AnderN napísal:
Oktanove cislo slouzi ke stanoveni jakosti benzinu, vyjadruje jeho odolnost proti samozapalu pri kompresi. Pouzivanim paliva s nizsim oktanovym cislem, nez predepisuje vyrobce, muzete motoru ublizit, protoze takove palivo hori pomaleji a tudiz ve valci zustane nespalena smes. Ta jednak omyva olejovy film ze sten valcu, pri dalsi kompresi pak sama exploduje a vyvolava klepani. Oboji ma negativni vliv na zivotnost motoru. Pokud jezdite na palivo s vyssim oktanovym cislem, motor sice neposkodite, a...
To snad nemyslíte vážně?!?
Pravy:
1. Čím vyšší oktanové číslo, tím nižší rychlost hoření paliva (jedná se o stejnou vlastnost jako je odolnost vůči klepání).
2. Ve válci po fázi zážehu není žádné takové palivo, které by smývalo olejový film. Ostatně při zahřátém motoru žádné palivo ve válci do styku s olejem přijít nemá!
3. Při další kompresi je ve válci nová dávka směsi paliva se vzduchem, která má zažehnout!
4. Klepání je způsobeno tím, že je motor buď podtočený, nebo se používá nevhodné palivo o nízkém oktanovém čísle. Od svíčky se čelo plamene šíří (poměrně pomalu, 20-40 m/s) směrem k hornímu okraji pístu. Před sebou tlačí nespálenou směs paliva, která při nadměrné míře stlačení začne detonovat - samovolně vybuchovat, a detonace je velice rychlá (asi 2000 m/s) a čelo takové detonace udeří nahoře do pístu v jiný čas, než má, prudce vymezí veškeré vůle v pístní a klikové skupině a způsobí klepnutí.
Pokud výrobce říká, že doporučené palivo je 98 a minimální je 95, znamená to, že motor byl testován na 98 a je na to seřízen a elektronika s tím počítá. Při použití 95 dojde ke snížení pružnosti motoru, zvýšení spotřeby, zvýšení hlučnosti, snížení výkonu, zhoršení emisí a bude nutno častěji řadit, motor prostě méně promine řidičské chyby. Proto jezděte na palivo doporučené výrobcem, ne nižší a ne výrazně vyšší.
Redakce, kde jste, pročpak nepromazáváte nesmyslné příspěvky, jako že při použití nízkooktanového paliva zůstává je válci nespálená směs?!? Nespálená směs ve válci může zůstat jenom, pokud neproběhne zážeh, třeba při selhání svíčky nebo příliš chudé či bohaté směsi!