v elektromobilu? Tady se totiž náklady nesumarizují, udělá se srovnání v omezeném čase, a zvolí se vhodně kriteria. Udělejte sumář v našich podmínkách za rok provozu. Srovnatelný komfort klasického pohonu a úplného elektromobilu, a to ja ten palubní (topení, klimatizování), tak uživatelský dojezd, síť čerpadel, délka doplňování energie, ale i odezvy el-motoru, hluk, ať je tam vše. Zhodnoťte náklady na provoz a definujte úsporu energie. Na základě těchto čísel, se dají dělat závěry o výhodnosti provozu. A pak tu máme výrobní náklady, které pokud odráží cena jejich skutečnou velikost a není tam marže za trendy výrobek 150%, jednoznačně ukazují, že bylo na výrobu jednoho auto spotřebováno 2,5x více zdrojů (vyjádřeno v penězích) než na klasickou koncepci. Nemyslím si, ne že nemyslím, jsem hluboce přesvědčen o tom, že tento deficit se už tím provozem NIKDY nedá dohnat.
Já fandím zdravému rozumu a rozvoji toho, co má smysl. Tady ale dobrý nápad zvítězil nad zdravým rozumem.
Jsem otevřen věcné diskusi na toto téma, nechám si rád rozšířit obzory a pokud dostanu přesvědčivé argumenty, dokážu uznat, že jsem se spletl. Bohužel to zatím nenastalo. Ideálním by pak bylo porovnání nákladů na přepravu. 10 let provozování aut si vedu slušné záznamy o vydavých částkách a ujeté vzdálenosti. Lze z toho s vysokou přesností spočítat, kolik jsem na každý kilometr jen v palivu vypustil skleníkových plynů. Mít tyhle údaje pro hybrid, či eletromobil, klidně to srovnám. Ale tam bych potřeboval jednak spotřebu paliva a jednak i elektřiny, kterou si pak na palivo transformuji. Máte, je?