David V napísal:
Jen krátká rozvaha na téma potřebný výkon: Řekněmě, že u vysokých rychlostí převažuje odpor prostředí před třecími a valivými odpory, takže se zaměřím čistě na něj. Odporová síla je úměrná hustotě prostředí, rychlosti pohybu a čelní ploše kolmé na směr pohybu. Je to aerodynamický tlak 1/2*ro*v^2 násobený čelní plochou upravenou součinitelem odporu Cx. Potřebný hnací výkon je pak dán P=W/t čili práce za čas nebo také síla po dráze za čas, tedy naše odporová síla po dráze za čas, přičemž dráha za čas je rychlost, takže úpravou dostáváme jednoduchý vzorec pro potřebný hnací výkon P=F*v Po dosazení: F=1/2*ro*v^2*S*Cx P=1/2*ro*v^3*S*Cx=1/2*1,29*50^3*1,5*1,7*0,32=65,8 kW Potřeba výkonu pro dosažení rychlosti 180 km/h (50m/s) při hustotě vzduchu 1,29 (normál atmo tlak a 0°C) při čelní ploše 1,5 x 1,7 m a součiniteli odporu 0,32 je téměř 66 kW, čili 90 koní se zanedbáním ostatních odporů. Závěr si z toho vyvoďte sami.
Nechci se zastávat uživatele, co jezdí 180 km/h se spotřebou 9 litrů, ale ...
řekněme, že reálná rychlost byla 170 km/h, bylo trochu tepleji, např. 20°C(takže hustota vzduchu byla 1,20), Fabia má ve skutečnosti o něco menší čelní plochu (řekněme 1,5*1,6) a Cx u Fabie combi je lepší než u hatchbacku (tzn. 0,30). Pak vyjde ten požadovaný výkon k překonání odporu vzduchu na 46 kW, nějaké kilowatty si vyžádá valivý odpor pneumatik, takže to máme řekněme 50-55 kW. Což může dobře zajeté HTPéčko mít - motor v dobré kondici musí mít vyšší výkon než udávaný a koncern udávaným výkonem většinou dost šetří, takže "výkonový bonus" může být třeba i 5-10 kW.
Zkušenost některých uživatelů může diametrálně být jiná, ale to taky může být způsobeno tím, že dostlai služební Fabii HTP se širšími koly, se střešním nosičem, s klimatizací, no a hned je maximální rychlost o dost níž.
Jinak mám taky Fabii (ne však s HTP), ale nijak to auto neglorifikuju, koupil jsem ho jako prostředek pro jízdu do práce s nízkými celkovými provozními náklady.