Že by ste si radšej prečítali test nového CRX, Prelude, alebo NSX? Že Honda už nie je tým, čo bývala? Nuž, klasické „placky“ sú v nenávratne, tak sa spolu s nami pokúste nájsť kontinuitu tradície Hondy v nových, netradičných modeloch.
„Čo bolo to bolo, terazky je všetko inak“, ale nevešajte hlavu! Honda si ako jedna z posledných samostatných automobiliek snaží zreteľne vyprofilovať image. Tento krok je v tvrdej, prevažne globalizovanej konkurencii nevyhnutný, ale prináša určité obete. Za jednu z tých najväčších by skalní fanúšikovia označili súčasnú generáciu Civicu a ani sympatický Jazz zrovna nezlepšil atmosféru medzi „hondistami“. Pochybnosti o ďalšom smerovaní automobilky ukončil až nový Accord, ktorý každému milovníkovi áut urobil radosť. Zdá sa, že Honda opäť našla recept na úspech, a neváha ho použiť. Tak prišlo na rad aj kontroverzné MPV Stream, ktoré koncom minulého roku dostalo pozoruhodného nástupcu...
Dodnes si pamätám, ako ma nadchlo 3+3 usporiadanie Fiatu Multipla, vravel som tomu „kladivo na empévéčka“, ale čas ukázal, že tomu tak celkom nebolo. Prišiel Opel Zafira, Renault Scénic II, Ford Focus C-Max a príšerka menom Multipla začala upadať do zabudnutia. Reinkarnácia originálneho usporiadania na seba nenechala dlho čakať a v roku 2001 sa na tokijskom autosalóne predstavila atraktívna štúdia Bulldog, ktorá bola verným predobrazom prvého Flexible Recreational Vehicle. Kompaktná Honda FR-V obohatila trh s minivanmi koncom minulého roku a v tvrdej konkurencii sa snaží dokázať to, čo sa Fiatu nepodarilo.
Honda FR-V a vybraté konkurenčné modely
| Honda FR-V | Ford Focus C-Max | Renault Scénic | Seat Altea |
Motor | 1.7 16V VTEC | 1.8 16V | 1.6 16V | 1.6 8V |
Výkon (kW) | 92 | 92 | 83 | 75 |
Max.točivý moment (Nm/ot.) | 154/4800 | 165/4000 | 152/4200 | 148/3800 |
Zrýchlenie(0-100km/h) (s) | 12,3 | 10,8 | 12,5 | 12,8 |
Max. rýchlosť (km/h) | 182 | 193 | 185 | 181 |
Priemerná spotreba (l) | 7,5 | 7,1 | 7,2 | 7,6 |
Min/max batožinový priestor (l) | 439/1049 | 550/1620 | 430/1840 | 409/1320 |
Rozmery (d/š/v) (mm) | 4285/1810/1610 | 4333/1825/1595 | 4259/1805/1620 | 4280/1768/1568 |
Cena v zrovnateľnej výbave (Kč) | 599 000,- | 630 000,- | 593 000,- | 535 900,- |
Karoséria
Stojím zoči-voči buldogovi, ktorý sa od svojho originálu líši len pozmenenou maskou chladiča a výraznejšími svetlometmi. Na prvý ani na druhý pohľad nemám pocit, že sa pozerám na v prvom rade úžitkové auto. Podmanivosť výrazne klinovitého tvaru je šokujúca a len málokto jej dokáže odolať.
Rozmerné predné svetlomety sú s citom zasadené do plynulo stúpajúcej horizontálnej línie, ktorá obopína automobil od prednej masky popod zadné sklo, späť k maske s veľkým znakom Honda. Profilu dominuje výrazný prah a štvorica bočných okien s krivkou v štýle BMW X3. Zadné partie zvýrazňujú elegantné svetlá, ktoré sú súčasťou kolmej zadnej steny, originálne sa zakrivujúcej až nad spodnou hranou zadného okna.
Atraktívna karoséria s krátkymi prevismi, postavená na prepracovanej platforme CR-V, je vyvážená a pôsobí ... ako to len nazvať ... magneticky. Keď som s Hondou zastavil na čerpacej stanici prestalo byť stredobodom pozornosti nové Audi A6. Ľudia uprene hľadeli mojím smerom, dokonca sa pri mne pristavilo pár mladíkov a skonštatovali, že mám krásne auto. To pravé ale prišlo vo chvíli, keď som z čerpacej stanice odchádzal a okolo mňa prefrčal nadupaný Civic. Letmo som si všimol, že chlapík za volantom sa otáča, začína brzdiť a zastavuje pri krajnici, kde čaká až ho dobehnem a so zatajeným dychom sleduje, ako prechádzam okolo. Bol to skvelý pocit, ale už druhý deň ráno som sa vrátil späť na zem a zatláčal slzy. Celým ľavým bokom efervéčka sa tiahol dlhý škrabanec, ktorý tam nebol, keď som od auta odchádzal.
