V Suzuki dali konečne zbohom strohosti, ťažkopádnosti a prehnanej jednoduchosti. Konečne si povedali, že je čas vystúpiť z úzadia zahaleného rúškom exotiky. Suzuki už nie je len o nekompromisných off-roadoch a rýchlych motorkách...
V Suzuki dali konečne zbohom strohosti, ťažkopádnosti a prehnanej jednoduchosti. Konečne si povedali, že je čas vystúpiť z úzadia zahaleného rúškom exotiky. Suzuki už nie je len o nekompromisných off-roadoch a rýchlych motorkách...
Dizajn Swiftu sa podaril! Suzuki Swift – malé, lacné a zastarané auto, ktoré v posledných rokoch svojej produkcie vyzeralo tak trochu tragikomicky. V susednom Maďarsku, kde schádzalo z výrobných pásov, bolo symbolom porevolučnej motorizácie krajiny. V polovici deväťdesiatych rokov, vyzerala vedľa ľudového Japonca ale aj Škoda Felicia ako hotový
technický zázrak.
Končím s predsudkami, veď v Suzuki dokázali v krátkom čase vzkriesiť svoj výrobný program a zaskočiť nejedného konkurenta. Swift je toho výborným dôkazom a ja sa teším, že usadnem za jeho volant (ešte pár rokmi by ma podobná veta ani vo sne nenapadla). Napriek šedivému ránu mám výbornú náladu a v hlave sa snažím zrovnať si svoje skúsenosti s autami tradičnej japonskej značky. Jedným slovom by som ich výrobky charakterizoval ako „píly“ – veľmi ostré a pekelne hlučné. Medzitým sa už ale blížim k novopostavenému areálu žilinského dealera Suzuki, kde ma čaká novučičký Swift (nedostatkový tovar medzi novinárskymi autami).
Suzuki Swift a vybrané konkurenčné modely
| Suzuki Swift | Citroen C3 | Škoda Fabia | Toyota Yaris |
Motor | 1,3 | 1,4 | 1,4 | 1,3 |
Max. výkon (kW pri ot./min) | 68,5/5800 | 54/5400 | 55/5000 | 64/6000 |
Max. točivý moment (Nm pri ot./min) | 116/4200 | 118/3300 | 126/3800 | 122/4200 |
Zrýchlenie 0-100km/h (s) | 11 | 12,4 | 13,8 | 12,1 |
Max. rýchlosť (km/h) | 175 | 168 | 167 | 165 |
Priemerná spotreba (l) | 6,1 | 6,2 | 6,6 | 5,6 |
Rozmery d/š/v (mm) | 3695/1690/1500 | 3850/1667/1519 | 3970/1646/1451 | 3775/1660/1485 |
Rázvor (mm) | 2380 | 2460 | 2462 | 2370 |
Min/max batožinový priestor (l) | 213/562 | 279/1150 | 260/1016 | 205/437 |
Cena v zrovnateľnej výbave (Kč) | 289 900,- | 365 900,- | 307 900,- | 354 900,- |
Karoséria
Predná časť je odľahčená podlhovastými svetlami, ktoré autu dodávajú dynamický švih. Prehliadnuť červeného krásavca bol na plnom parkovisku doslova problém – hrdo sa „prsí“ a je až drzo vyzývavý. Po pravde, nenechám sa dlho lákať a konečne si pozorne prezerám toľko ospevovaný kabát, ušitý na mieru Európanom. Čertík s anjelskou tvárou pôsobí prekvapivo vyváženým dojmom. Balónová predná časť je odľahčená podlhovastými svetlami, ktoré autu dodávajú dynamický švih. Zaoblené čelné sklo plynulo prechádza do bočných okien, ktoré sa rýchlo zužujú smerom k spojleru
piatych dverí. Na prvý pohľad ťažkopádna bočná stena je zjemnená výraznou linkou vo výške kľučiek dverí a horizontálnym prelisom v spodnej časti dverí. Hlboko do bokov zasahujúce zadné svetlá ďalej rozvíjajú pojatie prednej časti a nešetria blahodárnym sexappealom – „prdelka“, na ktorú je radosť sa pozrieť. Malé zadné okno, príplatková koncovka výfuku a sýto červená farba už len dotvárajú štýlové dielko. Dizajn Swiftu sa podaril, výborne vystihuje vkus veľkého spektra
spotrebiteľov, ale aj automobilových nadšencov.
