0
späť
 

diskuze k tématu: Skrytá Závada automobilu?

kategórie zaradenia témy: poradna, automobilky, italská vozidla
Bro
počet príspevkov1
dátum registrácie02.12.2016
Piatok 02.12.2016 12:23, Skrytá Závada automobilu?
Zdravím mam otazku prodal jsem vuz a současný majitel ho odvezl do servisu kde mu vzdělily ze se strácí voda nepřibív
reagovať
Bronn
počet príspevkov128
dátum registrácie23.11.2014
Piatok 02.12.2016 13:07, hmm
no nejsem si jisty, ale ja bych urcite na nejake vydirani nepristoupil. pochybuju ze by se chtel soudit a dokazovat u soudu, vze to byla skryta vada, tohle se jen tezko dokazuje, ze uz ta vada byla pred koupi... kazdopadne nechapu jak nekdo muze prodavat auto a ani neobetovat 30min procteni si rad na internetu, vsude by se docetl at si da do smlouvy, ze auto se prodava v takovem stavu jakem lezi a bezi a kupujici si je toho vedom... neni co vic dodat
reagovať
Jencek
počet príspevkov91
dátum registrácie09.01.2016
Piatok 02.12.2016 14:43, ........
A co to bylo za auto a za kolik bylo prodano? Ono pokud je cena 10%(presne nevim kolik tech procent je) z puvodni ceny tak je auto brano jako soubor nahradnich dilu a za druhe nikdo ti nemuze dokazat ze ty si o te zavade vedel a mohl bys argumentovat ze autum nerozumis.Navic nejsi zadny autobazar takze zbozi z fyzicke osoby na osobu je prodavano bez zaruky a take veci se pisou do smlouvy osobne kdyz se auto prodal ve smlouve bylo ze auto je prodavano ve stavu sveho stari a ze je prodavano bez zaruky lidi si stahnou nejakou kupni smlouvu vytisknou a uz neresi co je tam psane bohuzel
reagovať
Giorgio
počet príspevkov814
dátum registrácie09.05.2007
Piatok 02.12.2016 17:55, RE:
Jencek napísal:
nikdo ti nemuze dokazat ze ty si o te zavade vedel a mohl bys argumentovat ze autum nerozumis


To by sice mohl, ale je to prd platné. Znovu: skrytá závada není závada, kterou prodávající zamlčel, ale taková závada, kterou nebylo možné kupujícím před prodejem odhalit za vynaložení "přiměřeného úsilí". To, jestli prodávající o vadě věděl nebo ne, není rozhodující; za stav vozidla prodávající odpovídá. Pokud závada však byla za použití onoho přiměřeného úsilí zjistitelná (nebo jde o opotřebení odpovídající míře použití), je to problém kupujícího. A opačně, pokud se ztrácí voda, není to normálně zjistitelné a není to běžné opotřebení, je to problém prodávajícího.
reagovať
Ondra007
počet príspevkov13
dátum registrácie22.09.2016
Nedela 04.12.2016 02:03, Blábol
Co je tohle za dotaz??? ... neúplný, nedopsaný, s hrubkami .. to si z nás snad dělá prdel!!!
reagovať
zmazaný používateľ
počet príspevkov
dátum registrácie
Nedela 04.12.2016 02:16, §§§
koukám samej právník to tu je...ono je to trošku jinak, pokud kupující prokáže, že vada existovala už v okamžiku prodeje a prodávající kupujícího neupozornil, pak má prodávající problém...samozřejmě vady opotřebením se neberou tak vážně ale např. pokud jde o auto s prasklou hlavou (jeden z možných důvodů spotřeby vody), blokem nebo jinou zásadní vadou, pak to může prodávající těžce schytat. ostatně odstoupit od smlouvy jde z řady důvodů
reagovať
Bronn
počet príspevkov128
dátum registrácie23.11.2014
Nedela 04.12.2016 11:16, RE: §§§
finding napísal:
koukám samej právník to tu je...ono je to trošku jinak, pokud kupující prokáže, že vada existovala už v okamžiku prodeje a prodávající kupujícího neupozornil, pak má prodávající problém...samozřejmě vady opotřebením se neberou tak vážně ale např. pokud jde o auto s prasklou hlavou (jeden z možných důvodů spotřeby vody), blokem nebo jinou zásadní vadou, pak to může prodávající těžce schytat. ostatně odstoupit od smlouvy jde z řady důvodů


