ctverak napísal:
Celkem obdivuju vaše nadšení pro elektromobily, ale jste bohužel pro vás v menšině. Čistě ekonomicky se elektromobil nevyplatí, tratí na tom jak výrobci, tak v i uživatelé. Takový elektrický Golf stojí skoro 2x tolik jak se spalovacím motorem a to jej ještě VW dotuje několika tisíc euro aby se vůbec prodal a nedotknutelná Tesla ještě žádný rok neskončila v zisku a to si ekonomickou situaci vylepšuje prodejem emisních povolenek a dotacemi. Když se na výrobní řadu Tesly podíváte čistě realisticky tak zjistíte že za stejnou cenu koupíte mnohem lepší konvenční auto a tak pořízení takového auta je výhodné z daňových důvodů a nebo pro pocit že jsem něco udělal pro naši planetu o čemž silně pochybuji, osobní automobily se podílejí na celkovém znečistění snad 1%, mnohem důležitější pro ekologii by bylo kdyby se výroba soustředila co nejvíce k místům spotřeby, tahat výrobky přes půl zeměkoule nedává smysl.Elektromobil má sice méně mechanických součástek, ale o to více složité elektroniky a dle zkušeností z konvenčních automobilů jsou závady elektroniky dnes už častější příčinou poruchy než mechanické potíže, u elekromobilů tomu nebude jinak. S baterií to není také tak jednoduché, každá baterie trpí samovybjením, které je ještě závislé na teplotě, bateriím škodí jak mrazy, tak i horka, které jsou pro baterie ještě horší.
Kdyby na tom výrobci skutečně tratily a mysleli si, že se do EV nevyplatí investovat, tak to dělat nebudou. Jen někteří z nich investovali obrovské peníze do včerejších technologií nebo do slepé uličky v podobě vodíkového pohonu a teď nechtějí přiznat chybu a vzdát se toho, takže se nám snaží nalhat takovéto věci, které tu ostatní zmiňují.
Tesla, která mimochodem za 3. čtvrtletí 2016 byla v
zisku (novější informace jsem nenašel) vykazovala dříve ztrátu nikoliv proto, že by výroba jejich aut jako takových byla ztrátová. Uvědomte si, že to je nová firma, která musela masivně investovat jak do nových továren, tak do superchargerů, vývoje dalších modelů, prodejen, servisních středisek atd. Je potřeba si najít veškeré jejich příjmy a výdaje a ne dívat se jenom na součet.
Bohužel jsem nenašel, jak moc se podílí automobilová doprava na celkovém znečištění. Vím jen, že v roce 2002 byl podíl na znečištění ovzduší individuální silniční dopravou 43 % ze všech druhů dopravy. Pořád se tu bavíme o elektromobilech, ale stejná technologie se dá využít a také už využívá u autobusů, lehkých nákladních vozidel, lodí a budou následovat i další. A i kdyby to bylo jen to jedno hloupé procento (zajímalo by mě, jak jste zrovna na toto číslo přišel... je to podložené nějakým zdrojem nebo jen odhad naprosto od pasu?), tak pořád ani jedno procento není v takto velkém měřítku zanedbatelné. To je stejné, jako když se zvyšuje účinnost elektrárny. U tak velkého komplexu, jako je elektrárna se vyplatí i zlepšení účinnosti o desetiny procent, ale u domácího kotle vám to bude k ničemu. Je to jen typický alibismus, pokud by si to tak říkali všichni a pořád, tak tu ještě jezdíme ve starých smradlavých a nebezpečných autech a za chvilku se tu udusíme nebo poumíráme při banálních nehodách. Kdyby si každý řekl, že nebude třídit plasty, protože přece on jako jedinec v globálním měřítku nic neznamená a řeknou si to tak všichni, tak se tu pro změnu zase utopíme v plastech. I když je ten podíl na celkovém znečištění u jednotlivce malinkatý, tak pořád je to aspoň něco, co může jednotlivec ovlivnit a dokázat. Těžko budu moct zařídit, aby se tady postavila fabrika a netahaly se její výrobky přes půl světa, ale můžu si aspoň koupit elektromobil a přispět tak v globálním měřítku málem, ale u sebe maximem, kterým můžu
.
Myslíte si, že když se výrobek přiveze přes půl zeměkoule, tak to je taková velká ekologická zátěž? A co ropa? Ta se snad netahá ve velkém přes půl zeměkoule? A jaká zátěž by byla vybudovat další fabriku navíc a udržovat její provoz? Myslím si, že doprava ve velkém měřítku není tak náročná jako ta individuální (na jeden kamion, se vejde 10 aut a určitě bude mít ten kamion menší spotřebu než součet všech aut).
Pokud dám jako příklad zrovna tu Teslu, tak nikdo si ji nemusí kupovat. Je na uvážení každého zákazníka, jestli si koupí výrobek vyrobený v USA nebo v Evropě. Nehledě na to, že se sem dováží díly, které zaberou mnohem méně prostoru a kompletují se až v Evropě. Navíc Tesla plánuje postavit další továrnu v EU a dokonce se uvažuje i o ČR. Skutečně si myslíte, že cesta z výroby, která může být třeba i 20 - 30 000 km dělá takový šílený podíl na znečištění vzhledem k celkovému nájezdu za celý život vozidla?
Ano, každá baterie trpí samovybíjením, ale stejně tak vám bude utíkat i vodík z nádrže auta. Skutečně jim také škodí vysoké teploty, stejně tak jako spalovacím motorům, a proto jsou chlazené, případně přihřívané. Baterie v elektromobilu skutečně není obdoba té, co máme v mobilu nebo notebooku, jak se pořád spousta lidí mylně domnívá. A u moderních baterií jsou tyto hodnoty čím dál tím přívětivější a s dalším vývojem se budou pořád zlepšovat.
Opravdu nechápu, čeho se bojíte. EV zde už dobrých pár let jezdí a zkušenosti mluví za vše. Jenže to byste si je museli aktivně vyhledat, případně si to sami vyzkoušet...
Navíc jednoho krásného dne ropa dojde a co potom? Jak se to bude honem rychle pak řešit? Z toho by byla akorát další velká krize.