E34 som si kúpil ako nádejného youngtimera, z doby poctivých áut. Bohužiaľ, zažil som viac starostí ako radosti.
Značka: | BMW |
Model: | 525i |
Typ: | |
Bližší označení: | E34 |
Karoserie: | sedan |
Obsah motoru: | 2494 |
Palivo: | benzín |
Rok výroby: | 09/1993 |
Typ řazení: | manuální |
Najeto km při koupi: | 239 600 |
Najeto km nyní: | 255 000 |
Koupen jako: | použitý |
Jak dlouho vůz využívám: | 18 mesiacov |
Průměrná spotřeba: | 10,5 |
Poruchy: | chladič, váha vzduchu, lamba sonda, spojka, batéria |
Předchozí vozidlo: | Ford Mondeo |
Pôvodne som mal záujem o niektorí z vozov značky Mercedes-Benz. No v našich končinách sa slušný kúsok nedá zohnať. E34 vyrábaná v rovnakom období, mala obdobné ohlasy na kvalitu a spoľahlivosť. Kúpil som benzínovú verziu s odporúčaným motorom 2.5 L 24V 141 kW. Mala ho jedna mladá rodinka, ktorí sa autám veľmi nerozumeli a BMW si nechali servisovať kamarátovi. Ten to zjavne przdil ako sa dalo.
Už od začiatku som mal problémy. Začnem administratívou. V TP boli zapísané povolené pneumatiky len 175/65 R14, ktoré sa tam nikdy nedávali. Musel som si vyžiadať priamo z Mníchova papier o povolených rozmeroch. Predné gumy boli čínske šmejdy a na jednej zo zadných Dunlopiek som dostal dosť nešťastný defekt, tak sa hneď musela objednávať nová sada R17. Navyše už od kúpy chýbalo veko nádrže, predávajúci sa zaviazal že ho zoženie. Došlo až po vyše mesiaci, navyše z modelu E46 (menšie, ostali veľké medzery) a v čiernej farbe. Jeden z bývalých majiteľov si tam namontoval úplne sprzdené pseudoxenóny, ktoré sa mu tam nedali uchytiť tak odrezal vzadu držiak a prilepil to nejakou sračkou. Samozrejme som to vyhodil a dal tam sériové svetlá s poriadnymi žiarovkami.
Extrémne citlivé riadenia BMW si potrpí na kvalitu podvozku. Hneď sa musela meniť celá predná náprava a brzdy. Pol roka na to, to isté aj vzadu. V riadení ostávala stále vôla, auto ťahalo do strany. Nakoniec sa musela vymeniť skrinka riadenia - cena novej 800 €, náhrada neexistuje. Podarilo sa mi zohnať použitú za 50 € a problém sa po niekoľkých hodinách štelovania v servise odstránil.
Auto jedného dňa stratilo záťah a pri voľnobehu ním triaslo. Vadná váha vzduchu. Vyčistiť MAF nepomohlo, musela sa objednať nová. Navyše som na laku objavil malú škvrnku z ktorej sa potom začal šúpať lak. Doteraz som nepochopil odkiaľ sa tam objavila, vyzerá to, že nejaký dobrák mi tam v servise niečo kvapol (brzdovú kvapalinu?), ale dôkaz na to nemám.
Od začiatku sa strácala voda v chladiči. Neboli to nejaké extrémne množstvá a CCM na to vždy upozornil ak to kleslo pod rysku tak som to neriešil a len dolieval. Pred zimou som dal vymeniť tesnenie. Keď už spomínam zimu, samozrejme odišla baterka. Pôvodne tam BMW dávalo od výrobu nejakú 'celoživotnú a bezúdržbovú'. Tá tam už samozrejme dávno nebola a namiesto nej tam bola nejaká s nedostatočnou kapacitou na objem motora.
Tieto staršie BMW majú 3 kritické miesta ktoré napadá korózia. A tie má napadnuté takmer každé staršie BMW. Sú to prahy a rohy dverí a veko kufra. Dal som to odstrániť, no po roku to vyliezalo opäť.
Problémy boli aj so spojkou, pretrhlo sa nejaké lanko a pedál sa nevracal späť. Navyše sa tam pokazilo ešte niečo, čo som už nemal vôlu riešiť a tak som to odovzdal do servisu, kde po týždni čakania na súčiastku odkiaľ z Holandska mi auto vrátili a bol som o pár stovák eur ľahší. No a nakoniec sa samozrejme ešte musela meniť aj lambda sonda. Opäť bol motor akýsi lenivejší...