a jak ti prokazou, ze ta hlava byla praskla uz pri koupi a nestalo se to az potom pri naslednem pouzivanim? (coz se take mohlo stat kdyz tazatel si te zavady neni vedom)
reagovať
zmazaný používateľ
počet príspevkov
dátum registrácie
Nedela 04.12.2016 21:20, §§
zdravim, překvapivě velmi ale velmi jednoduše. u auta se hlava sundá, přítomnej soudní znalec na to koukne, případně přezkouší na stolici a je hotovo. cena takového posudku je cca 12-15.000Kč. jak dlouho daná vada existovala je jednoduché prokázat na základě průvodních jevů. vnitřek motoru totiž vypadá různě podle toho, jak dlouho vada existuje, sám bych nečekal kolik toho znalec na autě dokáže najít, ačkoli já do toho čuměl jak do kýblu...odhadl poměrně přesně i kilometry kdy se v tom někdo hrabal, jak hlavu už rovnal a že byly použity neoriginální tmely apod...

to že se o tom vůbec bavíme je něco co mě obecně strašně štve, protože čecháčci jsou lidi co přesně v případě že odejde cokoli nad 10.000Kč hned auto prodávaj a ještě lžou že je v zimě nejetý po prvním majiteli důchodci...sám teď sháním auto a je to jeden sráč vedle druhýho, sám nabízím slušný a poctivý jednání, ale pokud mě někdo ojebe, dám mu to sežrat. a doufám že je takovejch víc, aby se všichni zmetci začali alespoň postupem času rozmejšlet, jestli je v cajku podvádět lidi....
reagovať
Giorgio
počet príspevkov814
dátum registrácie09.05.2007
Pondelok 05.12.2016 05:18, RE: §§§
finding napísal:
koukám samej právník to tu je...ono je to trošku jinak, pokud kupující prokáže, že vada existovala už v okamžiku prodeje a prodávající kupujícího neupozornil, pak má prodávající problém...samozřejmě vady opotřebením se neberou tak vážně ale např. pokud jde o auto s prasklou hlavou (jeden z možných důvodů spotřeby vody), blokem nebo jinou zásadní vadou, pak to může prodávající těžce schytat. ostatně odstoupit od smlouvy jde z řady důvodů


Problém je v tom, že ani prasklá hlava není závadou, pokud je motor za svou konstrukční životností. A to se bude auto od auta lišit (i ta projektovaná životnost je různá pro různé motory). Ale obecně je něco jiného zánovní auto s najetými 30 tisíci, úplně něco jiného 15letá ojetina s půl milionem na hrbu. Další věc bude kupní cena a její poměr vůči původní ceně - jak už i na tomto fóru mnohokrát padlo, ty starší ojetiny jsou vlastně souborem náhradních dílů. Jestli si někdo koupí třeba auto střední třídy s původní cenou 800 tisíc za 60 tisíc, asi těžko může čekat bezvadný motor, když samotný repasovaný motor by stál víc. Ale pokud se jedná třeba o předváděčku s pár kiláky, tak to na soud je.
reagovať
zmazaný používateľ
počet príspevkov
dátum registrácie
Pondelok 05.12.2016 22:36, §§§
zdravím, zrovna prasklá hlava je naprosto jednoznačně vadou věci v právním smyslu, nehledě na to jestli je auto staré nebo nové, pokud na takovou vadu neupozorním kupujícího mám problém, protože to je jednoznačně vada která znemožňuje užití věci...krom toho lze odstoupit od smlouvy, neboť jde o podstatné porušení a navíc kupující může tvrdit, že kdyby to věděl smlouvu by neuzavřel... jasné zákonné důvody. pokud upozorním, vada tam je ale věděl o ní a koupil.

ohledně těch souborů dílů to je rozšířený omyl. pokud prodávám auto, je to auto a žádný soubor dílů (pokud teda kupuju s techničákem), to by ta smlouva musela obsahovat přesný seznam dílů a ne VIN - takové manýry tu zkoušejí AAA a podobní ale neúspěšně, jde o neplatné právní jednání, je to stejné jako byl dříve rozšířený omyl, že auto lze prodat jak stojí a leží a neodpovídám za vady - to lze totiž u obilí a brambor, ne u auta. ze strany bazaru je navíc postup v rozporu se zákonem a hraničí s trestným činem - vztah se spotřebitelem.

