Romane, rozumím Vám. Řešil jsem podobné dilema a ačkoli je tomu již pár let, rozhodnutí bych neměnil. V podstatě jste již odpověděl sám - pokud to cítíte tak, že chcete subaru, tak ho vyzkoušejte! Byl jsem majitelem legacy 2.5i (2001) a nyní jezdím s foresterem 2.0i (2007). Srovnání s oktávkou netřeba komentovat, o octavii se ví vše podstatné, výhody i nevýhody. To si musíte rozhodnout sám. Žádné auto, ani subaru, není nezdolný ingot, takže zkazky o geniálním autě, které se nekazí, přenechám jiným.
K subaru legacy - měl jsem dost ojeté kombi (téměř s jistotou vím, že s přetočeným tachometrem, v době prodeje 160tis km, reálně tak o 100-150 tis.km více) s manuální převodovkou a dvouapůllitrovým motorem. Auto je to komfortní, prostorné a výborně vyvážené. Ke kladům bych přidal pocit solidnosti a jistoty - tedy pokud vše funguje, jak má. Tím se dostáváme k záporům - v podstatě jakékoli náhradní díly musíte řešit buď vrakovištěm nebo originálním dílem. Cena samozřejmě vysoká. U tohoto motoru dejte pozor na dvouhmotový setrvačník (2.0 má bezproblémový jednohmotový), který časem odejde a cena i se spojkovou sadou je cca 25.000,-.Že má setrvačník a spojka na kahánku poznáte pouhým poslechem anebo krátkou projížďkou. Tento problém jde vyřešit náhradou za jednohmotový setrvačník a spojku cca za 15.000,-, ale není to samozřejmě úplně ono. Co jsem dále na legacy měnil v průběhu 5-ti let - koncový díl výfuku (7.000,-), repase motoru (přetěsnění, výměna ventilů, silentbloky, úprava sedel za 30.000,-) z důvodu nepravidelného chodu a klepání, lambda sondu (5.500,-), tlumiče a kotouče (cenu nevím, ale není tak hrozná, jelikož to nebyly origo díly) a další drobnosti jako pumpa pro posilovač řízení, čepy na přední nápravě atd. . Takže tím chci naznačit jediné - pokud uvažujete o legacy/outbacku z této generace, tak opravdu jen perfektní kusy, jinak je to poměrně drahý koníček. Na druhou stranu, nikdy se nestalo, že by mne auto někde nechalo, veškeré opravy byly prostě časem a nájezdem vynucené investice. Spotřeba se pohybovala mezi 10-12 litry, město 13l, dálnice 9-10l.
K Foresterovi - oproti legacy mnohem menší prostorem uvnitř, méně komfortní, ale naopak zase živější (lehčí) a agilnější. Jde nepoměrně lépe za plynem, chce si hrát, vrhat do zatáček. Legacy je takový koráb, forester spíše zvýšený hatchback - neberte doslova. Přímé srovnání spolehlivosti neuvedu, protože jsou to jiné generace s výrazným rozdílem v počtu najetých km a hlavně v poctivosti údržby. Forester jsem zdědil v rámci rodiny, mám nyní najeto 100 tis. km a kromě pravidelných servisních prohlídek si nevyžádal žádnou neočekávanou investici. Vlastně kromě opravy zadní brzdy, myslím že měnili váleček. Jinak nic, jen filtry, kapaliny a brzdy (1x kotouče, destičky). Jak jsem už uvedl, auto je méně prostorné a vyžaduje ve čtyřčlenném obsazení trochu citu pro skládání věcí do kufru. Já to vyřešil "rakví" na střechu a je pokoj... Spotřeba 9-10l, město 11l, lehkou nohou i pod 9 l (okresky). Není to auto na dálnice, z důvodu krátké pětistupňové převodovky při rychlosti nad 130 km/hod roste spotřeba závratně nahoru, takže jezdím do 140 km/hod za 10 l.
Obecně k subaru - moc nežeru takové ty chvalozpěvy typu "kdo nezkusí, nepochopí" a "subaru vyjede vše". Ale musím se přiznat, že kdykoli do toho auta sednu, tak mě jízda baví, je to prostě taková oldschoolová záležitost, to auto žije a chce si s Vámi povídat. Na druhou stranu tohle ocení jen ten, kdo toto vyhledává. Kdo se chce jen vozit, tomu to nic neřekne, spíš zakroutí hlavou něco ve smyslu "a co jako?!". I z toho důvodu musím podepsat, že to je auto pro požitkáře, fajnšmekry - ve smyslu jízdních zážitků. Boxer má obrovské charisma, to musíte mít! Subaru má spoustu chyb, několikráte jsem už uvažoval o prodeji, že si koupím něco střídmějšího a většího, ale pak se projedu a už to prodat nechci
Přeji šťastnou ruku při výběru a spokojenost s budoucím vozidlem.
Petr