0
späť
 

diskuze k tématu: Kupec zadřel motor cestou domů

kategórie zaradenia témy: poradna, technické dotazy, automobilky, japonská vozidla
Miarebeli
počet príspevkov11
dátum registrácie15.02.2017
Streda 15.02.2017 17:27, Kupec zadřel motor cestou domů
Prodala jsem auto 270tis najeto. Kupec je právnická osoba - kupní smlouva na IČO. Cestou domů mi volal, že mu svítí kontrolka oleje, tak jsem mu řekla, ať hned zastaví. Samozřejmě se otočil a že ho chce vrátit, takže s rozsvícenou kontrolkou ujel pár desítek kilometrů. Mezitím jsem přivolala a zaplatila odtah do servisu a řekli jsme si, že až zjistíme jak nastala chyba, dohodneme se za kým půjde placení opravy. Mechanik si neví rady, jak auto zprovoznit, je dost pravděpodobné, že tedy cestou motor zadřel právě kupec. Jak situaci řešit? Kdo má zaplatit opravu - jestli to půjde (to se zjistí po rozebrání vany a čerpadla, jestli se máme do toho pouštět my) ? Může na mne vyrukovat se skrytou vadou? Vím, že jelikož kupoval auto na IČO, netýká se ho spotřebitelský zákon a nemá na něm tedy záruku, že? Kupní smlouva byla vzorová klasika : Stav vozidla odpovídá stáří, km, nebezpečí škody na věci přechází na kupce převzetím věci a že mi nejsou známy žádné skryté vady atd... To auto bylo den před prodejem v servisu na prohlídce, bylo v super stavu, vše udělané a zcela bez investic.
reagovať
Tommm
počet príspevkov79
dátum registrácie14.09.2015
Streda 15.02.2017 17:34, advokat
Vzhledem k par vasim vyjadrenim doporucuji konzultovat s pravnikem. Nemate na situaci kriticky nahled a ohybate realitu a domenky ve svuj prospech.
reagovať
David V
počet príspevkov2067
dátum registrácie16.05.2007
Streda 15.02.2017 17:38, RE: Kupec zadřel motor cestou domů
Miarebeli napísal:
Prodala jsem Hondu Accord, 2.2.ctdi , 270tis najeto. Kupec je právnická osoba - kupní smlouva na IČO. Cestou domů mi volal, že mu svítí kontrolka oleje, tak jsem mu řekla, ať hned zastaví. Samozřejmě se otočil a že ho chce vrátit, takže s rozsvícenou kontrolkou ujel pár desítek kilometrů. Mezitím jsem přivolala a zaplatila odtah do servisu a řekli jsme si, že až zjistíme jak nastala chyba, dohodneme se za kým půjde placení opravy. Mechanik si neví rady, jak auto zprovoznit, je dost pravděpodobné, že tedy cestou motor zadřel právě kupec. Jak situaci řešit? Kdo má zaplatit opravu - jestli to půjde (to se zjistí po rozebrání vany a čerpadla, jestli se máme do toho pouštět my) ? Může na mne vyrukovat se skrytou vadou? Vím, že jelikož kupoval auto na IČO, netýká se ho spotřebitelský zákon a nemá na něm tedy záruku, že? Kupní smlouva byla vzorová klasika : Stav vozidla odpovídá stáří, km, nebezpečí škody na věci přechází na kupce převzetím věci a že mi nejsou známy žádné skryté vady atd... To auto bylo den před prodejem v servisu na prohlídce, bylo v super stavu, vše udělané a zcela bez investic.


