Michal napísal:
To co tady TipCars uvadi, je pekna blbost. Za studena je prave tlak oleje pri volnobeznych otackach vetsi nez pri stejnych otackach za tepla, protoze je hustsi. Neznalost spociva v tom, ze minimum osobnich automobilu ma budik tlaku oleje. Ve 2 mych predchozich vozidlech byl a tak cerpam z vlastni zkusenosti. Budiky tlaku oleje v nakladnich automobilech toto jen potvrdi. Co se tyce nechavani turbomotoru odstat pred vypnutim se tyka hlavne snizeni otacek turba na minimum. Pri zatezi totiz turbina ...
"Když jezdíme s autem s turbodmychadlem, pak bychom měli mít na mysli, že turbodmychadlo pracuje při plném využívání výkonu motoru za velmi vysokých teplot. Když pak například přijedeme k čerpací stanici, tak bychom si měli uvědomit, že při zastavení motoru a tankování dochází k poměrně nepříjemné situaci, kdy se olejové čerpadlo zastaví s motorem a původně cirkulující olej zůstává na rozpálené části turbodmychadla, kde samozřejmě hoří. To znamená, že se olej znehodnocuje. Navíc se tam tvoří pevné částice, které pak mohou poškodit těsnění motoru, a to především v okolí turbodmychadla. Olej pak proniká ven a zvyšuje se jeho spotřeba. Dostává se poté i do sacího potrubí, kde když se dostává do elektropneumatických měničů tlaku, které ovládají AGR ventil a turbodmychadlo, tak dochází k jejich disfunkci, a to může vést i k vážnému poškození motoru." Toto jsem pro vysvětlení zkopíroval ze stránek motozurnalu. Hlavním důvodem nechat běžet HODNĚ ZATĚŽOVANÝ motor chvilku na volnoběh po dojezdu je tedy chlazení turba.
Myslím si, že se turbo točí i na volnoběh, akorát nedává potřebný tlak - t.j. neplní zatím svoji funkci.
Tlak oleje je při volnoběhu za studena opravdu větší než při volnoběhu teplého motoru, ale to myslím nikdo nezpochybňoval. Zde se podle mě diskutovala situace, že obecně při volnoběhu je tlak oleje menší než při vyšších otáčkách. A u studeného motoru, kdy je olej hustší a pomaleji se dostává tenkými kanálky motoru na potřebná místa je mazání horší.