0
späť
 

diskuze k tématu: Elektromobily jezdí levně, zájem ale roste pomalu

kategórie zaradenia témy:
PetrT
počet príspevkov1076
dátum registrácie24.05.2009
Sobota 01.08.2015 17:53, RE: Postupně
Petr S napísal:
PetrT napísal:
Petr S napísal:
PetrT napísal:
brin napísal:
Tak je samozřejmé, že to půjde postupně a bude se tomu přizpůsobovat infrastruktura. Ve městech se uvažuje o stanicích ve VO (veřejné osvětlení), páteřní síť s tím problém mít nebude, ostatně elektromobily se nabíjí hlavně v noci, takže se zatížení vykryje s denní spotřebou domácností. Osobně odhaduji, že to půjde relativně pomalu, za 20 let tu možná bude jezdit 20 % elektromobilů a budou to hlavně auta na každodenní přískoky do práce a na nákupy. Velká auta na dlouhé vzdálenosti budou ještě dlouho na benzín a naftu...
Rozvody VN s tím problém asi opravdu mít nebudou, ale rozvody NN už zcela jistě ano. Ale jinak to vidím jako ty, dalších 20 let se nebojím že se něco výrazně změní.
Postupné posilování sítě asi nebude problém. Pokud ČEZ bude vědět (zavážeš se k tomu), že budeš dobíjet Teslu, tak ty NN rozvody předpokládám rád posílí. Tak jako je ochotně posiloval když stát tlačil přímotopy. Prodejem té elektřiny se ta investice do rozvodů pak zaplatila...Pokud má Tesla baterii 90 kW, tak ji za 4h dobiješ podobným výkonem jako bys měl zapnuté přímotopy v celém domě (11 přímotopů).
Jako že mi dotáhnou domu nový kabel od trafa extra na doíjení auta? To asi ne. Do mé práce spadá i to že vyřizuji přípojky nn do domů a bytů, takže vím že ne všude ti povolí to co chceš. Už dnes. Rozvody v zemi jsou nejčastěji taženy v hliníku AYKY 3x120+70 a tam je ve skříni jako hlavní pojistka 225A na celou větev. Na té může být klidně i 15 RD kde součet hlavních jističů silně převyšuje těch 225A, což nevadí při běžném provozu. Porovnání s přímotopem není přesné, ten totiž neběží stále a to ani jako elektrokotel. Nabíjení auta je konstatní zátěž bez přerušení a to už může být problém. Pamatuji si na přípoj do kancelářské budovy který jel na hraně povoleného zatížení a kabel byl opravdu hodně zahřátý. Krátkodobě to problém neni, ale dlouhodobě ano. Samozřějmě lze auto dobíjet nižším proudem, ale potom to trvá opravdu dlouho. Jinak zrovna Tesla S se mi líbí, tedy až na to ovládání tabletem, ale člověk co nemá svůj RD nebo garáž s pořádným připojením má zatím celkem smůlu.
Jistou dobu ČEZ ochotně připojoval přímotopy do RD (např. mým rodičům) a tam potřebuješ příkon min. kolem 20 kW a ten je dostatečný na dobití Tesly za 4h pokud to správně chápu. Proč když to šlo dřív by to nešlo i dnes? Ptám se protože tomu nerozumím...


No oni ti to ani tenkrát to nedali všude, ale snažili se protože to stát mohutně dotoval. Taky si to pamatuju, bylo to kolem roku 95 a já tenkrát začínal. I díky tomu se dařilo poměrně dobře.
Jde o to že přímotop nemá stálý odběr. On se nahřeje a vnitřní termostat po celkem malé chvilce vypne. Běžný přímotop běží tak 5min a potom v něm cvakne a vypne se. Za chvilku zase. To je pojistka proti přehřátí. Elektrokotel to samé. Nejede to nepřerušovaně 6h v kuse, a s tím se už počítá v projektu. Navíc dříve byl na RD třeba i jistič jen 16A a stačil, dnes už 25A je někdy málo. Sice jsou spotřebiče úspornější, ale je jich o dost víc.
Třeba v Praze je to celkem v pohodě, sítě jsou už většinou ok. A i tak když zákazník chce v paneláku navýšení na 3f třeba kvůli indukci tak mu to někdy nepovolí, i to už jsem zažil. Prostě už jich v tom domě bylo moc. Když něco řešíš kousek za Prahou už se při žádosti nad 25A musí dělat místní šetření jestli je to možné a ne vždy to odklepnou. Spousta vesnic má vedení ještě na sloupech a to je peklo.
Psal jsem to hlavně kvůli tomu že většina propagátorů problém s distribucí elektřiny k nabíječkám bagatelizují, ale když víš v jakém to je stavu tak je ti jasný že by to tak jednoduché nebylo.

p.s. - máš vidět když v září-říjnu začíná topná sezona a potom v mrazech v unoru jak kluci kmitají na havárkách. Vypálené svorky, uvolněné spoje...

reagovať
1 2


Copyright © EBM system k.s., 2005 – 2024, všetky práva vyhradené.