To ani není možný, že se stane taková školácká chyba na obou stranách. To si vymejšlíte, ne?
Prodávám auto, holdbám se 100-pro stavem bez investic a nemá zkontrolováno, zda je v motoru olej. To je základ. Skutečně by mě zajímal ten pojem "všechno udělané" a " bez investic".
Málo oleje nikdy neodpovídá stáří, to je čistě šlendrián uživatele nebo servisu.
Mně by se to nestalo, protože bych olej zkontroloval a pokud by na zpáteční cestě "došel", auto bych vrátil taky, jen bych s ním nepokračoval v jízdě.
reagovať
Miarebeli
počet príspevkov11
dátum registrácie15.02.2017
Streda 15.02.2017 17:45, servis
jo, jediný olej jsem nekontrolovala, ale to je dle mého názoru povinnost řidiče před jízdou , ne? A v servisu kontrolovali den před prodejem brzdy, zapojovali světlo, které nesvítilo a rozlešťovali světla. V lednu jsem dělala rozvody a v říjnu spojku.
reagovať
Miarebeli
počet príspevkov11
dátum registrácie15.02.2017
Streda 15.02.2017 17:47, oprava
jo pardon, olej byl dolit - teď mi to potvrdil mechanik.
reagovať
David V
počet príspevkov2067
dátum registrácie16.05.2007
Streda 15.02.2017 20:41, RE: oprava
Miarebeli napísal:
jo pardon, olej byl dolit - teď mi to potvrdil mechanik.


No, pak má motor skrytou vadu - žere olej, a tu není schopen kupující při prohlídce odhalit a projevila se na cestě domů. Prostě to nebylo auto bez investic, taková se obvykle neprodávají...
reagovať
Citroenak
počet príspevkov727
dátum registrácie13.04.2012
Streda 15.02.2017 20:51, Olej lalalalalala lalalalalalalalala
No po tom, co sa stalo, by som na mieste mechanika tiez nepriznal, ze som sa na to nepozrel. U Vas ale vidim v neho velku doveru, co ja osobne nechapem. Tak ci tak, ak ste absolutny laik a auto ste zverila jemu, tak je to vsetko na jeho triku. Ak dolieval olej, tak hadam vedel, kedy ho menil. To znamena, ze ak by auto malo vysoku spotrebu, aspon by vas mal upozornit, aby ste si ho kontrolovala. Ak ho zabudol doliat a teraz sa vykruca- nuz, treba si to kontrolovat sam a nikomu neverit. Dalsia moznost je, ze autu po ceste prdlo turbo a zozralo olej. To by ste ale videli na zadku auta ( bol by cely cierny). Takze vec sa ma tak, ze na 99% to posral Vas mechanik, vy mu to ale nemate ako dokazat, a podla vsetkeho si to odnesie kupujuci a o par dni sa tu urcite objavi novy dotaz 'Ako vratit auto kupene na ico so skrytou vadou'. Kupujuci ma ale asi tiez rad adrenalin, ked sa evidentne bez skusenosti vyberie kupit stareho naftoveho japonca, co 7 krat obehol zemegulu, a ked sa mu rozsvieti kontrolka mazania, tak auto otoci a ide naspat
reagovať
Zdeny60
počet príspevkov1248
dátum registrácie08.09.2009
Štvrtok 16.02.2017 04:50, eqwkjfgnlcv
Tak to jsi tak zvaně v řiti. Připrav si prachy, budeš kupovat svý bejvalý auto
reagovať
sheogorath
počet príspevkov527
dátum registrácie27.05.2016
Štvrtok 16.02.2017 12:25, RE
To bude i dost zalezet na tom, co se zjisti jako duvod. Treba kupec po ceste nekde vzal vanou retarder (extremni pripad, ale ne nemoznej). Pak bych delal zavery..

