figo napísal:
Dobrý den,
Mondeo mám rád, uvažuji že jej koupím manželce, ale musím reagovat na Vaši připomínku k brzdám. Sundejte kolo a podívejte se dopředu na ten kotouč, ve srovnání s jinými vozy vás jeho subtilnost skoro až přinutí k smíchu. Toto auto prostě ani nemůže dobře brzdit, zřejmě Vám chybí srovnání s tím co se nazývá skutečně dobrými brzdami a nebo u vášeho kousku již někdo tento problém řešil.
Mám Mondeo z roku 2001, koupeno s najetými 160 tis. kilometry. To znamená, že destičky byly měněny určitě, kotouče možná. Značku jsem nezkoumal, ale jezdilo to do autorizovaného servisu a servisní knížka u toho byla, takže je tam patrně originál. Ono při cenách originálních dílů ani celkem není důvod tam dávat něco jiného. Podle katalogu z roku 2006 jsou všechny Mondea (kromě výbavy Core) vybaveny brzdovým asistentem EBA, netuším jestli to platí jen od roku 2003 nebo již od 2001.
Možná jste brzdy v Mondeu zkoušel, ale asi Vás nenapadlo na ně dupnout, protože je to naprosto odlišné dvojí chování brzd. Z počátku jsem měl podobný dojem - při plynulém brždění se na to šlape pozvolna a pak má člověk někdy dojem, že na úplné zastavení musí hodně tlačit. To bylo ale jen do doby, než mi někdo před auto blbě vlítnul a já na to dupnul. To jsem se pak začal bát o zadek, jestli to ten za mnou stihne.
Co se týče rozměrů kotoučů - jejich plocha se uplatní více při rozvádění odpadního tepla než na vlastní účinnosti, účinnost závisí na ploše brzdové destičky, protože to je skutečná třecí plocha. Pak je tam samozřejmě síla, kterou se na destičku tlačí. To je zase záležitost nastavení posilovače brzd, teoreticky i s poloviční destičkou můžete vyvinout stejné tření při vyšší síle, ale zkrátí se životnost. Pak jsou tu samozřejmě použité materiály, ale vcelku věřím, že si žádný větší výrobce destiček nedovolí dodat aušus z pohledu brzdného účinku, rozdíly jsou spíše v životnosti a třeba v pískání. Vrtané a drážkované kotouče pouze zkrátí prodlevu při vytlačení vody z kotouče za deště, na brzdový účinek to vliv nemá, akorát to zkrátí životnost destiček.
Rozměr těch kotoučů je víceméně omezen základními ráfky, které se na auto dávají. Pro Mondeo je to od roku 2001 16", mnoho aut střední třídy z té doby mělo v základu 15" a myslím si, že jejich kola by se na Mondeo už prostě nedaly nasadit.
Teď mě došla jedna věc - snad jste nezkoumal zadní kotouče? Ty jsou o něco menší - přední 300 mm a zadní 280 mm průměr. Tyto brzdy jsou společné pro všechny modely, i pro ST220, takže si myslím, že jejich dimenzování je pro běžné motorizace dostatečné. Já se ještě nesetkal s nějakým vadnutím při delším brždění.
A jinak - facelift z roku 1996 se často (i u dodavatelů náhradních dílů) označuje jako Mondeo II, protože vzhledově je rozdíl mezi vozy z roku 1993 a 1996 rozdíl značný, přestože pod plechama jsou to vlastně shodná auta. Proto raději uvádím vždy modelový rok, předejdu tak zbytečným diskuzím o ničem.