+ atraktívny design
+ vyvážené proporcie
- „päsť na oko“ závistlivým susedom
Interiér
Mali ste na základnej škole radi matematiku? Ja veľmi nie, ale s Hodnou FR-V je radosť počítať. Akým autom prepravíte z miesta A do miesta B šesť ľudí, 439 litrov batožiny, a zaparkujete do medzery dva metre širokej a 4,3 metra dlhej? Náročná slovná úloha ukazuje len zlomok toho, čo rodinná Honda dokáže.
Obdivuhodne využitý obstavaný priestor je vďaka jednoduchému mechanizmu sklápania sedadiel príkladne variabilný a praktický. Prostredné sedadlá sú o niečo užšie než krajné a kvôli lepšiemu pohodliu v oblasti ramien sa dajú posunúť o 270 mm dozadu, čím vznikne dostatok priestoru pre šesť dospelých osôb priemerného vzrastu. Ľudia s výškou nad 190 cm sa na predných sedadlách budú cítiť najlepšie, keď sa to prostredné zmení na praktický stolík a lakťovú opierku v jednom. Zadné nedemontovateľné sedadlá sú delené v pomere 40:20:40 a po ich sklopení sa vytvorí rovná plocha, ktorá sa dá vďaka širokým zadným dverám s nízkou nakladacou hranou dobre využiť.
Rozložitá palubná doska je akoby rozdelená do troch logických celkov – prvým sa riadi automobil, druhým, ktorý je dekorovaný imitáciou hliníka, sa ovláda ventilačná sústava a tretím, ktorý je dekorovaný lešteným plastom, sa ovláda integrované autorádio a sledujú dôležité údaje.
Polohu za trojramenným, v oboch osiach nastaviteľným volantom som hľadal dlhšie než mám zvykom. Musel som sa zžiť s vyšším, trochu „dodávkovým“ usadením, malým rozpätím horizontálneho nastavenia sedadiel a horšou polohou spätných zrkadiel. Príjemná je poloha radiacej páky, ktorá spolu s ručnou brzdou našla umiestnenie v palubnej doske v bezprostrednej blízkosti volantu s tenším vencom. Napriek stiesnenejším pomerom na dĺžku pôsobí interiér veľmi vzdušne, čo ešte podtrhuje fakt, že som sa stále naťahoval buď za ovládaním automatickej klimatizácie a autorádia, alebo sťahovania okien. Ovládanie klimatizácie navyše vyžaduje určitý cvik, než prestane odvádzať pozornosť od riadenia vozidla.
Kvôli vysokej hrane bočných okien a menšej presklennej ploche pôsobí interiér dojmom robustnosti a bezpečnosti, ale treba sa zmieriť z horším výhľadom než aký je u minivanov bežný. Na druhej strane je vďaka malému okienku pred spätným zrkadlom potlačený efekt „mŕtveho uhlu“ spôsobený širokým A-stĺpikom. Pri každom manévrovaní je dobré mať na pamäti veľkú šírku auta, ktorá so spätnými zrkadlami presahuje dva metre.
S výnimkou pazvukov, ktoré vychádzali zo stĺpiku riadenia je kvalita vypracovania a použitých materiálov na výbornej úrovni. Obdobná je aj kvalita výškovo nastaviteľných sedadiel, ktoré majú dobrý tvar a telu poskytujú dostatočnú oporu. Ich tuhosť je optimálna a aj na tých stredných sa dá dlho pohodlne cestovať. Štandardná výbava je veľmi bohatá - šesť airbagov, elektricky ovládane predné a zadné okná spolu so zrkadlami, palubný počítač, automatická klimatizácia, čí autorádio s CD prehrávačom. Nechýbajú ani praktické držiaky nápojov, väčšie a menšie odkladacie schránky z ktorých najoriginálnejšia sa skrýva v sedáku stredného sedadla vedľa vodiča.
+ veľkorysý šesťmiestny interiér
+ jednoduchý systém sklápania sedadiel
+ vysoká miera pasívnej bezpečnosti
+ bohatá štandardná výbava
- menej miesta na dĺžku
- ovládanie klimatizácie a autorádia by mohlo byť lepšie poruke
Motor
Vyspelá základná motorizácia 1.7 VTEC s dvojstupňovým variabilným časovaním ventilov a vírivým sacím potrubím má plochý priebeh krútiaceho momentu a slušnú ekonomiku. Je typicky „honďácky“ vysokootáčková, ale pekne tiahne už odspodu a dobre si rozumie s krátkou päťstupňovou prevodovkou. Relatívne ťažké efervéčko je vďaka tejto kombinácii dostatočne živé, ale nedajú sa od neho čakať zázraky.