+ atraktívny vzhľad
+ vyvážené proporcie
- lacno pôsobiace predné stĺpiky
Interiér
Aura vo vnútri „swiftíka“ dobre vystihuje jeho charakter – je pohodová a vyzývavá. Preniesť výraz a charakter auta do jeho interiéru je pre dizajnérov jedna z najťažších úloh. Aura vo vnútri „swiftíka“ dobre vystihuje jeho charakter – je pohodová a vyzývavá. Na palubnej doske vynikajú veľké rovné plochy, ktoré sú oživené mnohými záhybmi a citlivou kombináciou
geometrických tvarov. Už na pohľad hodnotné materiály nesklamú ani pri bližšom skúmaní. Nepatria síce medzi tie najkvalitnejšie, ale precízne lícujú a medzi jednotlivými dielami sú minimálne špáry. Nebyť výrazného eska na tele volantu, už by som teda vôbec neveril, že si sadám do Suzuki (ale niečo podobné ma napadlo aj pri prvom kontakte s novým Ignisom, či faceliftovanou Lianou).
Atraktívny trojramenný volant s dostatočne hrubým vencom má príjemne malý priemer, ale príliš obmedzené výškové nastavovanie. Tento neduh kompenzuje výškovo nastaviteľný sedák vodiča, ktorý spolu s vyššou polohou sedadiel eliminuje pocit „topenia sa“ v robustnom interiéri (dojem robustnosti navodzuje najmä malá presklenná plocha). Optimálna poloha za volantom sa dá nájsť ľahko a všetky ovládacie prvky sú výborné po ruke. Žiadne nelogické centrálne ovládače, armády tlačidiel, ani neštandardné popisy. Do Swiftu môžete presadnúť z akéhokoľvek iného automobilu a okamžite sa s ním zžijete. Na čo si budete treba chvíľu zvykať je výhľad z auta, ktorý nie je zrovna presvedčivý. Určitou náplasťou môžu byť obrovské spätné zrkadlá, v ktorých sa bez problémov sleduje dianie za vozidlom.
Žiadne nelogické centrálne ovládače, armády tlačidiel, ani neštandardné popisy. Predné sedadlá majú dlhé sedáky, ale nevýrazné bočné vedenie, čím slabšie podopierajú stehná v zatáčkach. Pasažierov na zadných sedadlách poteší vysoké operadlo a výborné opierky hlavy, rovnako ako nadpriemerný vnútorný priestor. Toho je dostatok aj na
predných sedadlách, kde sa nebudú tiesniť ani ľudia vysokého vzrastu (sám meriam 193 cm, a vo swifte som nikdy nemal problém kam s nohami, ramenami, či hlavou). Napriek veľkej šírke a vyššej stavbe vozidla sa na úkor vnútorného priestoru zmenšil batožinový priestor, do ktorého sa zmestí priemerných 213 l nákladu. Inteligentným systémom sklápania zadných delených sedadiel sa dá kufor ľahko zväčšiť na 562 litrovú tašku s rovnou podlahou. Úložnému priestoru za zadnými sedadlami šikovne supluje množstvo odkladacích schránok a priehradiek vo vnútri auta.
Naťahujem sa za kľúčom v zapaľovaní, ale márne. Najvyšší stupeň výbavy zahŕňa bezkľúčové štartovanie, ktoré sa medzi malými autami len tak nevidí. Zoznam štandardnej výbavy tu ale nekončí: šesť airbagov, ABS s EBD, palubný počítač, rádio s CD prehrávačom, ovládaním na volante a šiestimi reproduktormi, el. ovládanie predných okien a zrkadiel, vyhrievané predné sedačky, klimatizácia a zliatinové disky kolies sú samozrejmosťou. Bohatá výbava a moderné technológie pritom nie sú vykúpené vysokou cenou.
