centaur napísal:
Podivej se,já se nechci hádet,někdy tak blbě zareaguji.Motor se nerozletí hned,to bylo nadsazeno,ale dlouhodobě to nevydrží.Někde je tu video,co sestane,když propuoští turbo a motor nasaje olej.Je to nafta,ale benzín,je to samé v bledě modrém a stane se to i u přelití.Jestli to najdu,dám odkaz.
Jo tyhle videa s turbem jsem viděl, samozřejmě mě to napadlo. Jenže to je otázka až dlouhodobého provozu, kdy se ten propouštěný olej usazuje v mezichladiči, až to dojde tak daleko, že ho jednou motor přisaje místo paliva a pak se to rozjede neovladatelně do otáček. až to motor nevydrží. Jenže to je problém jen naftových motorů, kde není škrtící klapka a olej se zapálí díky vysoké kompresi ve válci. Benzínový motor může přisát taky, ale bez uvolnění skrtící klapky (šlápnutí na plyn) nemůže jít do destruktivních otáček a vytažením klíčku ze zapalování chcípne, protože benzínový motor nemá dostatečnou kompresi, aby se ten olej vznítil bez jiskry. Nafťák jiskru nepotřebuje a škrtící klapka, která by ho omezila tam není, takže jediný způsob, jak motor v tu chvíli zachránit je zařadit rychlost, šlápnout na brzdu a pustit spojku a doufat, že to všechno přežije převodovka a spojka. Což je pořád lepší, než když bouchne motor.
Máchání klikovky v oleji přežije jak ta klikovka (vlastně přesně na takové namáhání je stavěná) tak i ojnice, které se do oleje taky dostanou, ale nemají takovou plochu, aby je to poškodilo. Problém by mohlo dělat to odvětrání, kdy hustá olejová mlha přece jen vynese víc olej než obvykle, ale pokud je motor jinak v dobré kondici, tak to odvětrá jen tolik mlhy, kolik nabude na objemu zahřátím po nastartování. U zahřátého motoru se to odvětrání moc neuplatňuje, jinak by mizel olej příliš rychle. Prostě - zdravý motor hodně oleje přežije, jen bude muset přemáhat větší zatížení, takže bude víc zdechlý a bude potřebovat víc paliva.