Jo a pri koupi ojetyho auta se nepodivat, jak vypada olej moc rozumny neni
reagovať
Miarebeli
počet príspevkov11
dátum registrácie15.02.2017
Štvrtok 16.02.2017 13:13, není nad právníky
Současná situace vypadá tak, že právník radil neinvestovat do auta, nechat břemeno s klidným svědomím na kupujícího. Pokud by mu šlo o přezkoumání příčiny jestli šlo o skrytou vadu, soudní znalec by to nebyl schopen určit. Kupující ignoroval hlášení závady na vozidle (neřídil se manuálem vozidla, ani před jízdou nekontroloval provozní kapaliny) a znemožnil tak učinit jednoznačný výstup posudku. Kdyby ihned odstavil vozidlo, dalo se to řešit výměnou olejového čerpadla, ale protože jel dál, když motor nemazal, takřka ho zadřel.
Naštěstí si je toho vědom, že je to jeho hloupost.
Na druhou stranu tam sice olej byl, ale čerpadlo přestalo mazat.To je závada za kterou odpovídám já. Přijde mi fér vyjít vstříc a sehnat čerpadlo, nechat ho vyměnit, ale nutnou GO motoru, kterou si vykoledoval kupec sám, by si měl zařídit už po vlastní ose....
reagovať
Tommm
počet príspevkov79
dátum registrácie14.09.2015
Štvrtok 16.02.2017 13:17, :D
Kdyby to nebyl nouma, tak mate o zabavu na dalsi mesice postarano.
Btw, nenesete odpovednost za vady, ktere odpovidaji opotrebeni vozu.
Pokud tedy prodavate auto s 270tkm, tak olejove cerpadlo nekupujte a uplne se na to vybodnete.

Jestli ho chcete "umlcet" uplne a dat mu pocit "vyhry". Zaplatte mu pulku za material/cerpadlo.

Jinak pokud byla pricina prave to cerpadlo, tak vzhledem ke stari a najezdu auta nikdy situaci neustoji a nikdy z vas nic nedostane.
reagovať
Tommm
počet príspevkov79
dátum registrácie14.09.2015
Štvrtok 16.02.2017 13:20, RE: Olej lalalalalala lalalalalalalalala
Citroenak napísal:
No po tom, co sa stalo, by som na mieste mechanika tiez nepriznal, ze som sa na to nepozrel. U Vas ale vidim v neho velku doveru, co ja osobne nechapem. Tak ci tak, ak ste absolutny laik a auto ste zverila jemu, tak je to vsetko na jeho triku. Ak dolieval olej, tak hadam vedel, kedy ho menil. To znamena, ze ak by auto malo vysoku spotrebu, aspon by vas mal upozornit, aby ste si ho kontrolovala. Ak ho zabudol doliat a teraz sa vykruca- nuz, treba si to kontrolovat sam a nikomu neverit. Dalsia moznost je, ze autu po ceste prdlo turbo a zozralo olej. To by ste ale videli na zadku auta ( bol by cely cierny). Takze vec sa ma tak, ze na 99% to posral Vas mechanik, vy mu to ale nemate ako dokazat, a podla vsetkeho si to odnesie kupujuci a o par dni sa tu urcite objavi novy dotaz 'Ako vratit auto kupene na ico so skrytou vadou'. Kupujuci ma ale asi tiez rad adrenalin, ked sa evidentne bez skusenosti vyberie kupit stareho naftoveho japonca, co 7 krat obehol zemegulu, a ked sa mu rozsvieti kontrolka mazania, tak auto otoci a ide naspat

Podobne jako kupci wagenu z reichu, ktery fakt verej tomu, ze tam sou ty auta lepsi :)
reagovať
Miarebeli
počet príspevkov11
dátum registrácie15.02.2017
Štvrtok 16.02.2017 13:42, skrytá vada
když odejde olejové čerpadlo, to není skrytá vada? Teď beru v potaz, že definice skryté vady není jen to, o čem jsem nevěděla při prodeji jí jako prodejce, ale i to, co kupující neměl možnost při prohlídce odhalit....
reagovať
David V
počet príspevkov2067
dátum registrácie16.05.2007
Štvrtok 16.02.2017 14:13, RE: skrytá vada
Miarebeli napísal:
když odejde olejové čerpadlo, to není skrytá vada? Teď beru v potaz, že definice skryté vady není jen to, o čem jsem nevěděla při prodeji jí jako prodejce, ale i to, co kupující neměl možnost při prohlídce odhalit....


