Vcelku souhlasím s kladným hodnocením tohoto článku. U Fiatu Punto první generace však nesouhlasím s některými tvrzeními a uvedu vlastní postřehy, které jsem za 5 let vlastnictví tohoto vozu posbíral, než jsem jej předal dále do rodiny (bezproblémové auto v tak slušném stavu se do bazaru neprodává
).
1) Punto, respektive jeho karoserie, nerezaví. Tedy ne, pokud není po havárii a neodborné opravě. Na mém kousku nebyla po 11 letech stopa koroze, ale zase jsem puntičkář a autu jsem dopřával péči, takže preventivně každý rok nástřik spodku a dutin, pokud jsem jel v zimě, tak myčka včetně podvozku, jinak minimálně jednou měsíčně jednodenní brigáda (ruční mytí + kvalitní vosk + uklíd interiéru). Když v roce 2002 prodával otec první rodinné punto z roku 1995, bylo také bez koroze.
2) Koncový díl výfuku jsem měnil ve stáří vozu 8 let. Vyměněn za 3 500 včetně práce a dodnes je bez problému a bez koroze (asi to souvisí s důslednou údržbou).
3) Vozy bez posilovače mohou subjektivně někomu připadat, že mají vůle v řízení. V servisu s tím nic nesvedou, protože tam vůle ve skutečnosti nejsou, podle STK je taky vše v pořádku. U stojícího vozu se bez posilovače může slabší žena při manévrování na parkovišti trochu zapotit, na druhé straně to má křehká přítelkyně i mamka zvládly a za jízdy problém není. Servo má však jistě své kouzlo.
4) Do roku 1997 (včetně) měla vadnou konstrukci zadní náprava. Oprava v 60 000 km s výmenou rozvodů (mění se buď po 120 000 km nebo 10 letech), oleje, filtrů a zpětného ventilu ostřikovače čenlního skla stála včetně práce v autorizovaném servisu 6 500 Kč.
5) Do elektroinstalace vozu je lépe nezasahovat - po instalaci značkového alarmu a centrálního zamykání jsem musel auto aspoň jednou týdně projet, jinak hrozilo, že vlivem vybití baterie nenastartuje. Do té doby nebyl problém auto nechat stát třeba měsíc. Pasivní odběr byl ale při měření v normě.
6) Žárovky v předních světlometech jsou všechny stále původní a svítí výborně. Nutno zaklepat, ale to se u mnohých dnešních aut nevidí. V sedmi letech stáří jsem vyměnil levou zadní obrysovku, o 2 roky později pravou spolu s levou mlhovkou a vloni na jaře znovu LZ obrysovku. Kromě toho jsem předloni vyměnil žárovičky podsvícení ovladačů topení, které týden po sobě odešly obě, vloni jsem vyměnil levou znovu. Ostatní žárovky jsou stále původn z r. 1997 a fungují.
7) 2 týdny zpět auto prošlo bez problému technickou kontrolou i emisemi, najeto aktuálně 60 500 (poctivých) km. Jediným drobným kazem je drobný prosak motoru, pro fiaty typický, jinak podle techniků je vůz v perfektním stavu, jako nový.
8) Většina i originálních dílu je za dostupné ceny, nadou se však výjimky - originál stěrače vydržely 8 let a za stejnou sadu si dealer řekl téměř tisícovku, tak jsem za 250 Kč koupil sadu neoriginálních grafitových a vydržely skoro další 4 roky. Upozornil bych, že u zadního stěrače z výroby nejde vyměnit stírací lišta, ale musí se měnit celé rameno - pokud se nahradí kovovým, je pak možné měnit stírátka. Já raději vyměnil po 10 letech pouze gumičku za grafitovou a byl klid, přítlak je v pořádku.
9) V interiéru bych vytknul šoupající se povrch páček pod volantem, enormně se opotřebovávají ve srovnání s ostatními plasty. Palubka ve světlém provedení se snadno poškrábe, ale tuším, že v lepších výbavách je vyrobena z kvalitnějšího plastu.
10) Naopak výborný je kufr, vedle sebe perfektně zapadnou 3 skládací přepravky - zní to možná jako hloupost, ale například můj současný fusion, který má papírově o 60 l větší zavazadelník, toto kvůli podběhům nezvládne a musím si s přepravkami trochu "pohrát".
Jinak můžu jedničkové punto jen a jen doporučit, mám na něj výborné vzpomínky a nikdy mě nezradilo. Chce to ale vybrat dobrý kousek, ne ten první a nejlevnější. Rozhodně je to prostornější auto, než jak vypadá. Doporučil bych hledat výbavu SX, která obsahuje servo, naopak na pozoru bych se měl před speciální řadou 3dveřových modelů s 6stupňovou převodovkou a motorem 1.1, která se prodávala v Rakousku - nevím, kolik je tam odlišností, ale mohly by se kvůli nim případně hůře shánět díly.