Kylie napísal:
MIlý Tomi! Tady bych (částečně) NEsouhlasila.
Tedy co se "amatérského" při-dání/-čipování výkonu/toč. m. někde ve vyšších otáčkách - tam jistě ANO, měla jsem na mysli těch "pár" PS/kW.
Mám na aktuálním voze (továrně) "přidáno" 3 kW a 5 Nm (myslím .-) a "pozorovatelné" to je - NEjde o nějakou "dramatickou" změnu, nicméně rozdíl prostě "cítíte" (víceméně při JAKÉMKOLIV režimu/otáčkách) = vpodstatě působí motor jakoby malinko "sebevědoměji" (u mne to - neb mám automatickou p...
Na jakém výkonu je přidáno 3 kW, že to poznáš? Na 30-ti kW? Tam tomu věřím. A při jakých otáčkách je tam o 3 kW více než v základním voze? 3 kW na 100 kW je spíše o přesnosti měření než o zásazích do motoru. Nebo s jakou přesností se dá změřit na motorové brzdě? 1%, 3% nebo 5%? Já nevím, jen se trochu pochybovačně ptám s ohledem na znalosti možností přesnosti měření.
Apropos, když se řekne optimum, tak je to široký pojem. Vyladit motor většinou znamenalo, dostat z něj maximum, ale na úkor využitelného spektra otáček. Pro závodní speciály, kde se otáčky stabilně využívají v horní 1/3-1/4 spektra to má smysl, ale pro normální auto je zúžení využitelného spektra otáček uživatelsky velmi nepříjemné, a to zejména kvůli hluku, spotřebě a neustálému řazení (mluvil jsem teď o benzínových atmo motorech).
Jo v turbo naftě je to jiné, ale to budu dokola omílat stejnou písničku, že je potřeba dostat víc vzduchu, aby se dalo spálit více paliva, čímž se zvedne výkon. Tady jsou limitní faktory v podstatě 2:
1.) maximální návrhový výstupní tlak dmychadla
2.) pevnost nejslabší součástky v motoru
A pak už jde jen o to, kam až si tuner troufne jít a za jak dlouho se zásah projeví. A tuner má stejný náklady, ať přidá procent 5 nebo 30, ale za 5 % by mu nikdo nebyl ochoten vysypat 15 tyček bez DPH.