Skrytá vada to je, ale zrovna tak je to vada, kterou lze považovat za opotřebení. Tady záleží na návrhové životnosti pro zmíněné čerpadlo. Pokud je to 250 tkm (respektive odpovídající počet provozních hodin), pak je to běžné opotřebení. Pokud je čerpadlo navrženo na 500 tkm, pak je to skrytá vada, která není adekvátní opotřebení.
Samozřejmě byla naprostá hloupost jet se svítící kontrolkou tlaku oleje, tím se všechno komplikuje.

Nicméně musím podotknout, že zrovna olejová čerpadla bývají poměrně spolehlivé komponenty a zajímalo by mě, jaký je skutečný nájezd tohoto auta. Původně mě totiž ani nenapadlo, že by mohl být problém s čerpadlem. Usoudil jsem, že je v motoru málo oleje. A další věc, která mě zaráží je, že vyplivlo hned, že třeba neproblikávala kontrolka na volnoběh, ale prostě jelo a najednou nedávalo tlak. Ale neznám konstrukci, takže nevím, jestli není problém s jeho pohonem( řetěz, ozub kola) nebo na jeho výtlaku (díra ve výtlačné větvi).
reagovať
Zdeny60
počet príspevkov1248
dátum registrácie08.09.2009
Štvrtok 16.02.2017 16:30, RE: není nad právníky
Miarebeli napísal:
Současná situace vypadá tak, že právník radil neinvestovat do auta, nechat břemeno s klidným svědomím na kupujícího. Pokud by mu šlo o přezkoumání příčiny jestli šlo o skrytou vadu, soudní znalec by to nebyl schopen určit. Kupující ignoroval hlášení závady na vozidle (neřídil se manuálem vozidla, ani před jízdou nekontroloval provozní kapaliny) a znemožnil tak učinit jednoznačný výstup posudku. Kdyby ihned odstavil vozidlo, dalo se to řešit výměnou olejového čerpadla, ale protože jel dál, když motor nemazal, takřka ho zadřel. Naštěstí si je toho vědom, že je to jeho hloupost. Na druhou stranu tam sice olej byl, ale čerpadlo přestalo mazat.To je závada za kterou odpovídám já. Přijde mi fér vyjít vstříc a sehnat čerpadlo, nechat ho vyměnit, ale nutnou GO motoru, kterou si vykoledoval kupec sám, by si měl zařídit už po vlastní ose....


Na zadřenej motor ti každej řekne jednu věc - skyrytá vada a soudní znalec ti prokáže jedna dvě , kde byla příčina. POkud olej byl, jak říkáš a přesto se motor zadřel = porucha systému mazání daná bu´d čerpadlem, rozvody oleje a dalšími technickými okolnostmi a nebo -a to je opět skytá vada - oleje žere jak prokopnutej. V obou případech toto půjde za tebou. Bohužel. POkud se pán začne cukat a sežene si fakt toho znalce, radši si nachystej prachy na zpětný odkup. Kdysi podobný případ řešil kolega z bývalého zaměstnání (ovšem tam šlo o prasklinu v hlavě a únik vody do oleje) a skončilo to u znalce. Příčina byla stanovena během zákonné lhůty, kdy vozidlo bylo odvezeno na odtahu do servisu a skončilo to tak, že původní majitel auto musel vykoupit zpět.