Avšak ak všetko fungovalo, zvezenie to bolo na tak staré auto dobré. Podvozok a riadenia komunikatívne, avšak na nejakú športovú jazdu to nebolo. Priemer volantu je príliš veľký, používal som to skôr ako dynamické cestovné vozidlo. Naše cesty ani nedovoľujú nejaké to zabávanie, veľa z nás vie ako sa to potom končí.
Podvozok bol dosť tvrdý, R17 to ešte podčiarkovali. Okrem ABS a posilovača riadenia, nebola na aute žiadna podporná elektronika. Vodič tak mal čistejší pocit z jazdy, no stabilitu jazde dodávali široké pneumatiky s kvalitným dezénom. V zime trocha hádzalo riťou a pýtalo si to zaťažiť kufor, no zvládol som to aj bez toho. Stačí jazdiť ako človek a neskončíte mimo vozovku.
Vnútorný priestor bol dosť veľkolepý, rovnako ako veľkosť kufra. Použité materiály boli stále kvalitné. Rozdiel v designe je oproti dnešku obrovský (vidieť to napr. už len na spínači svetlometov) avšak v aute žiadne plasty neškrípali. Je chvályhodné, že aj po 17 rokoch stále fungovala veškerá elektronika. Klíma chladila, okná sa sťahovali a šíber takisto. Vyhrievanie sedačiek nefungovalo len na vodičovom sedáku, to je tiež dosť častá chyba. Inak bolo v poriadku.
Bezpečnosť auta je tiež vzhľadom na vek na slušnej úrovni. Niektorí rypálkovia budú namietať, že je to starý šrot v ktorom sa človek zabije aj keď narazí do Fabie, ale predsa len má auto svoju hmotnosť, plechy z tvrdenej ocele a aspoň tie 2 vankúše vpredu. Áno, moderným autám sa nemôže rovnať, BMW 5 F10 je niekde úplne inde. Ale v rámci možností ochráni človeka slušne. Pri zrážke s Mondeom MkIII, ktorú som videl dopadli obe autá veľmi podobne.
Niečo málo k výbave:
Základná výbava:
. airbag vodiča
. ABS
. posilovač riadenia
. axiálne nastaviteľný volant
. centrálne zamykanie
. imobilizér
. regulácia sklonu svetlometov
. systém upozornenia zapnutých svetiel
. koncové svetlo do hmly
. automatické rozsvecovanie interiéru
. elektricky nastaviteľné spätné zrkadlá vo farbe karosérie
. vyhrievané zadné sklo
. determálne sklá
. Check-Control
. elektrické okná vpredu
. automatické bezpečnostné pásy s automatickým navíjaním vpredu
. opierky hlavy vpredu
. lakťová opierka vzadu
. make-up zrkadielko pre vodiča a spolujazdca
. výstražný trojuhlník a lekárnička
Príplatková výbava:
. airbag spolujazdca
. tempomat
. hmlové svetlomety vpredu
. ostrekovače svetiel a hmlových svetiel
. kožené sedačky
. elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča a spolujazdca
. elektricky vyhrievané sedadlá vpredu
. predné lakťové opierky
. elektrické ovládanie okien vzadu
. vyhrievané spätné zrkadlá
. poloautomatická dvojzónová klimatizácia
. automatická cirkulácia vzduchu (AUC)
. rádio s CD
. vonkajší teplomer
. parkovací asistent (PDC)
. dvojpolohové, elektrické strešné okno
. opierky hlavy vzadu (mechanicky nastaviteľné)
. sklopné zadné sedadlá
. zadná roletka (mechanická)
. lichtpaket
. spätné zrkadlo s clonou
. uzamykateľná schránka pred spolujazdcom
. metalíza
. 17-palcové disky z ľahkej zliatiny
. ťažné zariadenie (odnímateľné)
. velúrové koberčeky
Toto auto by som teda odporučil iba veľkým milovníkom a znalcom. Ak má človek nejaké technické zdatnosti, vie si veľa vecí porobiť a pomôcť sám. Elektroniku ale radšej riešiť v servise. Navyše E34 má zmysel len v tip-top stave a takých na predaj veľa nie je (takmer žiadne). Preto treba kúpiť radšej niečo drahšie v lepšom stave a potom si ušetriť nervy na opravách. Lebo tie peniaze by ste tam naliali tak či tak. Logicky nie je možné kúpiť 20-ročné auto vyššej triedy za 30 000 Kč, ktoré pôvodne stálo cez 70 000 mariek a očakávať že vás bude bez problémov voziť pár rokov.
