citácia:
reakce na: BarboraV, 09.08.2023 09:02 (Zdravím, děkuji moc za komentá ...)
Zase přihodím nějakou všeobecnou poznámku:
Nemá smysl se bát, že by autům, ve kterých nyní jezdíme nějak škodila dálnice. Nejezdíme totiž ve starých škodovkách se špatně navrženým chlazením a neprůchozím starým chladičem.
Jasně, jsou auta vhodnější na dálnici a méně vhodná. Vhodnější jsou výkonnější motorizace - obecně přeplňované - turbodiesel, turbobenzin, případně nějaká výkonnější atmosféra.
Typický atmo benzín v dnešních autech nižší střední třídy má objem 1,6 litru - na dálnici to není žádná raketa, točí vyšší otáčky, je hlučnější a roste spotřeba - nemá ale smysl se bát, že by to autu nějak škodilo.
Potom i radu konkrétnější:
Renault Megane 4. generace, tedy auta po roce 2015 - vyhnout se motoru 1,2 tce.
Jízdně to není špatný motor, ale má pár konstrukčních nedostatků, které ve spojení s mýtem o tom, jak jsou benzínové motory vhodné na krátké trasy z něj dělá časovanou bombu. Pokud by se podařilo sehnat kus, který je prokazatelně v pořádku a jezidly se s ním dlouhé trasy, tak to může mít smysl. Jede hezky, je tichoučký, spotřeba se může někomu zdát vyšší. Při krátkých trasách ale ředí olej benzínem, ten přestane mazat jak má, poškodí motor a je to konečná. Díky špatné pověsti toho motoru se auta s ním prodávají levně. V rozpočtu bude ještě motor 1,6 sce. Atmosféricky benzín od nissanu, který se ale taky doporučit nedá. Co se ale doporučit dá je nafta 1,5dci - žádná raketa to sice není, ale motor je to příjemnej, spolehlivej a úspornej. Dobrej do města i na dálnici. 1,6 dci je sice méně kultivovaný, ale o to dynamčtější. Nejlepší motorizace pro megane IV je 1,3tce, ale ta je nejspíš mimo rozpočet.
Fiat Tipo - motorizace 1,4 může být buť s turbem, nebo bez. Obě varianty mají nepřímý vstřik a jsou bezproblému použitelné i na kratší trasy. Je to volba mezi motorem, který je jednodušší, nebo motorem, který má lepší dynamiku.
U dalších modelů moc neporadím...