Rozhodol som sa, že aj ja prispejem svojou 'troškou do mlyna' a napišem par riadkov pre niekoho, kto ma zaujem o uvedene vozidlo. K Escortu sme sa dostali (jazdím na ňom ja a otec) vlastne náhodou.
Značka: | Ford |
Model: | Escort |
Typ: | |
Bližší označení: | Ghia |
Karoserie: | kombi |
Obsah motoru: | 1600 |
Palivo: | benzín |
Rok výroby: | 1998 |
Typ řazení: | manuální |
Najeto km při koupi: | 198 000 |
Najeto km nyní: | 215 000 |
Koupen jako: | ojetý |
Jak dlouho vůz využívám: | 10 mesiacov |
Průměrná spotřeba: | 7.5l |
Předchozí vozidlo: | |
Pôvodne sme zháňali Megana podobného veku a objemu a chlapík čo nosí autá z Nemecka mal vedľa zaparkovaného aj Escorta kombi vo výbave Ghia, ktorá zahŕňa napr. klímu, 2x airbag, el. pred. okná, el. zrkadlá, vstavané rádio, vyhrievané predné sklo, el. nastavit. sedadlo vodiča, nastav. kožený volant, semišový interiér, vzadu lakťová opireka, centrál v kľúči, ABS...atd. Napriek viac najazdeným km oproti Meganom (tie mali okolo 120 000-čiže na auto 1997 z Nemecka podozrivo malo) vyhral teda Escort aj preto, že vyzeral o dosť zachovalejšie.
Čo sa týka dizajnu, tak Escort nikdy u mňa neviedol, dokonca v najlacnejších prevedeniach s plastovými nárazníkmi sa mi vyslovene nepáčil, ale v spomínanej výbave Ghia s maskou s imitáciou chrómu ('chróm' sa nachádza aj na dverách batož. priestoru) a vo verzii kombi je to celkom pohľadné auto. Interiér na mňa v prvom momente pôsobil mierne divne vďaka imitácii dreva na palubovke a velkým analógovým hodinám, ale v kombinácii s čiernou a 'chrómovými' klučkami dverí ,koženým volantom a semišovými poťahmi sedadiel sa v ňom človek cíti celkom príjemne. Dobre pôsobí aj „tapacírung“ dverí, kde je niečo ako imitácia čiernej kože a v mieste na opretie rúk je materiál poťahu sedadiel-takže pokial si chcete opriet ruku je to mäkké. Snáď len spodná časť prístrojovky, vyrobená zo sivého a lacne vyzeraúceho plastu môže mierne kaziť dojem. Zvuky sa pri jazde ozývajú len zo zadu, od podlahy batožinového priestoru. Ergonómií nemožno snáď nič vytknúť. Jedine, že v aute je nedostatok držiakov na nápoje-je „až“ 1 vzadu, ale zase je dosť miesta v predných dverách a v skrinke pred spolujazdcom, kt. je pri spustenej klíme dokonca aj chladená. Vzadu je miesta na nohy asi ako v Octavii (pred faceliftom), čiže človek vysoký 180cm a vyšší si pochvaľovať nebude. Inak sedačky sú mäkké, čo mne osobne neprekáža.
Auto malo pri kúpe na tachometri, ktorý ma mimochodom len 5 miest, číslo 98000-išlo teda zrejme o 198000 (ako ostane tvrdil aj sám predávajúci a čomu zodpovedal aj stav vozidla). Zo servisnej knižky sa toho nedalo veľa vyčítať, pretože ju niekto po cca dvoch rokoch prestal vypĺňať. Po kúpe sme preventívne vymenili komplet rozvody, kvapaliny, zadné čeľuste + 1 brzdový valček, ktorý tiekol. Do auta bol ešte namontovaný alarm s dialk. centrálom (a dovieraním okien) +pager. Niekto bude možno namietať, že načo do takého starého auta ešte investovať, ale po tom, čo nám už raz ukradli auto je to nutnosť pre pokojný spánok (auto parkuje na sídlisku). Pri druhej výmene oleja boli preventívne menené ešte sviečky. Napríklad včera kontrolované predné brzdy sú ešte v 80% stave a sú to original diely (nemyslím pôvodné). Čo sa týka neduhov auta, tak pri jazde cca do 20km/h po rozbitejších cestách sa od prednej nápravy ozýva mierny hrkot, zrejme silentbloky, taktiež nádržka servo oleja niekde netesní. Korózia sa objavuje najmä na prahoch v miestach kde ich niekto 'načal' napr. pri jazde z obrubníka a okolo stierača piatych dverí sú už 'bublinky' pod lakom. Výmenu si bude pomaly vyžadovať koncový diel výfuku, neskôr možno spojka, ktorá zaberá už pomerne vysoko, ale stále to nie je žiadna katastrofa, dávam jej ešte rok. Jazdil som už aj na „rovestníkoch“ tohto auta rôznych značiek, pri ktorých sa záber spojky dal len odhadovať (treba ale priznať, že to bolo vinou majiteľa). Tlmiče vyzerajú byť zatiaľ ok.