Zachránit by tě mohlo jen to, že nový majitel potvrdí, že jel s autem dál i přes to, že mus vítila kontrolka červeně = není olej. Pak by se dalo hovořit o nahodilé závadě.
reagovať
Zdeny60
počet príspevkov1248
dátum registrácie08.09.2009
Štvrtok 16.02.2017 16:31, RE: :D
Tommm napísal:
Kdyby to nebyl nouma, tak mate o zabavu na dalsi mesice postarano.Btw, nenesete odpovednost za vady, ktere odpovidaji opotrebeni vozu.Pokud tedy prodavate auto s 270tkm, tak olejove cerpadlo nekupujte a uplne se na to vybodnete.Jestli ho chcete "umlcet" uplne a dat mu pocit "vyhry". Zaplatte mu pulku za material/cerpadlo.Jinak pokud byla pricina prave to cerpadlo, tak vzhledem ke stari a najezdu auta nikdy situaci neustoji a nikdy z vas nic nedostane.


Nemáš tak zcela pravdu - i na to pamatuje zákoník. Dáváš půl roku záruku na vše - včetně skytých vad. Pak je na každém, aby prokazoval.
reagovať
Miarebeli
počet príspevkov11
dátum registrácie15.02.2017
Štvrtok 16.02.2017 17:00, RE: :D
Zdeny60 napísal:
Tommm napísal:
Kdyby to nebyl nouma, tak mate o zabavu na dalsi mesice postarano.Btw, nenesete odpovednost za vady, ktere odpovidaji opotrebeni vozu.Pokud tedy prodavate auto s 270tkm, tak olejove cerpadlo nekupujte a uplne se na to vybodnete.Jestli ho chcete "umlcet" uplne a dat mu pocit "vyhry". Zaplatte mu pulku za material/cerpadlo.Jinak pokud byla pricina prave to cerpadlo, tak vzhledem ke stari a najezdu auta nikdy situaci neustoji a nikdy z vas nic nedostane.
Nemáš tak zcela pravdu - i na to pamatuje zákoník. Dáváš půl roku záruku na vše - včetně skytých vad. Pak je na každém, aby prokazoval.


Pozor, není žádná záruka. Zákonná záruka se vztahuje jen na fyzické osoby. Pokud si koupíte automobil na IČO - na s.r.o. - bohužel odpadá záruka. Na tento nákup se nevztahuje spotřebitelský zákon, ale pouze obchodní zákon a v tom případě platí jen to, co je přímo v kupní smlouvě...

reagovať
Tommm
počet príspevkov79
dátum registrácie14.09.2015
Štvrtok 16.02.2017 19:51, RE: RE: :D
Nebudu to tedy psat znovu a dovolim si citovat z clanku od pravne vzdelaneho cloveka:
citácia:
Co se použitých věcí týče, platí pak následující ustanovení §2167, písm. c) NOZ, které stanoví: „Ustanovení § 2165 se nepoužije… u použité věci na vadu odpovídající míře používání nebo opotřebení, kterou věc měla při převzetí kupujícím, nebo…“

Z toho plyne následující:
- prodávající stejně jako v případě nové věci odpovídá pouze za vady, které věc měla při převzetí

- to se však nevztahuje na ty vady, které vozidlo při převzetí mělo, ale které odpovídají míře používání nebo opotřebení dané věci.
reagovať
Tommm
počet príspevkov79
dátum registrácie14.09.2015
Štvrtok 16.02.2017 20:06, RE: skrytá vada
Miarebeli napísal:
když odejde olejové čerpadlo, to není skrytá vada? Teď beru v potaz, že definice skryté vady není jen to, o čem jsem nevěděla při prodeji jí jako prodejce, ale i to, co kupující neměl možnost při prohlídce odhalit....


Zkusim tedy znovu udelat jednoduchy priklad.

Mate vozidlo, ktere ma najeto 250 000km. Pokud prestane fungovat turbo/olejove cerpadlo/vodni puma/atd. atp. pri tomto najezdu a dil ma od vyrobce danou zivotnost napriklad 200 000 km, potom se jedna o vadu, ktera odpovida beznemu opotrebeni.