pochopitelně pokud koupím auto s původní cenou 1mil kč za 50.000Kč, asi to má důvod ve stáří a opotřebení ale neznamená to, že to nenesu odpovědnost za vady a že se můžu automaticky tvářit že jde o nefunkční vrak a neodpovídám za nic... jasně neodpovídám za ojeté kotouče, opotřebený podvozek nebo motor či převodovku, ale přiměřeně, nemůžu si myslet že prodám nepojízdný krám s vadama který způsobujou že jej nejde užívat aniž jsem upozornil a myslet si že jsem v poho....
reagovať
azerty
počet príspevkov63
dátum registrácie23.06.2016
Pondelok 05.12.2016 23:43, NOZ
Jak to řešit jako prodávájící? Prodávat jenom do AAA? Ne že bych chtěl dělat podfuky, ale nehodlám se soudit kvůli X let staré ojetiny, kde může kdykoliv cokoliv odejít, a soudě i dle některých dotazů zde nektěří to chtějí využívat ve smyslu tovární záruky na nový vůz...Co když jako prodávající ani sám technický stav některých částí nezná? Já třeba ani nevím co je hlava ani jak se pozná, že je prasklá...
reagovať
Giorgio
počet príspevkov814
dátum registrácie09.05.2007
Utorok 06.12.2016 05:25, RE: §§§
finding napísal:
zdravím, zrovna prasklá hlava je naprosto jednoznačně vadou věci v právním smyslu, nehledě na to jestli je auto staré nebo nové, pokud na takovou vadu neupozorním kupujícího mám problém, protože to je jednoznačně vada která znemožňuje užití věci...krom toho lze odstoupit od smlouvy, neboť jde o podstatné porušení a navíc kupující může tvrdit, že kdyby to věděl smlouvu by neuzavřel... jasné zákonné důvody. pokud upozorním, vada tam je ale věděl o ní a koupil.ohledně těch souborů dílů to je rozšířený omyl. pokud prodávám auto, je to auto a žádný soubor dílů (pokud teda kupuju s techničákem), to by ta smlouva musela obsahovat přesný seznam dílů a ne VIN - takové manýry tu zkoušejí AAA a podobní ale neúspěšně, jde o neplatné právní jednání, je to stejné jako byl dříve rozšířený omyl, že auto lze prodat jak stojí a leží a neodpovídám za vady - to lze totiž u obilí a brambor, ne u auta. ze strany bazaru je navíc postup v rozporu se zákonem a hraničí s trestným činem - vztah se spotřebitelem.pochopitelně pokud koupím auto s původní cenou 1mil kč za 50.000Kč, asi to má důvod ve stáří a opotřebení ale neznamená to, že to nenesu odpovědnost za vady a že se můžu automaticky tvářit že jde o nefunkční vrak a neodpovídám za nic... jasně neodpovídám za ojeté kotouče, opotřebený podvozek nebo motor či převodovku, ale přiměřeně, nemůžu si myslet že prodám nepojízdný krám s vadama který způsobujou že jej nejde užívat aniž jsem upozornil a myslet si že jsem v poho....


Pokud má auto najeto půl milionu a ve smlouvě jsou vyjmenované jednotlivé skupiny/funkční celky s tím, že jejich stav a opotřebení odpovídá ujetým kilometrům, tak u obyčejného osobáku bude prasklá hlava opotřebením, ne závadou, protože na půl milionu ten motor prostě není stavěný a projektovanou životnost překonal dvakrát. I takové auto ale projde přes STK, je tudíž formálně způsobilé k provozu a není důvod ho neprodávat jako auto. Kdo si takové auto ale koupí, musí počítat s tím, že ho mohou potkat nutné investice převyšující pořizovací cenu celého auta. Navíc jsou auta, respektive motory, o kterých se ví, že takový problém mají "chronicky" - a pokud by to byl tento případ, tím spíše se o to majitel měl zajímat před koupí. Podíval se aspoň na víčko olejové náplně? Zkoušel, zda se motor nepřehřívá? I prasklou hlavu může odhalit i laik.
reagovať
Giorgio
počet príspevkov814
dátum registrácie09.05.2007
Utorok 06.12.2016 05:32, RE: NOZ
azerty napísal:
Jak to řešit jako prodávájící? Prodávat jenom do AAA? Ne že bych chtěl dělat podfuky, ale nehodlám se soudit kvůli X let staré ojetiny, kde může kdykoliv cokoliv odejít, a soudě i dle některých dotazů zde nektěří to chtějí využívat ve smyslu tovární záruky na nový vůz...Co když jako prodávající ani sám technický stav některých částí nezná? Já třeba ani nevím co je hlava ani jak se pozná, že je prasklá...


