To jsou zase plky a nemohu se ubránit, že něco je zde účelové. Ve velkém techničáku je jasně napsaná spotřeba 8.0/5.5/6.4. Opel Mokku 1.4 Turbo benzin 4x4 103kW vlastním od r.2014. Musím přiznat, že se mi do ní moc nechtělo. Je to jiný segment než jsem byl zvyklý, ale byly zde důvody proč jsem nakonec zakoupil a dodnes s ní jezdím.
Co se týče spotřeby, tak po zajetí motoru cca 5 tis km, klesla o 0,75l/100 km. Pravidelně z Říčan do Prahy Hostivaře nebo na Brumlovku, nejsou-li kolony a jedu normálně, tak spotřeba je výjimečně 5,6l ale jinak 6,5 až 6,9l. Upozorňuji, že jedu podle předpisů a předjíždím výjimečně. Pokud jsou kolony a čas dojezdu se prodlouží o nějakých 20 min., spotřeba skočí na 7,5l až 8,4l, záleží na vytápění, klimatizaci, atd. Upozorňuji, že tzv. ECO - Start/Stop mám naučen při nastartování jedním dotykem vypnout a nepoužívám.
Další srovnání je opakovaná cesta, kdy vozidlo je vždy 100% naloženo s nastavením zatížení MAX a cesta do Salzburgu ve třech tam i zpět má spotřebu od 6,6l do 7,1l. Opět jedu dle předpisů a na dálnici to nešetřím. Kopečky v Alpách bere bez zahlcování motoru a vnímám, že má ještě rezervu. Pravidelně z Prahy do Liberce ve dvou tam za 7,1l a zpět za 6,6l. Na dálnici jedu 130, při předjíždění zbytečně nepřesahuji 150 km/h a stále vnímám, že mám řízení komfortně pod kontrolou.
Menší minus považuji světlost podvozku (vpředu), ale terén nejezdím, neřeším to a nezpevněnou silnici jsem projel lépe než předtím s Octavií RS se sníženým předním spojlerem. Prostě pozor při parkování s extra zvýšeným patníkem, což platí pro drtivou většinu aut, pokud to není opravdu klasické SUV. V běžné praxi to není takový problém, jak se někteří snaží přesvědčit, zatímco v tomto autě nikdy neseděli. Minus považuji některé přídavné plasty v zadním interiéru, které jsou tvrdší, ale ty na palubce a na dveřích jsou příjemné, nic nedrnčí i pohledově jsou fajn. Co hodně oceňuji oproti Mokka X a jiným výrobcům, tak display obrazovky v horním horizontu palubky, mám vše pod kontrolou včetně navigace a nemusím klopit oči níže, což mi při jízdě připadá dost nebezpečné. Nejsem příznivcem ohmataného dotykového displeje a raději si po hmatu stisknu tlačítko naslepo, než když musíte koukat mimo úroveň jízdy co tisknete. Výborné je rozlišení kamery při couvání za všech světelných podmínek a dnes bych auto bez kamery po zkušenostech nekoupil. Nikdy nevíte zda vám tam nevběhne dítě apod. a jsou případy, kdy potřebujete zacouvat tzv. na krev. Pro běžné parkování je Mokka výborná velikostně a po el. sklopení zrcátek není co řešit. Taky bych pozdvihnul poloměr zatáčení nebo-li rejd, který je excelentní, zatímco např. u takového Fordu Fusion je opravdu příšerný. Převodovka by mohla být malinko hladší, ale kdo jezdil s Oplem Astrou bude mile překvapen, zatímco řidič z Octavie ten rozdíl trochu ucítí, ale nejedná se o nic tak velkého. Interiér je výborně odhlučněn a hlavně je zde opravdu excelentní místo pro dlouhány na nohy i výšku. I když se tomu možná nechce věřit, tak metr 1,95 není problém. Kufr je opravdu malý jen na 350l a na běžné nákupy zcela dostačující. Ale jakmile složíte vodorovně zadní sedačky, tak jsem přestěhoval kuchyňský stůl po demontáži nohou o velikosti 160x90 cm a bez problémů jsem s Mokkou přestěhoval i běžný kancelářský nábytek. Na větší dovolenou je opravdu lepší zadní plato vyjmout a zasunout za sedadla, ale do dvou klasických kufrů a pár tašek to dělat nemusíte.
