Zdravím vás! Som majiteľom VAZ 21061, ktorý je v dosť slušnom stave napriek takmer 200 000 km a 20 rokom. Pred tým ako som si kúpil toto auto som samozrejme rozmýšľal aj na škodovkou. Napriek tomu, že ma všetci odhovárali od kúpy Lady a radili mi „škodulu“ (menej žerie, vraj sa menej kazí – dobrá hlúposť, a tak) som poslúchol svoj šiesty zmysel a kúpil si VAZ. DOBRE SOM SPRAVIL! Minulý rok som mal totiž čelnú zrážku so Škodou 105, takže môžem porovnať tieto autá z hľadiska bezpečnosti.
Stalo sa to takto: Bol som pozrieť známeho na takej samotke, blízko Malého Dunaja. Vedie k nemu relatívne široká, udržiavaná, štrkovitá poľná cesta, po ktorej z hľadiska bezpečnosti neslobodno ísť príliš rýchlo (pokiaľ nemáte skúsenosti s rally). Návšteva bola super, „pokecali“ sme, popili kofolu, popozeral som koníky, kravičku, psíka a mačičku, ktoré chová a pobral som sa domov. Plný pohody si to razím 30 – 40 kilometrovou rýchlosťou a nič netušiac pomaly vchádzam do ľavotočivej zákruty. Opačným smerom sa ako blesk (asi 60 km/h) rúti biela Škoda 105 so 17-ročnými mladíkmi za volantom. Keďže zákruta je dosť neprehľadná, mladíci si mysleli, že cesta pred nimi je prázdna a v pokoji si to „fujazdili“ v protismere. Odrazu sme sa navzájom zbadali. Kukám, že blázni jazdia po anglicky, okamžite zbrzdím svoj automobil a uhnem s ním do trávy vedľa cesty. Zatiaľ mladíci v snahe vyhnúť sa mi dostali na šotoline pretáčavý šmyk, a pri jeho vyrovnávaní mi vrazili do ľavého rohu a doslova si rozpárali predok na dve polovičky - ako nôž cez maslo J Našťastie sa nikomu nič nestalo, ja som zistil, že byť pripútaný je užitočná vec, pás ma bezpečne zastavil. Puberťáci si rozbili hlavy o sklo (samozrejme rozbili aj sklo).
Čo sa týka samotnej zrážky, v okamihu nárazu moje auto takmer stálo, oni tiež brzdili o dušu, takže rýchlosť stretu mohla byť okolo 40 km/h.
Škody na automobiloch boli nasledovné:
VAZ 21061
- roztrhaný ľavý blatník |
- roztrhaný nárazník |
- dolámaná maska |
Automobil plne pojazdný, dokonca to prežili aj svetlá – kapota len mierne oškretá, keďže vliezla pod ich kapotu. Keď sme autá od seba odtiahli, otvoril som motorový priestor a tam nebolo vidno žiadne následky, proste akoby sa nič nestalo.
Škoda 105
- kompletne zlikvidovaný predok, blatníky a maska, svetlá |
- roztrhaný chladič |
- zlomená a posunutá predná náprava |
- rozbité sklo následkom nárazu hláv mladíkov |
Automobil ostal nepojazdný.
O bezpečnosti oboch automobilov hádam netreba polemizovať. Samozrejme ani starý dobrý „žiguli“ už nezodpovedá dnešným bezpečnostným normám a akékoľvek Mondeo, alebo Passat by ho zrejme „zlisovali“, ale o to mi v článku nešlo. Porovnával som VAZ so Škodou, a VAZ je na tom podľa mne neporovnateľne lepšie.
Bohužiaľ fotky nemám (fotografie pouze ilustrační, pozn. redakce). Totiž sme to vyriešili dohodou, keďže chalani nemali vodičák a škodovka nebola prihlásená, ukecali ma, aby som nevolal políciu (mali by pekné problémy, pokuta za riadenie odhláseného vozidla je u nás tuším 50 000 Sk, ale neviem to isto), zavolali strýka a ten mi to dal opraviť.
S pozdravom Ján Mrva
Diskusia
anonym, 04.04.2006 16:43
Kinetická enrgie se počítá jako (m*v2)/2, ale rychlost je třeba dosadit v m/s. ale to jsou detaily,protože poměr energií vyjde stejný. uváděl jsem to jen jako příklad toho, že když se srazí 2 stejně těžké rakve, tak se to dá při rozumné rychlosti přežít, samozřejmě v tom případě už se jde o bezpečnost jednoho každého vozu. kdo má airbagy, asi na tom bude líp, než ten, co je v 105ce nemá.ale pokud se lehké auto, byť s airbagy, srazí s 2x těžším autem, tak už airbag moc nepomůže, když už je volant jednou v hrudníku a nohy kdesi pod zbytkem sedačky. ale naštěstí to takhle tragicky nekončí vždy.
Petr, 06.04.2006 23:14
Myslim ze vase uvaha je mylna. Zkuste to, dopredu tu krabici (pokud vim..tak i skodovka ma predek nebo se pletu?? ) a dozadu tu kovadlinu.. a pak zase opacne. Rozhodne doporucuju v tomhle poradi:)) Protoze ta kovadlina vepredu vam zprelame zebra. Zatimco ta krabice vas zpomali natolik, ze tu zatez vzadu "sotva" budete citit. Ale v tom mym prispevku jsem rikal, ze vyhodne je to za urcitych okolnosti ( naraz do pevne prekazky..). Ne vzdy!
Karel, 10.04.2006 10:44
Patnáctka Žigul bylo moje první auto a nedám na něj dopustit, motor po GO - na dálnici nebyl problém 170km/h, přál bych vám vidět ty nechápavé obličeje octáviatorů a golfáčů. Jediné v čem byla škodárna lepší, tak to byly průjezdy zatáček, jinak žigulovi nesahala ani po ráfky!!!
anonym, 14.04.2006 12:37
nono...taky jsem s LADOU 1500s najel asi 30tis. Kdyz bylo nove, tak s tim otec jezdil cca 150-160, tenkrat byly rychlejsi uz jenom 603, po cca 17 letech provozu jsem s tim ja jel cca 140, ale to uz se nedalo na slinici udrzet a to mel pravidelnou udrzbu a podvozkove komponetny se menily spise preventivne nez z hlediska doslouzeni. Jinak dnes ma ten zigul 30 let a asi 200Tis km, 2 x novy lak a kompletni plecharina, nekoilik vackovych hridelu a nekolik vymen podvozku ale motor slape jak pila..poslednich 13 let uz takovou udrzbu nemel, takze tam treba vubec nebyl olej v diferaku a u prevodovy se menil tak jednou za 5 let, ale kupodivu vsechno funguje..
tonys, 14.04.2006 12:44
Blbe je, ze tyhle lady nemely samonavijeci bezp. pasy, skodarny od jisteho modelu ano