Zdravím, kategorii jste si podle mě pro vaše účely vybrala správnou. Kromě těch dvou aut, které jste uvedla, tam patří třeba ještě Ford Galaxy, Citroen C8, Renault Espace apod.
Je třeba si uvědomit jednu věc - ceny těhle aut, když jsou nové, začínají na nějakých 800 000 Kč, s trochou výbavy v pohodě milion, takže nejde očekávat, že za méně než poloviční cenu to bude funglovka nebo lehce jeté 2 roky staré auto. Musíte se smířit s tím, že auto už bude mít něco naběháno (cca těch 150 000 km, plus mínus, a 4 roky života). Pokud bude mít najeto málo a cena k tomu bude neadekvátně nízká, je to spíše podezřelé a toho bych se teprve bál.
A jestli se bát takového nájezdu ?? Ano, ale pokud chcete tento typ auta (jiná alternativa kromě dodávky mě pro tak velkou rodinu nenapadá) a nemáte víc peněz, nic jiného Vám stejně nezbyde
Dieselové motory, které se do těch aut dávají, vydrží hodně, v pohodě stovky tisíc kilometrů, takže s Vašim ročním nájezdem kilometrů vás ten motor určitě přežije.... Ale je potřeba je servisovat a měnit na nich, případně draze opravovat řadu komponentů. Vstřikovače, filtr pevných částic, EGR ventil, turbo a s ním související komponenty (intercooler, váha vzduchu), dvouhmotový setrvačník, .... Ani není moc otázka, jestli se toho u tohoto (nebo kteréhokoli jiného) typu auta bát, dneska už člověk prostě NEMÁ na výběr, spolehlivé a jednoduché motory jako kdysi už se zkrátka nevyrábějí... Takže se nebojte, ale buďte připravena na pravidelné výdaje na servis.
V beníznu tyhle auta moc nemají smysl, jednak u nás nemáte šanci benzíňák sehnat, musela byste si ho nechat dovézt z Německa a za druhé velká MPV mají mnohem vyšší pohotovostní hmotnost a odpor vzduchu, než klasické osobáky a s benzínovým motorem je potřeba počítat se spotřebou přes 10 litrů. Navíc dnešní benzíňáky už se (ne)spolehlivostí a složitostí blíží (vyrovnávají) dieselům, takže je zbytečné si to jimi vůbec komplikovat. Do takhle velkého auta podle mě patří diesel.