Četl jsem kritiku, že Mokka má 18" palcová kola. Já osobně v tom nevidím žádný problém, spíše naopak. Zimní kola mám na 17" palcových kolech a i když jedu sám, tak nastavuji zatížení MAX pro větší komfort jízdy. Těším se opět na pohodovější letní 18", kde si nastavím zpět zatížení LEHKÉ a nic neřeším. Žehlení nerovností na slavných českých silnicích není sice v nejvyšším komfortu, ale pokud zvolíte správně v nastavení zatížení v menu LEHKÉ - ECO - MAX, tak rozhodně slušný komfort jízdy dosáhnete, a to i na středočeských cestách, které jsou nejhorší v ČR. Klidně se vsadím, že o tomto nastavení spousta lidí ani neví, hlavně teoretici co v tom nikdy neseděli.
Nutno pochválit i bezproblémové spojení s telefonem přes bluetooth. Vždy funguje bezchybně a snad jen jednou jsem řešil přerušené spojení. Kdykoliv jsem měl jiný telefon, vždy se bezproblémově spojil. Nepochopím nikdy řidiče, kteří mají auta za 2 mil. a drží telefon v ruce. Když pominu vyhlášku, držet telefon je prostě nepraktické, i kdybych měl mít drát se sluchátkem. Výborná funkce el.zpětného zrcátka, které se automaticky stmívá při oslnění. Zadní sedadla mají dostatek prostoru pro spolujezdce a mají jednoduché a rychlé klopení pro zvětšení nákladové plochy. Jedinou podmínkou, chcete-li mít vodorovnou plochu, je sundat podhlavníky.
Výborná indikace chromované koncovky výfuku
, kde jste načerpali kvalitní benzín a kde ne. V minulosti jsem čerpal Natural pouze u OMV, MOL a Shell. Jednou jsem byl nucen načerpat u malé místní benziny a zjistil jsem, že motor je lehce výkonnější a hlavně zmizel lehce očouzený povlak na výfuku. Pro ujištění změny jsem čerpal ještě jednou plnou nádrž a opětovně lehčí výkon motoru s čistým výfukem mne přesvědčily, abych se stal stálým zákazníkem. Takže kvalitněji a k tomu levněji oproti většímu konkurentu. Zajímavé je a taky nepřekvapující, že v Rakousku a Švýcarsku jsem tohle nikdy neřešil.
Za 6let jsem řešil pouze svolání výrobcem na servis, protože se musel nahrát nový SW pro pohon 4x4. Zpočátku házel chybu a od té doby se nic neřešilo, vyjma výměny předního skla po kameni na dálnici.
Taky jsem zde narazil na reakci k chování české dealerské sítě uvedeného výrobce. No, já sice nevím kdo, kdy, kde a jak, ale pokud mám napsat zkušenosti za sebe, tak asi takto následovně. Byl jsem v několika různých autosalonech i od jiných značek v Praze a okolí Říčan, všude jsem nechával po sobě vizitku a většinou jsem po návštěvě byl pro ně už nezajímavý, protože jsem se nerozhodl hned. Nechápu tuhle politiku prodejců, a tak jediný prodejce v Praze na Černokostelecké mi vyšel vstříc takovým způsobem, že přijel za mnou s Mokkou 20 km až před domov, abych si nezávazně projel a vše vyzkoušel na silnicích, které důvěrně znám. Dál už nebylo co řešit...
Na závěr bych rád napsal, že jsou určitě lepší i horší auta. Ale Opel Mokka při srovnání cena, výkon, servis, spolehlivost, poruchovost, komfort, praktičnost, bezpečnost, vybavení, design si vede poměrně dobře.
Přeji všem zdar, kdo používá vlastní rozum a nenechá se strhnout některými rádoby recenzemi, ať už placenými v TV nebo na netu od kritiků, kteří auto viděli pouze z fotografie a přečetli si pár základních údajů. V případě jakýchkoliv dotazů rád odpovím. Pavel