Prvé dni skúšania jazdiť sám ju celkovo "vytuningovali", napríklad keď som to nacúval do lampy, alebo oškrel o kotolňu. Každopádne auto išlo stále krásne, jazdím na ňom doteraz a okrem hrdze nevidím iný problém.
Značka: | Mazda |
Model: | 323 |
Typ: | SV BA |
Bližší označení: | 1.5 |
Karoserie: | sedan |
Objem motoru: | 1489 |
Palivo: | benzin |
Rok výroby: | 1997 |
Typ řazení: | manuální |
Najeto km při koupi: | 100000 |
Najeto km nyní: | 230000 |
Koupen jako: | ojeté |
Jak dlouho vůz využívám: | 9 rokov |
Průměrná spotřeba: | 7,5 |
Poruchy: | hrdza karosérie |
Předchozí vozidlo: | |
Nie som veľký znalec do áut, avšak napíšem aspoň takú laickú recenziu na môjho tátoša. Auto zakúpil môj otec, ešte keď som bol menší, a je to vlastne moje prvé vozidlo, pretože mi ho po získaní licencie daroval. Auto bolo predtým firemné a používala ho sekretárka, ktorá ho už predtým oťukala, a preto je aj vymenený predný nárazník. Potom sme ho kúpili my, otec vymenil sviečky a auto fičalo, až kým som ho do rúk nedostal ja. Prvé dni skúšania jazdiť sám ju celkovo "vytuningovali", napríklad keď som to nacúval do lampy, alebo oškrel o kotolňu. Každopádne auto išlo stále krásne, jazdím na ňom doteraz a okrem hrdze nevidím iný problém.
MOTORČo sa týka motoru - ten šliape naplno od roku 1997, nikdy nebolo nič menené. Motor je to 1.5 s výkonom 65 kW (niekde nájdete 66 kW, ale riadim sa tým, čo je napísané na motore). Keďže má auto iba 1050 kg, ide krásne a živo. Nikdy som nemal problém sa rýchlo rozbehnúť, alebo výjsť do Tatier kľudne aj na 4 alebo 5 rýchlosti aj s plným autom. Motor by šiel naďalej parádne, avšak ešte dva roky dozadu (keď som si potreboval asi niečo dokazovať) som ho vytáčal a vytáčal a pri jednom preradení zo 4 do 2 mi odišiel valec, ktorý sa následne opravil ale už nefunguje na 100%. Olej mením každých 15 000 km a žrať ho trochu viac začalo až teraz po 220 000 km. Inak problém s motorom v tomto aute absolútne nie je. Čo sa týka spotreby absolútne sa nesťažujem. Nemám to veľmi vyrátané, v papieroch píšu 7,5 l ale mám pocit, že to žerie aj oveľa menej. Či už do města, alebo na dlhšiu trasu to nie je žrút.
PREVODOVKA, SPOJKAS prevodovkou som spokojný maximálne, akurát sa často vytvorí vôľa v páke a potom ju treba dotiahnúť, aby sa lepšie radilo do rýchlostí. So spojkou už problém je. Už keď sme auto kupovali bola spojka zlá, tak sme ju vymenili. Potom asi pri 200 000 km sa menila spojka znovu lebo zase bola zlá a mám pocit, že ten originál by třeba bolo nahradiť niečím iným, pretože spojka znovu hapruje (zaberá až úplne hore a je naozaj maličký rozdiel medzi tým, keď začne zaberať a medzi tým, že scípne - preto sa na spojke nerozbieham, ale stále používam plyn).
OVLÁDANIE, ODPRUŽENIEČo sa týka ovládania toto auto mi úplne vyhovuje. Nemá elektrický posilňovač, ale klasický mechanický, čiže cítite to auto lepšie. Auto má vpredu aj vzadu pružiny a skvele sedí na cestách aj pri nerovnosti vozovky (akurát vzadu ľudí trošku bude bolieť zadok lebo sú tam tie tlmiče trošičku tuhšie). Tlmiče sme menili až pri 210 000 km a aj to iba preto, že som chodil s kamarátmi do lesa na chatu a toto auto zase na terén veľmi nie je. Navyše v Krakowe máme tiež blbé cesty a každodennou jazdou si spôsobím to, že ich budem kupovať o pol roka znovu. Brzdy sú takou čiernou bodkou v tomto aute. Každý píše, že sú slabé a áno je to pravda. Sem tam nedobrzdí, sem tam sa šmýkate, ale prišiel som na to, že stačia dobré gumy a dá sa s tým naučiť brzdiť bez problému. Brzdový pedál je prispôsobený "ženskej" nohe, čiže ho kľudne môžete zatlačiť aj viac. V zákrutách sa auto nenakláňa, dá sa ísť naozaj rýchlo aj pohodlne, avšak hrotiť sa to neoplatí, predsa len nie je to žiadna novinka a ABS alebo ESP v tomto aute nie je. Aby som to zhrnul - auto je skvelé na rýchlu jazdu (s maximálkou 177 km/h) avšak nie na ostrú jazdu (potom vás čaká nedotáčavosť).