Plné ruky práce dáva štvorvalec najavo veľkou hlučnosťou, ktorá k ušiam posádky preniká prekvapivo výrazne. Pri pohodlnej diaľničnej rýchlosti okolo 130 km/h, so zaradeným piatym prevodovým stupňom, točí motor vyše 4250 otáčok a jeho prejav prestáva byť príjemný. Auto ale ochotne zrýchľuje ďalej a ručička rýchlomeru sa ľahko prehupne cez 180 km/h. Tento štýl jazdy sa samozrejme odráža na spotrebe paliva, ktorá si s vysokými otáčkami moc nerozumie a každých sto kilometrov odľahčí nádrž o 12 litrov benzínu. Priemerná spotreba na konci testu dosahovala 8,5 litra na sto kilometrov, čo je vzhľadom na časté využívanie potenciálu motoru rozumná hodnota.
Spomínané neduhy sú zároveň aj jediné o ktorých sa v súvislosti s týmto motor dá hovoriť. Silnejšie verzie sa štandardne dodávajú so šesťstupňovou prevodovkou, ktorá jednasedmičke vyložene chýba. Inak sa jedná o podarenú pohonnú jednotku, charakteristickú rovnomerným behom a okamžitou odozvou na zošliapnutie plynového pedálu.
Motory pre Hondu FR-V | Výkon |
1.7 VTEC | 92 kW/125 k |
2.0 i-VTEC | 110 kW/150 k |
2.2 i-CDTi | 103 kW/140 k |
+ rovnomerný beh
+ nízka spotreba paliva
- vysoká hlučnosť
- absencia šiesteho prevodového stupňa
Jazdné vlastnosti
Prvých pár kilometrov som mal z Hondy veľký rešpekt a nevedel som, čo mám od nej čakať. Vyzerá športovo, športovú polohu za volantom sa mi ale nepodarilo nájsť. Je to rodinné auto, každým naštartovaním ale strácam pojem o kubických metroch, ktoré ma obklopujú. Myslím na vyššie položené ťažisko, ale ostrý prejazd zákrut toto auto zbožňuje.
Ovládanie je perfektné, okamžite som prišiel na chuť blízko volantu umiestnenej radiacej páke s krátkymi dráhami a relatívne presným radením. Honda ide pekne za volantom, zatáča ako po koľajniciach a je radosť sa s ňou hrať na hranici šmyku. Vďaka dlhému rázvoru kolies dobre zvláda priečne aj pozdĺžne nerovnosti a dlho sa správa neutrálne. Precízne naladený podvozok je aj bez stabilizačného systému o poznanie rýchlejší než motor a sprostredkováva možno až prílišný pocit bezpečia. Auto nie je zbytočne tvrdé, karoséria sa len mierne nakláňa a sám seba sa pýtam, kam sa podelo empévéčko. Bohato dimenzované kotúčové brzdy na všetkých kolesách spolu s ABS a systémom rozdeľovania brzdného účinku majú rýchly nástup, nevädnú ani pri opakovanom použití a s efervéčkom nemajú moc práce.
Celý test som si kládol otázku, či nie je hriech nazývať Hondu FR-V minivanom. Svojimi úžitkovými hodnotami a rozmermi presne zapadá do triedy C-MPV. Svojim vzhľadom patrí medzi lifestylové minivany ako je Seat Altea. Svojím srdcom je to ale plnohodnotná Honda, ktorá v sebe nezaprie gény legendárnych placiek spred desiatich rokov.
+ výborný podvozok
+ ovládanie s dobrou spätnou väzbou
+ dobré brzdy
- ťažšie radenie prevodových stupňov
Prognóza vývoje ceny u testovaného automobilu
Honda FRV má všechny předpoklady na trhu nových i ojetých automobilů uspět: patří do stále perspektivní kategorie MPV, má variabilní interiér, sportovní design, pokrokovou motorizaci, kvalitní zpracování a dobrý poměr mezi užitnou hodnotou a cenou. Na trhu ojetin můžeme tedy u verze 1.7 předpokládat velmi nízkou amortizaci v závislosti na čase. Po roce / 20000 km klesne hodnota na cca 470 000 Kč a po třech letech / 60 000 km můžeme ještě získat cca 360 000 Kč.
ZDROJ: Tomáš Majer, EUROTAX