Naprosto jednoduchý postup je popsán třeba v tomto článku: http://www.autoweb.cz/naucte-se-vcas-rozpoznat-ze-auto-neni-v-poradku/

Jinak pokud je prodávající absolutní laik a obyčejný uživatel, tak může nechat před prodejem zkontrolovat auto v servisu a nechat si vystavit protokol s výpisem závad. Jde to udělat přímo s kupujícím. Škoda dokonce nabízí tuto službu zdarma a dává zvýhodněnou cenu na opravu. Obdobně na STK lze udělat prohlídku bez vylepení známky a zápisu to techničáku, výstupem bude jen protokol a stojí to pětistovku.
reagovať
Smna
počet príspevkov7
dátum registrácie26.10.2016
Utorok 06.12.2016 09:24, RE: NOZ
azerty napísal:
Jak to řešit jako prodávájící? Prodávat jenom do AAA? Ne že bych chtěl dělat podfuky, ale nehodlám se soudit kvůli X let staré ojetiny, kde může kdykoliv cokoliv odejít, a soudě i dle některých dotazů zde nektěří to chtějí využívat ve smyslu tovární záruky na nový vůz...Co když jako prodávající ani sám technický stav některých částí nezná? Já třeba ani nevím co je hlava ani jak se pozná, že je prasklá...


Napište si smlouvu tak, že je auto bez záruky. Jelikož jak je vidět, tak spousta lidí si myslí, že záruka na starý vůz je normální věc a to nemluvím o tom, že můžete natrefit na nějakého blázna, co si po koupi bude vymýšlet co všechno tomu je a jakou slevu chce. Prostě smlouva, vem si to do servisu kam chceš, ale jak to koupíš, už o tobě nechci vědět.

A komu se to nelíbí, ať si koupí auto nové, stejně tak jako třeba já.
reagovať
zmazaný používateľ
počet príspevkov
dátum registrácie
Utorok 06.12.2016 23:59, §§§
prodej bez záruky sjednat nelze... i na ojetinu je záruka a nejkratší možná záruka je 1 rok. ujednaná jinak 2 roky ale je rozdíl v typu vad na který se vztahuje u nový věci a použitý věci...

nejbezpečnější prodej je dle mého názoru takový kdy je na obou stranách poctivý jednání tzn. smlouva která jmenuje vady...

reagovať
sheogorath
počet príspevkov527
dátum registrácie27.05.2016
Streda 07.12.2016 12:21, RE
S tim souhlasim, vycet zavad je idealni, ale porad to neresi dily, ktery jsou proste unaveny. I pri dobre vuli se to auto muze vysypat za tyden od nakupu.

Jako soukroma osoba nikomu na treba 12 let starou ojetinu zaruku davat nebudu. Nemam sanci znat stav napr. komponent motoru a prevodovky aniz bych to rozebral.

To je holt riziko nakupu veci za zlomek jejich puvodni ceny.... Samozrejme prvoplanovy sizeni, maskovani zavad o kterych majitel vi je neco uplne jinyho....
reagovať
azerty
počet príspevkov63
dátum registrácie23.06.2016
Streda 07.12.2016 13:05, NOZ
Našel jsem si příslušný paragraf:

Ustanovení § 2165 se nepoužije
a) u věci prodávané za nižší cenu na vadu, pro kterou byla nižší cena ujednána,
b) na opotřebení věci způsobené jejím obvyklým užíváním,
c) u použité věci na vadu odpovídající míře používání nebo opotřebení, kterou věc měla při převzetí kupujícím, nebo
d) vyplývá-li to z povahy věci.

Takže pro jistotu do smlouvy napsat, že se poskytuje sleva na vadný motor, vadnou převodovku atd., prostě vyjemenovat všechny díly auta jako vadné ?
reagovať
Petr S
počet príspevkov1250
dátum registrácie28.11.2008
Streda 07.12.2016 13:56, RE: §§§
finding napísal:
prodej bez záruky sjednat nelze... i na ojetinu je záruka a nejkratší možná záruka je 1 rok. ujednaná jinak 2 roky ale je rozdíl v typu vad na který se vztahuje u nový věci a použitý věci...nejbezpečnější prodej je dle mého názoru takový kdy je na obou stranách poctivý jednání tzn. smlouva která jmenuje vady...


