Petr - TipCars.com napísal:
Zde si dovolím úplně nesouhlasit. Dejme tomu, že u dieselu nemusíte pro rychlé předjetí předem podřadit a máte aktuálně k dispozici slušnou porci výkonu při kterém ručička otáčkoměru letí rychle nahoru a vy dostáváte štouchanec do zad. Ještě než stačíte atakovat hranici čtyř tisíc otáček, jste nuceni u většiny dieselů rychle předřadit a po chvilce znovu.
To u benzínu je situace jiná. Vím, že budu předjíždět, počkám na vhodný okamžik, podřadím o stupeň dolů a vyrazím vpřed, některé dobré benzíny...
Asi po stopadesáté vysvětlím jednu trivialitu z teorie vozidel. Otáčkový limit u dieslu, který končí na 4500 otáčkách musí např. s pěti převodovými stupni vyhovět při shodném výkonu pro stejný rychlostní rozsah jako u benzínu který je limitován 6000 otáčkami nebo 20 000
otáčkami u F1. Není vůbec podstatné jakými otáčkami točí motor. Tím se vůbec není potřeba zatěžovat. Pružnost motoru je dána koeficientem získaným podílem maximálních/minimálních použitelných otáček (zhruba něco před vrcholem kroutícího momentu a něco za vrcholem max výkonu).
Příklady :
Např. staré tdi s rotačním čerpadlem (který vlastním a budu prodávat s těžkým srdcem) je použitelná od 1250ot a zcela prudce zrychluje od 1500 otáček a bez znatelného poklesu končí na 4500 otáček. Koeficient pružnosti je tedy 3.
V praxi to znamená, že mám na nejvyšší stupeň v tomto případě 5 použitelný rozsah cca 68-200 km/h, které obsluhuji bez řazení. To odpovídá praktickým zkušenostem, kdy mohu vcelku vpohodě absolvovat 98% dlouhé cesty na pětku a vůbec nesahám na šaltpáku jak s automatem. Běžné pomalé zrychlování obslouží motor téměř z volnoběhu.
Váš příklad s benzínem použitelným mezi 2500-6000ot má koficient 2,4, což znamená že motor je méně pružný a musíte řadit častěji než se starým tdi - musíte řadit během předjíždění. Rozsah na pětku je tedy 83-200km/h.
Nový tdi PD 1,9 (který taky vlastním)má rozsah užší je použitelný až od 1800 otáček a končí někde na 4200otáček. Koeficient je tedy 2,333 je tudíž horší než váš benzín.Rozsah na pětku je tedy 85-200km/h.
Nový tdi PD 2,0 125kw (který taky vlastním v passatu) se díky výkonu blíží starému tdi s rotačním čerpadlem.
Ještě pro názornost použitelnost motoru např. v F1 je poměrně špatná pružnost 2 spíš méně. Řadí jak vzteklí.
Někde jsem uváděl příklad motoru v závodní MZ která měla použitelný rozsah 18000-22000ot.min tedy koef.pružnosti 1,22, což si vynutilo převodovku se čtrnácti stupni. Chudák závodník.
PS.Zpěv benzínových motorů a jejich obliba u pánů řidičů je dána asi podvědomně z dětství, kdy si hráli s autíčkama na setrvačník. Jinak si to neumím vysvětlit. Technik vidí u dieslu jen výhody.