0
späť
 

diskuze k tématu: Motory, motory, motory a zase jen motory: o ně jde v první řadě (1. díl)

kategórie zaradenia témy:
David V
počet príspevkov2067
dátum registrácie16.05.2007
Štvrtok 09.04.2015 08:04, Krajní poloha?
Spojení horní/dolní úvrať se nepoužívá někdy, ale vždy. Krajní polohu jsem naopak viděl napsanou jen v tomto článku. Neznat princip činnosti, tak tento popis by mi rozhodně jasno neudělal.
reagovať
Bronn
počet príspevkov128
dátum registrácie23.11.2014
Štvrtok 09.04.2015 09:34, to jako vážně?
nejsem zrovna odborník, takže se možná pletu, ale tohle mi fakt nesedí: "mění tepelnou energii vznikající při spalování paliva na energii mechanickou"
já myslel, že motor pohání tlak, který vzniká spalováním paliva a tlačí na píst. A né přeměna tepelné energie... vzniklé teplo je podle mě jen jako nežádoucí vedlejší produkt.
U nás doma máme na krbu ventilátor, který je poháněný pouze z tepla, které vydává ten krb. A právě tady se jedná o přeměnu tepelné energie na energii mechanickou. Vážně je tomu tak i u spalovacích motorů?
reagovať
David V
počet príspevkov2067
dátum registrácie16.05.2007
Štvrtok 09.04.2015 09:48, RE: to jako vážně?
Bronn napísal:
nejsem zrovna odborník, takže se možná pletu, ale tohle mi fakt nesedí: "mění tepelnou energii vznikající při spalování paliva na energii mechanickou"já myslel, že motor pohání tlak, který vzniká spalováním paliva a tlačí na píst. A né přeměna tepelné energie... vzniklé teplo je podle mě jen jako nežádoucí vedlejší produkt.U nás doma máme na krbu ventilátor, který je poháněný pouze z tepla, které vydává ten krb. A právě tady se jedná o přeměnu tepelné energie na energii mechanickou. Vážně je tomu tak i u spalovacích motorů?


Ano, to je správně. Správnější definice, je přeměna chemické energie paliva v energii tepelnou a tepelné v mechanickou. To, že směs ve válci zahoří, uvolní teplo, které právě způsobí vysoký tlak ve válci. Děje se to podle stavové rovnice, která v termomechanice popisuje chování plynů.
Ten ventilátor nad krbem je poháněn proudícím vzduchem, což způsobí rozdílná hustota horkých a chladných plynů (princip je stejný jako u tahu komína) a rovněž na tom má podíl uvolněné teplo v krbu.
reagovať
Zvirak
počet príspevkov459
dátum registrácie09.09.2012
Štvrtok 09.04.2015 11:38, článek
Ono je toho v článku nepřesného povícero i:

nešťastně je i napsáno:
Výfuk: poslední fáze principu čtyřdobého motoru spočívá v tom, že se během pohybu pístu při expanzi plynů otevírá výfukový ventil a skrze něj ony plyny vycházejí ven z válce do výfukového systému. Píst se dostane do původní krajní polohy (dolní úvratě) a celý koloběh může novým sáním začít nanovo.

Obecně na mě článek působí dojmem, že autorovy znalosti principu činnosti motoru končí někde na úrovni základní školy. Nemyslím to špatně, ale pokud chcete psát takový článek, svěřte to fundovanější osobě.
reagovať
zmazaný používateľ
počet príspevkov
dátum registrácie
Utorok 14.04.2015 13:10, elektromobily
Nevím, jak to autor myslel, ale elektromotory v elektromobilech mají dle mých informací účinnost okolo 90%, k čemuž se spalovací motory ani zdaleka nepřibližují. Navíc, pokud je elektrická energie získaná ze například ze solárních panelů nebo větrné elektrárny, tak není pro její výrobu potřeba žádné fosilní palivo. Nebo že by autor myslel i ekologickou náročnost samotné výroby fotovoltaických článků, baterií v elektromobilu apod.? Potom by musel vzít v úvahu i výrobu benzinu či nafty z ropy...
reagovať
David V
počet príspevkov2067
dátum registrácie16.05.2007
Utorok 14.04.2015 15:18, RE: elektromobily
filip.uricar napísal:
Nevím, jak to autor myslel, ale elektromotory v elektromobilech mají dle mých informací účinnost okolo 90%, k čemuž se spalovací motory ani zdaleka nepřibližují. Navíc, pokud je elektrická energie získaná ze například ze solárních panelů nebo větrné elektrárny, tak není pro její výrobu potřeba žádné fosilní palivo. Nebo že by autor myslel i ekologickou náročnost samotné výroby fotovoltaických článků, baterií v elektromobilu apod.? Potom by musel vzít v úvahu i výrobu benzinu či nafty z ropy...


