citácia:
reakce na: mufik.martin, 09.04.2019 07:13 (Pochybuji, ze nekdo u meho Cit ...)
Včera jsem opět nevydržel a měl rozepsanou odpověď, kterou jsem následně smazal, ale dneska jste to tady někteří vystihli, tak jsem se znovu neubránil to komentovat.
Repas automatu je zhruba na úrovni spojky s 2-hmoťákem, se kterým se u ojetiny většina lidí smíří. Údržba automatu je pouze o výměnách oleje někde na úrovni 60 tkm (pro dálnici se dá interval prodloužit třeba na 80 tkm a pro město zkrátit třeba na 50 tkm) a program automatu většinou chrání i motor od nepříznivého provozu, zatímco s manuálem si necitlivý člověk může opětovně zničit jak motor tak setrvačník a spojku. To by s atomatem musel dělat vyloženě hovadiny.
Mám rok zkušenost s automatem, je to Aisin s klasickým hydrodynamickým měničem a toto řešení vnímám jako nejspolehlivější už z pohledu konstrukce. Dle různých pramenů na internetu se závady automatu v 80% případů připisují zanedbáním výměn olejů a pokud se závady projevují často u aut dotažených ze zahraničí, pak je to jasný důkaz neustáleho nastavování přijatelného údaje na tachometru. V Německu na jejich dálniční síti ten automat běží skoro bez zatížení.
A dále pak souhlasím s tím, že i opožděná 1. výměna ve 100 tkm neznamená automaticky, že je převodovka brzo na odpis. Záleží to na režimu provozu.
Dřív jsem se automatu bránil jen kvůli spotřebě a "žraní" výkonu motoru, ale vloni jsem si koupil auto, které má výkon na rozdávání a vzhledem k pořizovací ceně mi nevadí ani spotřeba přes 10 litrů (už s Mondeem jsem jezdil za 9, takže to takový skok nebyl) a zcela otevřeně říkám, že je s automatem neskutečně příjemná jízda, tedy ve spojení s motorem, který jede, kdykoliv se mu řekne. I stání v kolonách má najednou úplně jiný rozměr.