Abych paní trochu zmátl, dám OSOBNÍ zkušenost, podloženou ježděním s dvěma vozy. ŠLo o Renault Megane 1,6 a 1,4 oba samosebou benzín a rok výroby 2006 a 2007.
Obě auta jsem řídil, najel jsem s ními desetitisíce km,a el nebyly mopje - byly to vozy majitele firmy, kde jsem 4 roky pracoval a jezdil jsem s nimi trasy 3+3km až po 1500km.
Začnu mínusy:
- špatná imidž značky Renault (což vidím jao výhoud,m neb se dají koupit ve srovnání s Fordem a zejména VW/ŠKoda za pakatelové ceny s menšími nájezdy a navíc se nekradou, což je další plus v Praze, kde jsem měl 14 let kancl v Cukrovarnické a pak v Roztylech - oktávku mi 3 vykradli a kolegovi 1 vykradli a 1x nadobro ukradli - za 14 let).
- povědomí českého stáda o značce - není dostatečbně reprezentativní a zvučná, jako když se řekne "Golf"
- některé konstrukční detaily dokáží občas potrápit )ale já měl štěstí) zejména mám na mysli startování pomocí karty. Nicméně, já za 4 roky neměl potíž ani jednou
- při vysokém nájezdu (konkretně u 1,4i začala svítit kontrolka airbagu - neřešilo se)
- měkčí sedačky se sklonem k rposezení opěradla při vysokém nájezdu (1,4i měla při 200tkm opěradlo již rovné, bez bederní podpěry páteře)
A teď pozitiva:
- nízká nákupní cena proti čemukoliv jinému
- slušný výběr ojetin
- vychytané a spolehlivé benzínové motory (snad občas mohou zazlobit zapalovací moduly, ale to je věc za relativně málo pěněz a zejména, 1,6i na tento problém na rozdíl od 1,4i netrpí)
- ve srovnání s Focusem zásadně větší prostor všude, včetně kufru a to je bez jakékoliv pochybnosti
- ve srovnání s Focusem či Mondeme zebstejného ročníku výroby Megane netrpí korozí - jak známo, francouské vozy mají mimořádně dobrou ochranu propti korozi (nakonec mohu doložit na Cliu, které má dcera, 2005, nikdy nepoznalo garáž, jezdí v soli po městě a koroze nula - kastle netknutá, včetně prahů, lemů a td...
- pohodlnější podvozek - lépe odpružený, není uskákaný a není tak tvrdý, jako Focus = vý´hoda po rozbité Praze
- lépe utlumený motor - je ho slyšet až nad 4rpm, kdy už o něm víme,. ale stále v míře
- výtečný materiál čalounění sedadel-1,6i při 250tkm měla sedadla pouze oleštěná, ale ne rozedraná - šlo o pracopvní vůz, kde se jezdilo i v montérkách
A nyní k provozu:
- Ani jeden motor nám nebral olej. Interval dilití 15tkm - nula. Výměna 15tkm. Nejlevěnšjí olej, jaký byl, nějaké Castroly Shelly, mnotor nikdy neměl potíž s mazáním.
- při -25°C(Jeseníky) chytal na drb a topil po krítké chvíli (což žádný nafťák v životě nebude)
- STyl jízdy ovlivňoval spotřebu: pokud se jela trasa Šumperk Štětí )což se jezdilo velmi pravidelně a často) po D11 - 7/100 a jelos e "jako prase". Jde o průměrnou spotřebu na trati 252+250km a z toho kus cesty po D11. Když se bespechalo a jelos evrchem přes MB, tak v pohodě 6/100. Město nemohu soudit, neb po městě se s nimi jezdilo jen sporadicky.
Motor 1,4i je tupý, ale 1,6i je velmi povedená - 81kW (pokud se dobře pamatuji) a lehké auto. Rád se nechá vytočit a snse opravdu velmi hrubé zacházení, není to ždáná primadona.
Převodovka je pouze 5°, ale celkem slušně poskládaná, na dálmnici při 160 je motor slyšet, ale zase-nic nenormálního. při 130 je to velmi tiché. ˇHovořím o 1,6.
Kvalita laku: s autem jsme se rozločili někdy v roce 2011- šlo pryč. Auto nikdy!!! nepoznalo žádný vosk a pod, snad jen 2x za rok bylo na myčce. Lak byl velmi velmi slušný, auto parkovalo výhradně venku a nikdy nebylo v garáži, sand jen na krytém stání na Ruzyni, když se někam občas muselo letět. Jinak trvale vneku na dešti, slunci. Nikdy se nevoskovalo! Šlo o stříbrnou metalízu.
Problém: majitel trefil čokla a odnesl to předek. Ten se odstrojil azjistlo se, že je nutno opravit chaldič a výměník klimatizace. To bylo za celkme dost peněz, ale havarijní to řešilo. Nejdražší byla výměna klimakompresoru, který stál 30 tisíc bez DPH, to byla jediná první a poslední závada, když nepočítám výměnu ložisek v předních kolehc kolem nájezdu 200tkm (podotýkám, že auto rajtovalo po Ukarjině a tam jsou cesty tak na traktory, ne na osobák). Jinak rozvody, brzdy, desky, nějaký tyčky řízení, propstě klasika. Značkový servis Renaultu Kubíček Šumperk, vše velmi rychle, ale pravda, na můj vkus bylo něco dražší, než i na moje japonce
Pár slov k motorů HDI )tedy Pežot, Citoren, Ford, Mazda, Volvo) - řeč je o 1,6HDI 80kW s FAP: motor jsem měl v Pežotu 407SW , r.v. 2005, dovoz Francie, na tachu bylo asi 950tkm, čili reál mohl být 2x tolik. Ato u mě najelo cca 50tkm. Za dva roky (tedy cca 25tkm/rok) jsem nepoznal jediný problém- až na to, že se někdy nepodařilo auto nastartovat. otočil jsi klíčema - ticho. Nic. Podezření padlo na vše, servis značkový měnil vše od baterie počínaje po alternátor konče (to jsem jim zarazil včas) a po 3 dnech marného laborování a zaplacených 2500Kč jsem auto odtáhnul domůl a podrobil opravě svépomocí. Za půl hodiny auto vrčelo jako za mlada - studený spoj pod spínací skříňkou. Pájka, chívle práce, cajk. Zadara. Když jsem jej prodal, mělo na tachu přes 150tkm a to se rozsvítila kontrolka FAP. Pořešeno za 2500Kč v Agrega Bludov. Po roce jsem potkal nového majitele a jen se radoval, jak parádní je to auto-ale musel nakonec vyměnit filtr FAP - cena kolem 10 - holt, daň za dýzl a 160tkm. Jinka nic. Nepočítám opět rozvody, brzdy a onu spínací skříňku, opravenu svépomocí. Koroze nula, elektrika nula chyb, vše funkční. Spotřeba - to bylohoší: 407 je těžká a na dlouhé trati bylo těsně pod 6. Po městě spíše 7,5 (skoky po Sˇumperku a navíc v zimě). Lehká noha ve dvou lidech kolem 5. Rekordy, jako dosahuje Oktávia s 1,9TDI se nekonaly. Ovšem v ostatnbích byla 407 výrazně lepší, zejména v kvalitě svícení - halogeny svítily tak, že v noci jsem viděl skoro líp, jak ve dne
Pohodlí, ticho, snad jen málo místa vzadu a dlohé převisy kastle na obou koncích. Jinak nenechám dopustit křivého slova. A cena: nákup 150tisíc, prodej 135 tisíc. Velmi slušný deal.