Ano, ale je otázkou, zda při účinnosti solárních panelů je zemský povrch dostatečně velký na pokrytí požadavků na elektrickou energii. Průměrný tepelný výkon Slunce je cca 1,4 kW/m2 a při účinnosti 15% se bavíme o 200W/m2 takto získané energie.
Pokud má elmobil účinnost 90%, tak se bavíme o účinnosti 13,5% "vytěžené" sluneční energie, což je poloviční účinnost spalovacího motoru. Ha?
reagovať
zmazaný používateľ
počet príspevkov
dátum registrácie
Utorok 14.04.2015 17:42, RE: elektromobily
David V napísal:
filip.uricar napísal:
Nevím, jak to autor myslel, ale elektromotory v elektromobilech mají dle mých informací účinnost okolo 90%, k čemuž se spalovací motory ani zdaleka nepřibližují. Navíc, pokud je elektrická energie získaná ze například ze solárních panelů nebo větrné elektrárny, tak není pro její výrobu potřeba žádné fosilní palivo. Nebo že by autor myslel i ekologickou náročnost samotné výroby fotovoltaických článků, baterií v elektromobilu apod.? Potom by musel vzít v úvahu i výrobu benzinu či nafty z ropy...
Ano, ale je otázkou, zda při účinnosti solárních panelů je zemský povrch dostatečně velký na pokrytí požadavků na elektrickou energii. Průměrný tepelný výkon Slunce je cca 1,4 kW/m2 a při účinnosti 15% se bavíme o 200W/m2 takto získané energie. Pokud má elmobil účinnost 90%, tak se bavíme o účinnosti 13,5% "vytěžené" sluneční energie, což je poloviční účinnost spalovacího motoru. Ha?


To je sice pravda, ale pokud pomineme, že se jedná o nefosilní zdroj energie (vynechejme chemické reakce na Slunci nebo nějaké podobné úvahy) a nebudu říkat ekologičtější, protože to by bylo na další diskuzi, tak berme tedy v úvahu, jestli bude vytěženo více ropy z celkových zásob - když to vztáhneme jen na paliva vznikající z ropy - než kolik jí zůstane nevytěženo. To je ekvivalentní k tomu, kolik bude a nebude využito dopadající solární energie na Zemi k pohonu elektromobilů. Nehledě na to, že nějakou potřebuje i příroda ke svému fungování, takže už jen z pudu sebezáchovy ji nelze všechnu využít na elektrickou energii, například pro pohon vozidla, po patřičném odečtení ztrát, odporů, sil působících proti směru pohybu - jak chcete.
Ještě mě napadlo, že všechna získaná ropa se ani nedá využít na výrobu paliv - takže kolik procent z ní se asi tak získá k jejich výrobě? Ha? A že ten zbytek je taky využíván, například na výrobu olejů atd atd? To je, ale solární energie zase například na výrobu kyslíku ;)
Nebudu googlovat konkrétní čísla ani nic počítat. To nechám odborníkům nebo lidem, kteří se tím chtějí zabývat. I když mě to zajímá, tak na takové věci nemám čas. Jen jsem chtěl obhájit a podrobněji vysvětlit mé myšlenky :)
Budu rád, když mi zase odpovíte nějakými protiargumenty, rád se nad tím teoreticky zamyslím. Je zajímavé si přečíst i opačný názor, který vypadá inteligentně a není to jen ten hloupý hospodský kec: ,,Prostě to tak je, mám pravdu, ale neumím si ji obhájit a hotovo".
reagovať
radek.slivaFB
počet príspevkov181
dátum registrácie16.03.2013
Utorok 14.04.2015 18:00, RE: to jako vážně?
David V napísal:
Bronn napísal:
nejsem zrovna odborník, takže se možná pletu, ale tohle mi fakt nesedí: "mění tepelnou energii vznikající při spalování paliva na energii mechanickou"já myslel, že motor pohání tlak, který vzniká spalováním paliva a tlačí na píst. A né přeměna tepelné energie... vzniklé teplo je podle mě jen jako nežádoucí vedlejší produkt.U nás doma máme na krbu ventilátor, který je poháněný pouze z tepla, které vydává ten krb. A právě tady se jedná o přeměnu tepelné energie na energii mechanickou. Vážně je tomu tak i u spalovacích motorů?
Ano, to je správně. Správnější definice, je přeměna chemické energie paliva v energii tepelnou a tepelné v mechanickou. To, že směs ve válci zahoří, uvolní teplo, které právě způsobí vysoký tlak ve válci. Děje se to podle stavové rovnice, která v termomechanice popisuje chování plynů. Ten ventilátor nad krbem je poháněn proudícím vzduchem, což způsobí rozdílná hustota horkých a chladných plynů (princip je stejný jako u tahu komína) a rovněž na tom má podíl uvolněné teplo v krbu.

