kamil321 napísal:
Koloss napísal:
Tak to zkusím trochu jinak. Co se týče dodávek, tak opravdu moc zkušeností nemám a klidně se nechám poučit a beru informace, že Ducato s motorem od Iveca je úspornější než Boxer a trvanlivější než Tranzit. Tyhle zkušenosti jsou mnohdy nezaplatitelné a jsem rád, že se něco nového dozvím. Asi by bylo dobré napsat nějakou slušnou recenzi (to myslím vážně, bylo by to něco jiného než dokola Mondeo a Octavia
). Teď k té spotřebě. Zaznamenal jsem, že v detailnější odpovědi je i popis úsporného stylu ježdění. To jsou poměrně jednoduchá pravidla, která při zachování slušného jízdního průměru, dokáží snížit spotřebu paliva. Takto klidně uvěřím, že se dá jet s Ducatem i za 6-6,5 litrů nafty, ale je to dost daleko k tomu, aby se tato spotřeba udržela i při ustálené rychlosti nad 100 km/h, tedy třeba 120 km/h. Je to spotřeba, kterou uvěřím při jízdách po okreskách, kde při vhodné situaci nebude problém jet i 100 km/h, ale to budou spíš vyjímky a průměr bude někde kolem 60 km/h. Je to tak, jako bych já napsal, že jezdím po městě s velkým autem a s dvoulitrovým benzínem se spotřebou 8,5 litrů. A já to klidně i můžu tvrdit, protože mi na počítači tento údaj svítí a přitom jsem vůbec Brno neopustil. Jenže jezdím do práce a vybírám si trasy, které znám a vím, kde nezůstanu stát na semaforu a v rámci města můžu využít i dálniční úseky, kde můžu jet 80 km/h plynule. Jakmile ale začnu courat centrem města, tak spotřeba samozřejmě vyskočí k těm reálným 10 litrům. No a ta fyzika? Jsem strojař, který se živí programováním, ale nějak si pamatuju, jak to je s odporem vzduchu. Síla potřebná na protlačení předmětu vzduchem je přímo úměrná koeficientu (Cx), čelní ploše předmětu a čtverci rychlosti. Když jsem dohledal ten vzorec podle Newtona, tak je to přesně F = 1/2 Cx * ró * S * v2 (ró je hustota prostředí, neumím sem napsat řeckou abecedu). Takže - sice moc nevěřím, že by Ducato mělo lepší Cx než běžné osobní auto (hlavně kvůli hranaté zadní části), ale i kdyby bylo stejné nebo o nějakou setinku lepší, má to minimální vliv (doslova v procentech výsledku). Čelní plocha bude určitě dvojnásobná, klidně trojnásobná. Ten valivý odpor bude taky větší (nemá Ducato vzadu dvojmontáž?). Prostě nedokážu uvěřit, že by to Ducato při trvalé rychlosti 120 km/h bralo stejně, jako třeba Passat 2.0 TDI při 130 km/h. To by ten motor musel mít dvojnásobnou účinnost a o tom by se někde psalo.
Zdravím, díky moc za změnu stylu. Recenzi možná někdy napíšu, jen nevím jestli na Ducato, je tu o něm i na Tipcars docela hezký článek, spíš mne fascinuje VW Caddy. Je to taky vynikající auto, vzhledem k těm kilometrům. Tu trvanlivost Ducata jako celku teprve testuji. Musel jsem se o dodávkách něco naučit, protože peněz moc není a jedna dodávka na trhu horší než druhá, šetří se všude a u dodávek 2x tak. V podstatě je to jen o tom si vybrat tu nejméně špatnou ze špatných, bohužel. Tranzit oproti Ducatu má žravé a nespolehlivé motory, ale celkovou spolehlivost bych si netroufnul hodnotit. Víc uveze, víc rezne a o víc se na něm šetřilo. Ducato má taky své mouchy a to právě tím designem. Díky Cx 0,31 jsme na srovnatelné hodnotě jako u BMW 5 E39. E34 měla dokonce 0,37 a mají určitě jinou čelní plochu než Ducato. Jenže toho docílili právě tím designem a díky tomu má Ducato, Jumper, Boxer velké problémy se zatíkáním vody hlavně na vstřiky. S passatem s 2,0TDI se dá jet i za 4,3 nafty ale ten motor je kopa šrotu, stejnou hodnotu zajedete i s 2,0TDI Octavii s odolnějším motorem. Právě v něm má základ 2,0SDI a pokud nemám tu šestku s turbem nedostanu se pod 5,2-5,4 je to tou šestkou a váhou auta, Caddy je těžší. U některých aut ta spotřeba snížit jde, někde prostě jedu jak chci a výkyvy minimální a na tak nízké hodnoty se nedostanu ani při Eko jízdě:o) Je to jak psal Pepe, každý milimetr dva pohybu pedálu může znamenat rozdíl i dva litry na sto. Takže já těch 6,1-6,5 dosáhnu ale na tratích, které znám. Jezdím plný tam za těch 8,3-5 max a prázdný do 6,5, jde to. Dám níž odkaz z článku přímo Tipcarsu, kde zmiňují i ten Cx a redaktor jel prvně s autem za 7l při průměru 55km/h. Ale jde to po čase i níž, stačí rozjet, dám šestku a pokud pohnu o milimetr dva plynem dolů kolem 120, klesne spotřeba na 2-3 litry a celkově mi to udělá přes těch šest. Tyto dva Jtd Sofim jsou jedinné dobré motory co v dodávkách zbyly. Ducato se nedělá v žádné verzi s dvoumontáží, nosnost dohání pery, ale Iveco Daily se stejnými motory ano a tam je snížen výkon na 85kW a spotřeba úplně jinde i kvůli těžkému rámu. Proto je Cx zanedbatelný v dodávkách vůči aktuální váze vozu, ta má na emise primární vliv a toto opatření co chtějí udělat beru jako výsměch. Zas uveze 3 tuny(35C13), oproti němu jsou Ducata jak z papíru, bohužel papírově nosnost jen 900kilo na sk. "B", takže muselo být vyloučeno z výběru:o) A já jsem původně elektro silnoproud i s tou fyzikou:o)) Přidávám odkaz na článek Tipcarsu i o Ducatu. Mějte se hezky. http://www.tipcars.com/magazin-boxer-ducato-jumper-tri-kralove-z-italie-2745.html
Jen drobnou poznámku k cx. To je jen součinitel, kterým se násobí čelní plocha. Takže pokud je velká čelní plocha, tak je velká i její součinitelem upravená hodnota pro výpočet aerodynamické síly. F=1/2*ro*v^2*S*cx. Z toho je vidět, že síla roste se čtvercem rychlosti a potřeba výkonu má pak závislost kubickou. P=F*v = 1/2*ro*v^2*S*cx*v = 1/2*ro*v^3*S*cx