... a je to tady, první vlaštovka. Věc, na kterou jsem upozorňoval své okolí již ve chvíli, kdy MDČR přišlo se stávající podobou paragrafů přikazujících použití zimních pneumatik. Co se asi pak stane se zimní pneumatikou, jejíž vzorek klesne pod 4 mm a nebude možné ji podle zákona v zimě použít? Jistě, lidé ji přece přirozeně vymění za novou
Cože? Oni na nich jezdí v létě? No to je překvapení.
Jenže argument, že zimní pneu se v létě rychleji sjíždějí a tudíž nevydrží tak dlouho, je naprosto lichý pro člověka, který v létě dojíždí zimní pneumatiky se vzorkem pod 4 mm, protože v zimě už je takový řidič nepoužije. A jak správně podotkl kdosi nade mnou, není zrovna ekonomické vyhazovat pneumatiku se 4 mm vzorku (kterou mimochodem např. v Rakousku nebo Německu mohou lidé v zimě opět použít).
Samozřejmě stále platí, že všechno je především o zvyku. Stejně jako se řidič postupně adaptuje třeba na zhoršující se účinek tlumičů, měnící se chování spojky nebo brzd, úplně stejně si řidič zvykne také na jiné chování zimních pneumatik za vyšších teplot.
Pochopitelně záleží i na dalších aspektech, například na způsobu použití nebo také na tom, o jaké konkrétní vozidlo a pneumatiky jde. Pokud někdo jezdí nižšími rychlostmi po městě, rozdíl proti letnímu obutí nemusí vůbec poznat. Naopak jiný řidič s vysokým nájezdem převážně po dálnicích asi nebude se zimními pneumatikami úplně spokojený a ve vlastním zájmu je co nejdřív přezuje (otázky, co s těmi nedojetými zimními se samozřejmě nezbaví).
Tu teorii s použitím páru nových pneumatik na zadní nápravě raději než na přední slyším tedy poprvé a dost by mě zajímalo, kteří "odborníci" vám to poradili? Samozřejmě když jako řidič uvedu vozidlo do stavu, kdy hrozí ustřelení zádě v zatáčce, tak je lepší mít ty nové pneumatiky tam. V jiné situaci bude ale lepší mít ty nové pneumatiky vepředu, a těch bude podle mě většina.
Ona je to vůbec taková akademická debata. Jistě je nejlepší mít všechny pneumatiky sjeté zhruba stejně, takový stav nepřispěje k převaze ani nedotáčivosti ani přetáčivosti vyšší než jsou přirozené vlastnosti podvozku. Z tohoto pohledu jsou na tom lépe auta se zadním pohonem, kde zadní pneumatiky přenášejí výkon na vozovku a přední jsou více namáhány zatáčením a brzděním, takže se to ve výsledku přibližně srovná. Většina aut dnes ale jezdí s pohonem předním, kde se přední pneu sjíždějí výrazně rychleji než zadní. Když pak nazujete nové pneu na předek, rychleji se "srovnají" s těmi zadními, než naopak. Když ale nazujete nové na zadek, přední dříve dojezdíte a nahradíte taky novými.
Jak bylo již řečeno, článek je neúplný a tím pádem zavádějící, tvrzení v něm nejsou podložena fakty. Tak uvidíme, kam to povede dál.