0
späť
 

diskuze k tématu: Ojetý Opel Meriva – co od něj čekat?

kategórie zaradenia témy: německá vozidla
Roman AX
počet príspevkov134
dátum registrácie09.12.2011
Pondelok 24.11.2014 19:01, Stačí jen hledat...
Autor: Váradi Petr

Dobrý den,

Opel Meriva první generace byla představena v Ženevě na jaře 2003. Jednalo se o malé MPV odvozené od modelu Corsa vyráběné v závodě společnosti Opel ve Španělsku. Dodávány byly výbavové verze Essentia, Enjoy a Cosmo. Při koupi ojetiny nedoporučuji Essentii, pokud možno volte vyšší výbavové verze (kvůli skutečně spartánské výbavě u Essentie i kvůli větším možnostem variability interiéru spojené až s vyššími verzemi).

Motorová paleta zpočátku zahrnovala základní zážehový motor 1.6 8V 64kW, jenž byl v roce 2004 nahrazen modernější šestnáctiventilovou čtrnáctistovkou o výkonu 66kW. Není to špatná volba ani v dnešní době, uspokojí ovšem spíše klidnější řidiče. Jeho devizou je kultivovanost chodu, díky řetězu nenáročnost na údržbu a ochota se vytáčet. Dalšími benzínovými motory v nabídce byly 1.6 16V o výkonu 74kW (od r. 2006 77kW) a 1.8 16V 92kW, který již disponuje poměrně komfortní výkonovou rezervou a konečně vrcholná verze 1.6 T o výkonu 132kW určená pro Opelův „sportovní“ model Meriva OPC. Ten do tohoto článku nezahrnuji.

Základní, a nutno říci, že poměrně výrazně poddimenzovanou, vznětovou jednotkou byl motor 1.3 CDTi, 55kW, jenž pohání např. i vozy značky Fiat. Vznětový motor 1.7 se dodával ve variantě bez common railu s výkonem 55kW (DTi), common rail CDTi stejně jako předchozí jednotka rovněž s geny od Isuzu měl výkon 74kW, po roce 2007 92kW.

Dostáváme se k zásadnímu bodu. Tím je volba motoru. Aniž bych chtěl hanět vznětové jednotky, tak si troufám říci, že u výše jmenovaných je prostě jejich koupě u ojetiny Pandořinou skříňkou. Motor 1.7 CDTi 74kW neudělí vozu až tak výraznou dynamiku, jak by se podle papírových předpokladů mohlo zdát, ani spotřeba není jeho silnou stránkou, což umocňuje absence šestého převodového stupně. U stojanu se připravte na zhruba 6,5 litrů nafty na 100km. Pomůžete si silnější variantou? Inu, spotřeba bude srovnatelná jako u 1.7 CDTi, dynamika lepší, šestku na řadicí páce najdete. Jenomže. Jenomže proč si komplikovat život naftovým motorem (a zde promiňte, ale právě výše zmíněné naftové motory kvůli spolehlivosti a dražšímu servisu za komplikaci považuji), když např. zážehová 1.6 74kW si vystačí s přibližně 7 litry benzínu? Jaký by musel být kilometrový nájezd, aby ospravedlnil koupi naftové ojetiny v tomto případě? Prosím nepočítejte pouze s rozdílnou cenou nafty u pumpy. Pokud již naftový motor, tak minimalistickou třináctistovku s objemem 1248 kubických cm, ale ta zase každému nemusí stačit po dynamické stránce.

Opel Meriva spotřeba
víčko nádrže se odemyká zároveň s dveřmi, odpadá tedy hledání tlačítka či páčky v interiéru
Jak již bylo řešeno výše, pro klidnější řidiče lze doporučit již základní čtrnáctistovku, pokud chcete při předjíždění podřazovat pouze o jeden stupeň a nikoli o dva, hledejte šestnáctistovku. Osmnáctistovku bych vzhledem k povaze vozu nedoporučil (v jiném voze to může být zajímavá volba). Meriva je totiž primárně rodinný vůz, žádný sprinter, a je pravda, že tento motor již láká k ostřejší jízdě, kde limitem je spíše než podvozek Merivy subjektivní pocit z jejího výše posazeného těžiště. Taktéž spotřeba již nebude tak příznivá jako u slabších benzinových agregátů. Ani benzínovým motorům ale nejsou zcela cizí problémy, obecně můžete narazit na značné úniky oleje (u 1.6 a 1.8), přidřené ventily (při koupi požádejte o demontáž svíček, nesmí být zanesené od oleje). Ve zkratce je u benzínu důležité, aby motor měl za studena i po dostatečném prohřátí klidný chod a držel otáčky volnoběhu. O absenci rozsvícené kontrolky motoru nemluvě. Nedrží otáčky, svítí kontrolka, za plynem nejde plynule: nebrat, výběr je velice široký...

