ctverak napísal:
Elektromobily jsou budoucnost, to souhlasím, ale jenom samotné elektromobily mobilitu lidí nezajistí a to z dvou hlavních důvodů:1 - Problém jakéhokoliv elektromobilu je dostatečná kapacita baterií a v každé baterii bude i v budoucnu potřeba lithia, sice je možné že jej bude na měrnou jednotku kapacity za pár let mnohem méně ale potřeba dozajista bude. No a známé zásoby lithia jsou omezené a vzhledem k počtu automobilů na světě je nemožné aby se vytěžilo potřebné množství lithia. Možná někdo namítne, že se najde jiný prvek který se bude používat v bateriích, ale on se nenajde, z celé periodické soustavy prvků je právě lithium, jediné které zjednodušeně řečeno "na sebe dokáže navázat největší množství energie"2- Pro nabíjení elektromobilů je potřeba tu energii vyrobit a té by bylo potřeba ohromné množství. Tuším že na ČVUT někdo měl diplomku o alternatiních pohonech v dopravě a například elkvivalent energie, kterou lidstvo spotřebovává z benzínu a nafty v dopravě se téměř rovná veškeré vyrobené el. energii na zemi, samozřejmě jsou v tom nákladní auta a pod. ale i tak se bude jednat o spotřeby která by nám zbourala přenosovou soustavu. To je ale na jinou diskuzi.Každopádně teď jsou elektromobily moderní a počet typů se každoročně zvyšuje, automobilky tyto auta z větší části nabízejí jen proto, aby si snížili flotilové emise CO2, tuším že většina automobilek musí elektromobily těžce dotovat. Do města asi fajn, ale mě osobně víc zaujalo CNG i když to má taky mouchy.
Zajímaly by mě zdroje, ze kterých jste čerpal. Nevím, jaké je ještě na Zemi množství nevytěženého lithia a kolik ho bude potřeba, pokud by měla být všechna auta elektromobily, ale co vím je, že se dá ze starých baterií znovu dostat a použít zase v nových, v budoucnu se najde způsob, jak ho využívat méně a taky vím, že dojde ropa a k ní plnohodnotnou alternativou může být akorát audi e-gas (CNG, které se dá vyrobit z elektřiny, vody a CO2), ovšem pořád to je taky palivo. Ježdění na vodík je zbytečně drahé a energeticky náročné (taky se musí z něčeho vyrobit) a navíc nemáme dostatečnou infrastrukturu.
A když vidím, jak někdo píše černé scénáře o tom, že se připojí víc elektromobilů do sítě a nastane blackout, tak se musím smát. 1. většinou si je majitelé budou nabíjet doma v garáži nočním proudem a v noci je všeobecně mnohem nižší spotřeba elekřiny, takže soustava to utáhne; 2. jistě bude mít spousta lidí tzv. ostrovní systémy, kdy se jim elektřina vyrobená přes den ze solárních panelů uloží do baterií a ty pak spolehlivě vyrovnají vyšší odběr, když se bude vozidlo nabíjet. 3. Pořád se modernizují současné sítě, tak stačí, aby se jen dimenzovaly na vyšší odběr.
Tady přikládám 2 zajímavé odkazy na tato témata:
http://www.hybrid.cz/proc-nebude-potreba-20-novych-temelinu
http://www.hybrid.cz/audi-rozjizdi-vyrobu-umeleho-zemniho-plynu