S tim krbem bych si nebyl tak jist :D vetsinou je to ventilator ktery je postaveny na rozdilu teplot pri kterem vznika mirne napeti a pohani maly el. motor a ten toci vetrakem. Jedna cast stoji na krbu to je ta horka a druha cast ma zebrovani tedy chladic....tam vznikaji ty rozdily teplot a i napeti.
reagovať
Petr S
počet príspevkov1250
dátum registrácie28.11.2008
Streda 15.04.2015 23:50, RE: elektromobily
filip.uricar napísal:
Nevím, jak to autor myslel, ale elektromotory v elektromobilech mají dle mých informací účinnost okolo 90%, k čemuž se spalovací motory ani zdaleka nepřibližují. Navíc, pokud je elektrická energie získaná ze například ze solárních panelů nebo větrné elektrárny, tak není pro její výrobu potřeba žádné fosilní palivo. Nebo že by autor myslel i ekologickou náročnost samotné výroby fotovoltaických článků, baterií v elektromobilu apod.? Potom by musel vzít v úvahu i výrobu benzinu či nafty z ropy...


Je tam více trochu zmatených pasáží. Např. vytvářejí na jednotku paliva více energie než elektromotory napájené těžkými bateriemi. Nevím co si představit pod jednotkou paliva u elektromotorů. Asi autor chtěl napsat, že baterie oproti benzínu uloží méně energie při stejné hmotnosti.

V posledním odstavci je mnoho silných tvrzení, pro které bych rád viděl zdroje, ze kterých autor čerpal.
reagovať
zmazaný používateľ
počet príspevkov
dátum registrácie
Štvrtok 16.04.2015 20:50, RE: elektromobily
Petr S napísal:
filip.uricar napísal:
Nevím, jak to autor myslel, ale elektromotory v elektromobilech mají dle mých informací účinnost okolo 90%, k čemuž se spalovací motory ani zdaleka nepřibližují. Navíc, pokud je elektrická energie získaná ze například ze solárních panelů nebo větrné elektrárny, tak není pro její výrobu potřeba žádné fosilní palivo. Nebo že by autor myslel i ekologickou náročnost samotné výroby fotovoltaických článků, baterií v elektromobilu apod.? Potom by musel vzít v úvahu i výrobu benzinu či nafty z ropy...
Je tam více trochu zmatených pasáží. Např. vytvářejí na jednotku paliva více energie než elektromotory napájené těžkými bateriemi. Nevím co si představit pod jednotkou paliva u elektromotorů. Asi autor chtěl napsat, že baterie oproti benzínu uloží méně energie při stejné hmotnosti. V posledním odstavci je mnoho silných tvrzení, pro které bych rád viděl zdroje, ze kterých autor čerpal.


Taky by mě zdroj jeho informací zajímal. Případně bych si rád přečetl autorovo podrobnější vysvětlení, proč jsou vozidla, poháněná spalovacími motory účinnější než elektromobily. Stejně tak nižší energií na jednotku paliva u elmobilů mohl myslet například nižší účinnost při získávání elektrické energie už v tepelných elektrárnách, ale to se z článku bohužel nedozvíme. Každopádně já bych řekl, že budoucností jsou spíš právě elektromobily a ne vozidla poháněná palivovými články (která jsou určitě méně účinná než čistě elektrická), ale to je věcí názoru. Rozhodně by to neměl podávat jako fakt.
O tom, že je ekologická likvidace baterií náročná se ví, ovšem o čem autor už nejspíš vůbec neuvažuje je fakt, kolik za svůj život e-vozidlo ušetří CO2 aj. plynů vznikajících spalováním benzinu či nafty, dále nebere v potaz, že elektromobily méně používají klasické brzdy (při brzdění se z destiček uvolňuje spousta prachových částic a vzniká teplo), nemusí měnit motorový olej, svíčky, filtry (vyjma kabinového), nemají katalyzátor atd.
reagovať


Copyright © EBM system k.s., 2005 – 2024, všetky práva vyhradené.