Fanda napísal:
Při regeneraci filtru pevných částic nedochází k žádnému vypouštění sazí,jak se zde většina mylně domnívá,ale k jejich spálení uvnitř filtru za vysokých teplot .Neznamená,že pokud se filtr regeneruje,že z výfuku létají saze ,jak z komína.Naopak vozidlo s funkčním filtrem má koncovku výfuku zevnitř čistou i po několika regeneracích.Pokud se již životnost filtru blíží ke konci a je natolik zanesen sazemi,že již se nezvládají vypálit,začne se i kocovka špinit sazemi.Kdo fitr nechá vykuchat by si měl uvědomit že zbytečně zaneřáďuje své okolí látkami které způsobují dýchací problémy a problémy krevního oběhu.
To je klasika společná pro všechny uživatele nafťáků. Vyřadím z činnosti nějaký systém čistící spaliny a zdůvodním si, že to byl vlastně ekologický počin. Vyřadím EGR, takže mi klesne spotřeba = méně CO2 -> ekologický počin. Co na tom, že mi z toho lítají toxické NOxy.
Analogicky pro FAP se najde několik demagogických závěrů, které podpoří myšlenku dát jej pryč.
Ještě bych se vrátil ke přímovstřikovým benzínům. Zatím jsem nečetl žádné studie na téma prach, ale z principu činnosti by mělo být lhostejné, zda se jedná o přímovstřikový benzín nebo o vstřik do sacího potrubí, jako byl převážně používaný doposud. Podstané je, že benzín nevzplane nastříknutím do válce po uzavření ventilů, ale odpařuje se po celou dobu zdvihu pístu, a protože je relativně dost času, nemusí být ani pracovní tlaky VT čerpadla vysoké, protože se palivo stihne do zážehu odpařit. V okamžiku zážehu je už de-facto připravená plynná homogenní směs, ze které je minimum prachu, tak jako v případě nepřímého vstřiku. Nelze říci, že by tam nebyl prach žádný, protože realita je jiná, a tak jako se vyskytují lokální chudá a bohatá místa, mohou se u nechladnějších částí vyskytnout nehomogentity ve skupenství. Ovšem v porovnání s naftovým motorem, kde se vstřikuje rozprášená kapalina (čím vyšší tlak tím jemnější kapičky)do vzduchu o vysokém tlaku a teplotě, která vzplane někdy během fáze částečného odpaření, jde o řádově nižší hodnoty. Nevím, zda se i benzíny budou vybavovat FAPy nebo postačí jen zvýšit tlak čerpadla a usnandnit odpaření. Navíc přímovstřikový benzín dokáže pracovat i s chudou směsí, která přehřívá spalovací prostor, což opět podpořuje rychlejší odpar. Vyloučené to není, ale jemnost filtrace používaná pro nafťáky by možná neměla smysl.