Opel MerivaMerivu si nicméně člověk kupuje především kvůli jejím praktickým vlastnostem. Vysoká stavba karoserie vozu dlouhého pouze 4042mm umožňuje plnohodnotnou přepravu 4 dospělých osob, páté sedadlo je spíše nouzové. O velikosti vnitřního prostoru vypovídá údaj o rozvoru náprav, kdy 2630mm Merivy je jen o 73mm méně než u modelu Zafira. A Zafira, to už je pořádný kus auta...Pro představu, rozvor Merivy je o více než 50mm větší, než u Octávie II. Zavazadlový prostor disponuje při posunutí zadních sedadel dozadu 350 litry, pokud není potřeba je posouvat, bude zavazadelník připraven pojmout až 560 litrů nákladu. Jeho další výhodou je absence nakládací hrany a nekomplikovaný vnitřní tvar nenarušovaný podběhy, neboť kola jsou umístěna skutečně až v rozích karoserie. A pokud máte v úmyslu převážet opravdu hodně nákladu, poslouží Meriva díky systému FlexSpace dočasně i coby malý stěhováček. Po zapuštění zadních sedadel můžete do Merivy umístit předměty dlouhé 170cm, ve výbavě Enjoy a Cosmo dokonce po sklopení sedadla spolujezdce až předměty s délkou 240cm. V té chvíli se již bavíme o úctyhodném vnitřním užitném prostoru o objemu dvou kubických metrů...Množství odkládacích prostorů je rovněž příkladné. Prostě po stránce variability interiéru a přepravní kapacity je Meriva nenápadným malým velkým vozem.

Opel Meriva interiérMeriva má dobrou pověst i co se týče spolehlivosti. V roce 2007 se ve výzkumu TÜV (můžeme o výpovědní hodnotě TÜV diskutovat, nicméně se jedná o objektivní kritérium, kdy podmínky jsou pro všechny vozy stejné) dokonce umístila na prvním místě mezi všemi vozy do tří let stáří. O rok později byla na stále velmi solidní deváté pozici.

Zápory se na Merivě hledají poměrně obtížně. Jsou kritizovány pedály plynu a brzdy umístěné blízko u sebe, tuhost sedáků (podle mne velice subjektivní záležitost, tužší sedáky se mohou ukázat jako výhoda na delších trasách), ergonomie také není úplně bezchybná. Příkladem budiž výškové nastavení sedadla řidiče, jež by při koupi zasluhovalo školení. Systém, kdy vlastní vahou hledáte optimální posez a pak jej aretujete, není zcela obvyklý. Osvětlení kabiny, jež se ovládá vytažením spínače světel, někdo poté, co si na něj zvykne, naopak chválí. Chování vozu při poryvech bočního větru může bohužel nepříjemně připomínat seriál Napněte všechny plachty! Z mého pohledu je zásadním problémem výhled šikmo vpřed, zdvojený A sloupek „umí“ zatajit řidiči podstatnou část informací přicházejících k němu zleva. Je nutno s tím počítat. Tím výčet záporů víceméně končí.
reagovať
Citroenak
počet príspevkov727
dátum registrácie13.04.2012
Piatok 28.11.2014 10:23, Meriva
Prave sa po tomto aute pozeram. Dakujem za pekny clanok,Roman AX. Sice ako pises, je toho na internete o tom aute uz dost, ale mne bohate staci to co si tu vlozil.
reagovať
tomaskrtek
počet príspevkov982
dátum registrácie18.03.2008
Piatok 28.11.2014 15:39, posilovač
nejsem si na 100% jistý ale nemívá Meriva elektrický posilovač řízení který se hojně kazí?
reagovať
David V
počet príspevkov2067
dátum registrácie16.05.2007
Piatok 28.11.2014 19:11, RE: posilovač
tomaskrtek napísal:
nejsem si na 100% jistý ale nemívá Meriva elektrický posilovač řízení který se hojně kazí?


Jo, je to tak, ale nevím, jestli všechny motorizace s tím mají problém.
reagovať


Copyright © EBM system k.s., 2005 – 2024, všetky práva vyhradené.