Velmi pěkně napsaný článek. Bezpečnostních prvků je dnes tolik, že je pro mnohé uživatele obtížné se v nich zorientovat.
Dnes si dovolím nabídnout JEDEN Z MOŽNÝCH ÚHLŮ POHLEDU na moderní auta a jejich bezpečnostní systémy.
Jsem si vědom toho, že tento úhel pohledu je nepopulární. Proč NEpopulární? Zavání trochu výchovou a trochu kritikou. Obojí se týká LIDÍ – řidičů, a to většinou každý (nebo alespoň většina) nerad slyší. Tak proto.
Výrobci aut vymýšlí všechno možné pro zvýšení bezpečí zejména posádky automobilu, ale i chodců. Kromě systémů uvedených v článku je to celá řada dalších kroků, např. výpočet deformačních zón, použité materiály, jejich kvalita a kombinace, vyladění jízdních vlastností tak, aby auto bylo co nejstabilnější, výhled z místa řidiče atd. atd.
Když se nad tím tak zamýšlím, je toho mnohem víc, než by se na první pohled zdálo a navíc nám to již dnes připadá jako samozřejmost.
Pokud tedy vedle sebe postavíme moderní auto a auto o pár let starší (samozřejmě ve stejné třídě) zjistíme, jak veliký je mezi nimi v tomto směru rozdíl.
Navzdory zvyšující se kvalitě aut na silnicích neustále umírá obrovský počet lidí. PROČ??
Nejdůležitější je vždy „lidský faktor“, tedy ŘIDIČ. O tom se ale nyní zmiňovat nechci. Zůstanu u aut, jako takových.
VŠECHNA AUTA, včetně těch malých, JSOU DNES velmi RYCHLÁ!!
Nejen že snadno dosahují rychlostí vysoko nad 100km/hod., ale navíc o té rychlosti NEdávají řidiči vědět – svižné zrychlení, tichý chod, žádné chvění, žádná vůle v řízení, kvalitní pneu, žádné „vlnění“ na vozovce......
Řidič si tak ani neuvědomuje, že se pohybuje tak velikou rychlostí. Aby toho nebylo málo, zvykli jsme si tyto vysoké rychlosti považovat za zcela samozřejmé a „normální“.
Možná se podivujete nad uvedenou rychlostí 100km/hod. To je ale zcela záměrné. Kdysi jsem četl velmi zajímavé výsledky výzkumu odborníků - „Rychlost reakce člověka vzhledem k rychlosti pohybu“. Reakční doba člověka je v podstatě dána „konstrukcí “ těla a nervového systému a je překvapivě u všech lidí prakticky stejná. (POZOR – týká se to výhradně rychlosti reakce jako takové, nikoliv schopnosti pohotového vyhodnocení vzniklé situace a následného rozhodnutí, takže NEZAMĚŇOVAT).
Závěr tohoto výzkumu konstatoval, že vše, co je nad 100km/hod. je již pro člověka příliš rychlé.
Co z toho vyplývá? Jezdí se prostě RYCHLE! Někdo nevědomky, někdo záměrně (když tu možnost auto poskytuje, je těžké odolat že?).
Sečtěme si tedy dva zcela zásadní momenty:
1) Platné fyzikální zákony.
2) Již zmíněnou „konstrukci“ lidského těla.
Obojí prostě platí a „nedá se to ukecat“.
K nehodám pak dochází ve vysokých rychlostech, při kterých jsou bezpečnostní prvky „přemoženy“. (Paradoxně tyto prvky někdy umožňují vyšší „uživatelskou “ rychlost). Čím vyšší tato rychlost je, tím větší je kinetická energie, což má za následek zcela devastující sílu, která přemůže všechny zbylé ochranné prvky. Karoserie se roztrhne jako staniol, na těla posádky působí extrémní přetížení, dochází k totální devastaci těla prostřednictvím cizích předmětů.....
Paradoxně je tedy snaha výrobců o konstrukci co nejbezpečnějšího auta eliminována tím, že tato auta jsou schopna zároveň snadno dosahovat velmi vysokých rychlostí. (Přece nelze počítat s tím, že řidič nevyužije tento potenciál!!)
Když k tomu přičtu ještě okolnosti, jako dramaticky se zvyšující hustotu provozu a v podstatě stávající a mnohde již této hustotě nevyhovující silniční síť (hovořím o ČR), vzrůstající agresivitu a bezohlednost, mnohdy zcela nesmyslný spěch, naprostou hloupost – alkohol a drogy za volantem a v praxi takřka totální nečinnost dopravní policie, vychází mi z té rychlosti opravdu zcela ZÁSADNĚ NEGATIVNÍ PRVEK.
Trochu mě obchází mráz z pomyšlení, jak by to asi vypadalo, kdyby tyto bezpečnostní prvky při současném výkonu aut vůbec neexistovaly?? Fakt ale je, že by vždy měly být PODPŮRNÉ a řidiči POMÁHAT.
Za bezpečnostní prvky nejvyšší úrovně považuji řidičovu předvídavost, klid a nadhled. To se ale, bohužel, do aut montovat nedá
Děkuji všem, kteří se tímto poněkud „těžším čtením“ prokousali.
Pokud jste se jen na chvíli zamysleli nad nebezpečím, které se pojí s vysokou rychlostí, splnil příspěvek svůj účel
)
Přeji všem pohodové prožití vánočních svátků a úspěšný start do nového roku 2009 a také mnoho šťastných a hlavně bezpečných kilometrů!!