EXTERIÉRAuto je zaujímavo spracované a mne osobne sa veľmi páči. Čo sa týka karosérie, to je najväčší problém. Auto neskutočne hrdzavie - každý polrok dávame na auto nové plechy. Hrdza je najmä na zadných blatníkoch a nesie sa dole k podbehom. Avšak tento problém majú všetky japónske autá vrátane Hondy, Toyoty alebo Nissanu a aj keď je z nich Mazda na tom asi najhoršie, mám ju rád. Dal som do toho ale množstvo peňazí a táto hrdza je jediný dôvod, prečo rozmýšlam o kúpe iného vozidla. Výfuk tiež celkom hnije - už mám tretí, ale inak auto je pevné a keď ho ťuknete nemusíte sa báť ničoho iného okrem pár škrabancov. Dokonca aj farba je skvelá a nejde dole tak, ako u napríklad škodoviek, ale namiešať konkrétne túto farbu mojej Mazdy je takmer nemožné. Píše sa, že je to tmavozelená metalíza, avšak väčšinu času vyzerá ako tmavomodrá metalíza, pri západe slnka ako tmavofialová metalíza a v noci ako čiernočierna tma. P.S.: svetlá nie sú veľmi pevné - mám to už odskúšané (2x).
INTERIÉRInteriér je obrovský. Tento maličký sedan tak vôbec nevyzerá ale vo vnútri je veľmi veľa miesta a aj keď dáte predné sedačky úplne dozadu, vzadu sediaci sa nemusia báť o miesto na svoje nohy. Je to 5miestné auto s tým, že ak chcete zariskovať, vojdete tam kľudne aj v 6. Čo sa týka kufru, ten je tiež priestranný a ako 4členná rodina sme sa nemali problém zbaliť na týždňový výlet.
VÝBAVAJa mám tu lepšiu výbavu tejto Mazdy, ale boli aj nižšie výbavy. Moja má napríklad všetky elektrické okná, rádio (už v tej dobe na CD, ale aj tak som ho vymenil), 2x airbagy a posilňovač riadenia. Plus dodám, že má trojrýchlostné stierače so super efektom na zábavu pri najvyššej rýchlosti, kedy metajú ako šialené, avšak je to drahá sranda, keď odletia.
BEZPEČNOSŤAko som spomenul vyššie, sú tu dva airbagy - jeden pre vodiča a jeden pre spolujazdca, avšak ešte nevystrelili, tak hádam sú funkčné. Ďalej som spomínal, že auto nemá ABS. Nemá. V technickom ani v manuálu sa ABS nespomína, ale v prístrojovke je kontrolka ABS a keď som raz zapojil jeden káblik, ktorý v skrinke visel, tak začala aj svietiť, ale na správaní auta som to nespozoroval...kto vie. Každopádne po pár nárazoch som zistil, že auto je v celku bezpečné, čo dokazuje aj crash test so známkou A na rok 1997, kde sa pri rýchlosti 30km/h nič vážne nikomu nestalo, akurát vodič si obil koleno o kľúče v štartéri - no hej je to tam blbo vymyslené a zavadzia to.
Zhrniem to - auto je úžasné, určite sa oplatí kúpiť hlavne ako auto pre začiatočníka. Auto nepotrebuje takmer žiadne opravy okrem hrdze a je veľmi spoľahlivé + spotreba je skvelá. Poslúžilo či už ako auto na ktorom som sa učil jazdiť, alebo ako rodinné auto a všetci sme s ním boli stále veľmi spokojní. Možno príde čas, kedy sa ho budem musieť zbaviť kvôli hrdzi, ale už teraz viem, že mi bude chýbať.
Klady | Zápory |
motor (životnosť, živelnosť aj spoľahlivosť) | hrdza |
veľa miesta vnútri | brzdy |
spoľahlivosť vozidla | |
riadenie | |
| |
Spolehlivost | 1 |
Provozní náklady | 3 |
Cena náhradních dílů | 2 |
Dostupnost náhradních dílů | 2 |
Koupili byste si automobil od stejné značky znovu? - ano