Takze jestli mu prestalo jet olejove cerpadlo, tak dejte dotaz na Hondu, na kolik je dle nich tato soucast dimenzovana. Pokud Vam odpovi rekneme neco v rozsadu 270 000 a mene, potom je to cajk.

Ovsem se nabizi otazka, ze zastaveni olejoveho cerpadla melo za nasledek zadreni motoru.
Pokud se mi rozsvitila kontrolka, mel dbat pokynu teto vystrahy a postupovat podle toho, co uvadi manual k vozidlu. Predpokladam okamzite zastaveni vozu a nepokracovani v jizde.
Pokud vy tvrdite, ze vam volal a dojel k vam, potom to jde k jeho tizi a pozici si oslabil.
On samozrejme muze tvrdit neco jineho, ale tady si troufam tvrdit, ze dukazni bremeno bude na jeho strane (pozor, ne u vsech sporu vseho typu tomu je tak, ze ma dokazovat zalujici strana, ale muze tomu byt i naopak).

Zdeny dobre nakousl 6 mesicni dobu, po kterou se predpoklada, ze pokud v prubehu ni nastane zavada, tak na vyrobku byla uz pri prodeji.

Toto plati v pripade fyzicke osoby. V pripade, ze nakupujete jako pravnicka osoba, tedy "na ico", potom pozbyvate prav na ochranu spotrebitele.

Ovsem pozor, prichazi hacek. Pokud kupujici bude pravnicka osoba a prokaze, ze nakoupila predmet, ktery nesouvisi s jeji podnikatelskou cinnosti, potom by o tato prava ochrany spotrebitele neprisla.

U automobilu se v tento konstrukt tezko da pouzit, protoze vozidlo muze slouzit ke kazde podnikatelske cinnosti.

A TED VELKE POZOR.
podnikajici osoba sice nema zaruku 24 mesicu, ale i tak odpovidate za vady, ktere zbozi melo pri prevzeti a to i v pripade, ze se projevi pozdeji.

Sezente si dobreho pravnika. Na rady na netu moc nedejte. Proc verit zrovna tomu co pisu? :) Muzete si vsechny informace dohledat, staci googlit.
reagovať
Tommm
počet príspevkov79
dátum registrácie14.09.2015
Štvrtok 16.02.2017 20:14, RE: :D
Miarebeli napísal:
Zdeny60 napísal:
Tommm napísal:
Kdyby to nebyl nouma, tak mate o zabavu na dalsi mesice postarano.Btw, nenesete odpovednost za vady, ktere odpovidaji opotrebeni vozu.Pokud tedy prodavate auto s 270tkm, tak olejove cerpadlo nekupujte a uplne se na to vybodnete.Jestli ho chcete "umlcet" uplne a dat mu pocit "vyhry". Zaplatte mu pulku za material/cerpadlo.Jinak pokud byla pricina prave to cerpadlo, tak vzhledem ke stari a najezdu auta nikdy situaci neustoji a nikdy z vas nic nedostane.
Nemáš tak zcela pravdu - i na to pamatuje zákoník. Dáváš půl roku záruku na vše - včetně skytých vad. Pak je na každém, aby prokazoval.
Pozor, není žádná záruka. Zákonná záruka se vztahuje jen na fyzické osoby. Pokud si koupíte automobil na IČO - na s.r.o. - bohužel odpadá záruka. Na tento nákup se nevztahuje spotřebitelský zákon, ale pouze obchodní zákon a v tom případě platí jen to, co je přímo v kupní smlouvě...


Opakuji se, ale tady mi to prijde dulezite, tak tedy znovu.
Ano mate castecne pravdu, ale nemate ji v tom, ze neodpovidate za skryte vady.
Za ty odpovidate i pokud se projevi pozdeji.
Tedy "ICar" uplne ochrany nepozbyva.
reagovať
1 2


Copyright © EBM system k.s., 2005 – 2024, všetky práva vyhradené.