Klady | Zápory |
pružnosť motora | spoľahlivosť |
bohatá výbava | brzdy |
zadný náhon | korózia |
| |
| |
Spolehlivost | 4 |
Provozní náklady | 3 |
Cena náhradních dílů | 4 |
Dostupnost náhradních dílů | 2 |
Koupili byste si automobil od stejné značky znovu? asi ne
Diskusia
Lucie Vondrová, 20.09.2011 23:44
hmmm - já si zase myslím, že podle toho jak bylo auto popsáno, tak to byla pěkná sračka. Trochu nerozumím tomu, když chce někdo perspektivního veterána, že koupí auto v evidentně špatném stavu a vůbec nemluvím o pseudoxenonech. Pokud bych chtěl perspektivního veterána tak bych se asi rozhlédnul po německém trhu, tam bych našel auťák v perfektní kondici ( a že jich najdete - těch voňavek je tam více než dost), hlavně ho nebudu chtít koupit za 1500 EUR, jestli auto k něčemu vypadá tak je třeba přitlačit aspoň těch 4000 EUR. Tyto první vyšší náíklady se bohatě vyplatí na tom, že hned ze začátku do toho nesypete horem dolem, auto je stejně k ničemu a ještě Vás to stojí čas. Většinu svých aut jsem koupil trochujetých, když jsem byl mladší tak více jetých, ale posledních 5-6 aut co jsem měl jsem vždycky kupoval takřka bez ohledu na cenu (tím nemyslím, že bych neměl limitu), nikdy mě nezajímalo, že se ten a ten model dá sehnat třeba za 10000 EUR, když se mi nějaký auto líbilo (barva, výbava, motorizace) tak jsem ho zaplatil třeba 13 000 EUR i když obbná auta stála třeba těch 10 000 EUR. Ve výsledku jsem měl ale auto takové jaké se mi líbilo se vším všudy.
Pepe, 21.09.2011 07:44
Ono koupi 20let starou, navíc vybydlenou, vraždu chce velkou míru bláznovství, naivity až blbosti. Ledaže by byl pán odázán na psa a bílou hůl, to je jediná věc, která by ho omlouvala. Jak je psáno výše, těhle aut, co se o ně v D starají jako o člena rodiny, se dá sehnat poměrně dost. A jestli chci veterána, nějaký pouliční překopání světel by mě spolehlivě odradilo. Protože za tu správnou "veteránskou" hodnotu považuju udržovaný původní stav...
gablenz, 21.09.2011 10:43
gottaku, ty to tež nemáš v makovici ok, že? Vectry B ještě nemůžou mít dvacet let... Chodils´snad na zvláštní? Spočítej si to... Umět počítat je předpoklad pro psaní do diskusí... A Ani Krtek ani já nemáme Vectru B, tak na koho jsi to zaútočil?
David V, 21.09.2011 21:46
Pobavilo mě předchozí vozidlo, které se začalo vyrábět ve stejném roce, jako tenhle kousek. Jasně, Ford není BáWo, ale po skoro 20-ti letech se rozdíly mohou krásně stírat.
Tahle stará auta se nekupují na blind, člověk se u musí nachytřit, aby nekoupil úplného zajíce v pytli, jako tady.
anonym, 21.09.2011 23:10
Petr-Tipcars: Dobrý den, souhlasím s Vámi. Nerozumím úplně majiteli recenzovaného vozu. Koupil vůz, na kterém spousta dílů byla za hranicí životnosti, nevím, zda tomu odpovídala cena. Spousta problematických záležitostí šla řešit již při koupi (pneu, baterka a jiné), nejlépe asi koupí jiného exempláře a ideálně v jiné zemi, za tu cestu by to podle mne stálo. Mrzí mne, že právě takovéto vozy, na kterých předchozí majitelé namísto poctivého servisu "tuní" přední lampy, kazí image této značky. Auto (a zvláště tedy youngtimer) se navíc nekupuje "za každou cenu" a "srdíčkem". Srdce si na těch pár hodin na place v bazaru (pochybuji, že byste takovýto vůz koupil od "kamaráda") nechte raději transplantovat, pokud toho nejste schopen, vezměte s sebou někoho, kdo to ovládá. A cena je u auta do 50 000Kč víceméně podružná (respektive prostor pro úsporu je tak malý, že jej spolkne jakýkoli první problém), rozhoduje zásadně stav. Přeji majiteli, ať po všech investicích auto dělá i trochu té radosti...