Pokiaľ ide o motor 1.6, tak je podľa mňa optimum pre toto auto, čo sa týka výkonu/spotreby. Menší by som sem už nedával a 1.8 s 85kw môže byť zaujímavý, ale neviem ako je na tom so spotrebou. Jednašestka dokáže s autom obsadeným 1-2 pasažiermi celkom slušne hýbať, treba ho potom ale viac točiť (ostatne, je to 16 -ventil) , šiel som však aj s autom naloženým po predné sedačky so zapnutou klímou a až tak hrozné to zas nebolo, aj keď o dynamike sa velmi hovoriť nedalo.(Ale aj tak nechápem ako sa môže dávať do kombi napr. motor 1.2) . Escort má dlhšie prevody, čo mu pri jazde v meste uberá na dynamike, ale zase je to výhodou pri vyšších rýchlostiach-pri 90ke na 4. stupni točí 3000ot., rovnaké otáčky má na 5ke pri 120km/h. Motor zaberá solídnejšie tak od 2500, najvyšší kruťák má už pri 3000ot-130Nm a záber pokračuje viac-menej plynulo až po obmedzovač. Pre bezpečné predbiehanie v rýchlostiach 70-100 je treba zaradiť do 3ky, nad 110 je už akcelerácia slabšia. Pohodlná cestovná rýchlosť je tak 110, vtedy je v aute ešte pomerne ticho, nie je však problémom (myslím nie je zvlášť nepohodlné) ísť ani napr. 150-vtedy aerodynamický hluk prevyšuje hluk od motora. Maximálku som neskúšal, moje maximum bolo asi 165km/h a ešte by to šlo, tipujem takých 180 tachometrových, ale to je pre bežné užívanie nepodstatný údaj. Radenie má síce dlhšiu páku aj dráhy ako napr. VW, ale to mu neuberá na presnosti. Spiatočka však ide niekedy 'cez zuby'. Slabinou sú asi brzdy, ktoré nevynikajú účinkom. Riadenie je pomerne presné a nie je preposilňované. Auto jazdí prevažne v rámci mesta, v posledných mesiacoch som pracovne jazdil cca 100km denne dialnica/okresky. Prevažuje skôr plynulá jazda, keď treba predbiehať rád ho predýcham. Spotreba sa vzhľadom na štýl jazdy a podmienky pohybuje od 6,5l (dodržiavanie predpisov, radenie pri cca 2000ot., okresky) po 11-12l (zima,mesto,studené štarty,krátke vzdialenosti). Auto zatiaľ vždy naštartovalo na prvý krát a to aj pri 15-20° mrazoch a po 3 dňoch státia.
Podvozku vyhovujú dobré cesty (obuté plecháče 185/60 R14), výtlky ho dokážu dosť rozhádzať, ľahký zadok s dlhým previsom pri prázdnom aute poskakuje, ale nijak dramaticky.
Ak by som mal teda nášho Escorta nejako zhodnotiť, myslím, že môžem byť spokojný. Dôležitú rolu hrá zrejme aj fakt, že sme asi natrafili na dobrý kus, pretože okrem spotrebných vecí sa zatial vlastne nevyskytla (našťastie) žiadna vážna porucha. Považujem ho teda aj vzhľadom k veľkosti a prístupnosti batožinového priestoru za celkom dobré rodinné vozenie za fajn peniaze. Nabudúce (snáď čo najskôr) by som rád šiel do tolko ospevovaného Focusu. Je mi jasné, že v Čechách jazdí Escortov ako maku a teda o skúsenosti užívateľov nebude núdza. Dúfam že som nikoho nenudil dĺžkou a obsahom príspevku a že ma nebudete kritizovať za nízky vek. Prípadne sa rád nechám poučiť.
