A4 napísal:
Rád bych se zeptal p. Vaculíka, jaké mohou být příčiny zatuhnutí lopatek turba u motoru 1,9 TDI 81 kW a jestli se to stává často. A jaké přesně má tento motor vstřik. čerpadlo? Je spolehlivější než BOSCH VP44? Díky za odpovědi.
Jak správně říká Tomáš, lopatky zatuhnou především těm, kteří jezdí stále pomalu a v nízkých otáčkách. Občas je dobře zahřátý motor prohnat až do přeběhu (i když to již dnes není technicky správný termín), nebojte, diesel nepřetočíte, je limitován tepelnou prodlevou vznícení.
Klasické axiální rotačky Bosch s EDC regulací (octavia) jsou nejspolehlivějšími vstřikovacími zařízeními. Odolnější jsou možná jen řadovky, které z osobních vozů zmizely s v roce 1999 s koncem produkce M-B W210 E300 Turbodiesel (130 kW). Jakékoliv radiální čerpadlo (VP44, Lucas EPIC, některá vysokotlaká čerpadla CR - třeba Delphi) jsou ze svého technického pricnipu citlivější zejména na mazivost nafty. VP44 má své popsané technické chyby (jebnutí v ŘJ, ucpání nevyčistitelných kanálů), kterými dobře živí většinu Bosch Diesel Servisů. Znám však i lidi, co na něm mají 400 tisíc a žádný problém. Nemohu říci že je špatné, pouze když mu jebne, tak to fakt stojí zato.
AD Prodleva reakce motoru: Ano, být může, čím výkonnější motor a větší turbo má tím obecně větší, nicméně to bývá první věc, kterou negativně pociťují lidé, jejichž vozům byla později prokázána vadná váha vzduchu. Člověk pozolna klesající výkon (vada váhy vzduchu spočívá v tom, že dává stále nižší hodnoty, takže ŘJ má za to, že jedete někde vysoko v horách) nevnímá a zvyká si. Každý si může udělat laický test: Odpojte váhu a vyražte na projížďku. Pokud auto jede dokonce lépe než s ní, tak máte váhu sto let po smrti. Imlplicitní hodnota v ŘJ (po výpadku signálu) je asi 65 % maximální hltnosti. Divili byste se, kolik takových oktávek jezdí. Často si všímám, že zbržděno kamionem již se TDI v dálničním stoupání nerozjede na 130 km/h. To je nesmysl, to ta auta za mlada s dobrou váhou v pohodě zvládala, i ta 66 kW.