+ atraktívny interiér
+ solídna kvalita vypracovania
+ veľmi dobre využitý obstavaný priestor
+ výborná ergonómia stredového panelu
+ bohatá výbava
- jednoduchý palubný počítač
- absencia regulácie intenzity podsvietenia
- absencia podsvietenia tlačidiel na volante
Motor
Typicky vysokootáčková jednatrojka sa cíti najlepšie vo vyšších otáčkach. Typicky vysokootáčková jednatrojka, pod kapotou
testovaného modelu, dosahuje slušný výkon 68,5 kW pri 5800 ot./min a točivý moment 116 Nm pri 4200 otáčkach. S ľahkým autom nemá príliš veľa práce, ale zároveň mu ani neposkytuje taký temperament, ako by sa podľa papierových hodnôt dalo čakať. Nie že by bol červený čertík lenivý, to v žiadnom prípade, ale trvá o trochu dlhšie než sa motor dostane do vyšších otáčok, kde sa cíti najlepšie. Zásluhu na tom má spriahnutie s päťstupňovým manuálom, ktorý ma veľmi dlhé prevody. Toto riešenie má svoje výhody, ktoré padnú vhod pri jazde vyššími rýchlosťami (v tomto sa Swift veľmi odlišuje od väčšiny konkurentov, ktorý akoby boli konštruovaní do rýchlosti 120 km/h a jazdu len po meste). Napr. pri diaľničnom limite motor točí menej ako 3500 otáčok, a je prekvapivo tichý. Pri pohodovej jazde mimo mesta, do 110 km/h (3000 ot./min), vie malé Suzuki ukázať svoju druhú tvár – veľmi príjemného a ekonomického rodinného auta, ktoré sa neskrýva za čačky pekného kabátu. S ľahkou nohou nie je problém udržať spotrebu tesne nad šesťlitrovou hranicou.
Samozrejme Swift vie byť aj správne ostrý a rozčertený, keď sa otáčky motoru držia nad štvortisícovou hranicou. Vtedy začne prudko rásť sila motoru, sprevádzaná náležitým akustickým sprievodom a po kľudnom rodinnom autíčku nebude ani chýru ani slychu. Dynamická jazda sa prirodzene odrazí aj na spotrebe, ktorá sa pohybuje v rozmedzí 8 až 10 litrov na 100 km. Maximálna rýchlosť dosahuje 190 km/h, pri zaradenom štvrtom prevodovom stupni.
+ výkonný motor
+ sila motoru vo vysokých otáčkach
- hlučnosť
Jazdné vlastnosti
Najväčší rozchod kolies vo svojej triede, dlhý rázvor, dobré rozloženie hmotnosti. Už motor ukázal, že nové Suzuki Swift nie je len pekná hračka. Jeho elán krotí (okrem prevodovky a ostrých bŕzd) dobre naladený podvozok so vzperami McPherson vpredu a vlečnými ramenami s torzným nosníkom a vinutými pružinami vzadu, čo je osvedčená technológia zavesenia kolies. Autu zabezpečuje isté a ľahko predvídateľné jazdné vlastnosti, ale aj slušnú dávku komfortu.
Najväčší rozchod kolies vo svojej triede, dlhý rázvor, dobré rozloženie hmotnosti a riadenie s tuhším posilňovačom sú zárukou vynikajúcej stability a ovládateľnosti auta, ktoré sa dlho správa neutrálne a na hranici šmyku prechádza do prirodzenej nedotáčavosti. Vyviesť auto z miery nie je jednoduché, ale keď sa to už človeku podarí, dá sa zase ľahko skorigovať ubraním plynu. Brzdy majú pomalší nástup, ale slušný účinok, ktorý ani po opätovnom namáhaní nevädne.
Prdelka na ktorú je radosť sa pozrieť. Druhá tvár swiftu sa znovu prejaví pri prejazde nerovností, ktoré zdoláva s obdivuhodným kľudom a do interiéru neprenáša žiadne výrazné rázy od kolies, ani pazvuky z interiéru. Auto sa pri rýchlom prejazde zatáčok subjektívne dosť nakláňa (ale ako kliešť drží zvolenú stopu), pod čo sa podpísal
komfortnejšie naladený podvozok.
+ výborné jazdné vlastnosti
+ výborná ovládateľnosť
+ dobré naladenie podvozku
- pomalší nástup bŕzd
- väčšie náklony karosérie
Suzuki Swift sa môže javiť ako sladké auto pre ženy, štýlová nákupná taška, ktorá žiadnemu chlapovi nemá čo ponúknuť. Nebuďte potom ale prekvapený, keď vám to Swift natrie na kľukatej okreske za mestom!