Klady | Zápory |
cena/úžitková hodnota | vädnúce brzdy |
motor | málo miesta vzadu |
batož. priestor | |
lacné a dostupné náhr. diely | |
| |
Spolehlivost | 2 |
Provozní náklady | 3 |
Cena náhradních dílů | 2 |
Dostupnost náhradních dílů | 2 |
Koupili byste si automobil od stejné značky znovu? určitě ano
Diskusia
tom, 20.09.2006 00:39
1.8 se dělala ve dvou variantách 77 nebo 85 kW oba 16V. Najezdil jsem desetitisíce s oběma. Měl jsem tři tato vozidla (vždy to byla Ghia) a stále ještě jedno mám, ale víceméně jen pro manželku na popojížďky. Ta slabší jde lépe odspodu, ale už nemá takový zátah v otáčkách. Jinak spotřeba je u slabší verze vyšší tak o litr. Najezdil jsem vždy tak denně 100 km , 70 po dálnici a zbytek Praha . 85 kW jezdila tak za 7,5 a slabší skoro vždy přes 8. Chorvatsko ve čtyřech + klima za 6.9 . Jinak silnější byla méně citlivá na styl jízdy. Co se dynamiky týče tak 85 kW je opravdu k neutahání, např čtyřku lze v pohodě točit přes 180 a i do kopce docela silně zrychluje, pár majitelů ochcávek tdi (66 i 81 kw) se nestačilo divit co jim to visí za prd..lí a pak je to předjelo (když potupeně opustili levý pruh). Jinak nebyl problém se držet Passata TDi 96 kW, prostě "neujel" . Vysvětlení je jednoduché Passat váží tuším skoro 1500 kg, kdežto Escort jen 1100 . Co se závad týče, opravdu mechanicky nic moc. Přední náprava se docela sype, táhla stabilizátoru, čepy, silentbloky, přicpané brzdové hadičky ... . Originál výfuk vydrží tak 10 let, spojka tak 180 tkm, přední tlumiče totéž. Dost často odchází termostat a čidla teploty, vrtule na chladiči (sahara), no je toho poměrně dost. Nakonec mne to stejně donutilo koupit auto nové .... .
anonym, 20.09.2006 03:36
..jo jo,Escorta a později Mondeo sem měl taky,obojí sou prostorný auta s průměrnou spolehlivostí,bezproblémovym servisem (Escort je po Škodovkách nejrozšířenější auto u nás),všehno za sympatický peníze...jen bych dodal k recenzi drobnost,že ten "chrom" je opravdu chrom,akorát z důvodu ceny a hmotnosti na plastu,což je nakonec dobře,protože na kovu by už po tolika letech stejně kvet...
Autor, 20.09.2006 10:11
ešte by som dodal, že auto medzičasom úspešne absolvovalo cestu do Chorvátska- 4 ludia/batožina, cca 130-140Km/h, sem tam sme niekoho "ponasierali", že ho predbieha v 170tke plne naložený Escort...
Spotreba odhadom okolo tých 7,5 (vrátane hodiny a pol trvajúcej zápchy-neustále sa pohýnanie do kopca). Inak včera som už po druhý krát absolvoval cestu BA-Praha na požičanom VW Polo Classic r.96 s 1.4kou (neviem, ktorá verzia) a odhliadnuc od toho, že auto bolo (vinou majiteľa) už v dosť zúboženom stave, musím priznať, že záťah malo o dosť slušnejší ako Escortík. Druhá vec ale je, že bolo kratšie sprevodované (niečo urobil zrejme aj fakt, že to je asi 8ventil-ťahá odspodu) a teda točilo pri rovnakej rýchlosti takmer o 1000 vyššie otáčky.Howgh
anonym, 23.08.2007 19:37
mam 1,8 16V ghia hatchbak a je to fakt super auto
dancul66, 13.12.2016 19:52
Môžem len súhlasiť s článkom. Má svoje muchy a nie je ich málo. Ale keď sa pozriete po ostaných aj novších ročníkoch, ťažko hľadať konkurenta. Spotreba v meste asi 9,5 litra, mimo aj okolo 7, na dialnici dokonca 6,8. Ale výbava, svižnosť a to, že ma ešte za 10 rokov ani raz nenechal v štichu, hovorí za všetko. Neraz som ho už kôli drobnostiam chcel vymeniť. Ale keď sa pozriem bližšie aj na novšie ročníky, neviem, neviem ...