Mam pocit, ze na skryte vady je zaruka 6 mesicu pokud auto prodava soukroma osoba. A 2 roky pokud to prodava bazar. Viz. http://auto.idnes.cz/reklamace-ojetiny-co-delat-kdyz-koupite-spatne-auto-fhw-/auto_ojetiny.aspx?c=A081124_095804_auto_ojetiny_fdv

citácia:
...To platí u bazarů; pokud auto koupíte třeba od souseda, zkracuje se lhůta na půl roku od převzetí vozidla.
reagovať
Giorgio
počet príspevkov814
dátum registrácie09.05.2007
Streda 07.12.2016 14:00, RE: §§§
Petr S napísal:
finding napísal:
prodej bez záruky sjednat nelze... i na ojetinu je záruka a nejkratší možná záruka je 1 rok. ujednaná jinak 2 roky ale je rozdíl v typu vad na který se vztahuje u nový věci a použitý věci...nejbezpečnější prodej je dle mého názoru takový kdy je na obou stranách poctivý jednání tzn. smlouva která jmenuje vady...
Mam pocit, ze na skryte vady je zaruka 6 mesicu pokud auto prodava soukroma osoba. A 2 roky pokud to prodava bazar.


Je to jinak. Záruka je delší, rok minimálně, ale prvních 6 měsíců se předpokládá, že tam závada byla už v době prodeje, a důkazní břemeno je na prodávajícím. Pak už musí dokazovat kupující. Ale platí to pro závady, ne pro opotřebení.
reagovať
David V
počet príspevkov2067
dátum registrácie16.05.2007
Streda 07.12.2016 15:10, RE: §§§
Giorgio napísal:
Petr S napísal:
finding napísal:
prodej bez záruky sjednat nelze... i na ojetinu je záruka a nejkratší možná záruka je 1 rok. ujednaná jinak 2 roky ale je rozdíl v typu vad na který se vztahuje u nový věci a použitý věci...nejbezpečnější prodej je dle mého názoru takový kdy je na obou stranách poctivý jednání tzn. smlouva která jmenuje vady...
Mam pocit, ze na skryte vady je zaruka 6 mesicu pokud auto prodava soukroma osoba. A 2 roky pokud to prodava bazar.
Je to jinak. Záruka je delší, rok minimálně, ale prvních 6 měsíců se předpokládá, že tam závada byla už v době prodeje, a důkazní břemeno je na prodávajícím. Pak už musí dokazovat kupující. Ale platí to pro závady, ne pro opotřebení.


Pánové, diskusi sleduju a myslím, že u starších aut je to velmi problematické a vstupuje do toho několik faktorů, a to bez ohledu na právo - čistě konstatování stavu věci.
Budu se zabývat případem, že ani prodávající ani kupující není podvodník nebo vychcánek.
1.) po 15-ti letém provozu je vada z důvodu opotřebení v podstatě úplně všechno, a to říkám zcela vážně, neboť charakter vady odráží způsob provozování stroje. To znamená, že dieselu provozovaném ve městě může po 200 tkm (6 tisíc provozních hodin!) prasknout hlava a je to dle mě běžné opotřebení, zatímco stejný diesel po 1/2 milionu dálničních km (5 tisíc provozních hodin!) bude zcela OK
2.) vadu nemusí majitel registrovat a dokonce se nemusí ani projevit, přestože už tam je. Původní majitel může s autem zacházet opatrně v době, kdy už došlo k iniciaci trhliny. Jelikož se motor ohříval vlivem opatrné jízdy pomalu, trhlina se nešířila (nebo pomalu) nebo se již přítomná trhlina neotvírala natolik, aby docházelo k postřehnutelnému přibývání oleje. Nový majitel bude motor zatěžovat více a vada se projeví.
3) vada v okamžiku prodeje na voze skutečně nebyla a vznikla až následným provozem pod taktovkou nového majitele

Body 2 a 3 se pak musí posuzovat s přihlédnutím k bodu 1.

Takže můj závěr je, že i prasklá hlava může být důsledek běžného opotřebení daného způsobem provozování auta. Nejen tlumiče/spojka/rozvodový řemen má svou životnost, ale i hlava a blok motoru mají svou životnost a podléhají opotřebení.
reagovať
1 2


Copyright © EBM system k.s., 2005 – 2024, všetky práva vyhradené.