0
späť
 

diskuze k tématu: Má elektromobilita smysl i do budoucna? (4. díl)

kategórie zaradenia témy:
Pavlik
počet príspevkov1328
dátum registrácie09.10.2008
Štvrtok 11.06.2020 22:01, dotace
Má autor na mysli dotace typu "šrotovné", kdy se všichni ze svých daní složí na drahý elektromobil pro bohatého člověka? Tohle v ČR opravdu nechci. Navíc když se člověk podívá na realitu za hranicemi tak zjistí, že kromě minimálního počtu ekobláznů, elektromobily nikdo racionální nechce. Prodeje jsou i navzdory dotacím minimální. Elektromobil je auto do města, ale počet lidí kteří mají dům s garáží nebo alespoň garáž, kde mohou dobíjet "ve svém" je procentuálně velmi malý. Většina lidí v Evropě žije na sídlištích všeho druhu a auta parkují na ulici. Zde ale chybí základní infrastruktura k dobíjení u bydlení typu sídliště a tato infrastruktura bude chybět ještě hodně dlouho. Její vybudování je extrémně drahé, plus chybí dostatečná rezerva ve výrobě elektřiny už pro desítky tisíc elektromobilů. O větším počtu ani nemluvím.
reagovať
David V
počet príspevkov2067
dátum registrácie16.05.2007
Utorok 16.06.2020 21:44, Emise
Prosím Vás nikdy, nikdy, ale opravdu nikdy nepoužívejte v souvislosti s elektromobilem nebo vodíkovým pohonem pojem nulové emise, protože to nikdy pravda nebyla, není a velmi dlouho ještě nebude.
A pokud myslíte ty lokální a pouze odvislé od pohonu, tak to tak napište, protože auto generuje i jiné "emise" prachu z pneumatik, asfaltu a i brzdového obložení.
Obecně považuji elektromibily za slepou cestu, kdy vytloukáme klín docházejících fosilních paliv, klínem docházejících surovin pro baterie.
reagovať
Loskut
počet príspevkov2
dátum registrácie21.06.2020
Nedela 21.06.2020 13:16, RE: dotace a emise
Dotace se nelíbí nikomu. Nicméně dotace na nákup EV už bohužel v ČR máme a to pro podnikatele a osvč. Takže podnikatel si EV koupí s dotací a ještě si ho odečte z daní. A to je dle mého názoru hnus. Zbytek vašeho názoru je hloupé papouškování typického řvouna, který se brání jakékoliv změně, protože mu to naruší jeho styl života. Když jsem v 92-93 roce přinesl komukoliv do kanceláře počítač, tak po mě řval ať si ten krám odnesu. Za 5 let se dožadovali, ať jim tam dáme pořádné PC. Když přišli mobiní telefony, všichni řvali, že ten krám nosit nebudou. Dnes je každý nervozní, když ho zapomene doma. Teď tu vytrubujete jak je EV slepá cesta a za 10 let se budete předhánět, kdo bude mít větší dojezd.
Poslední argumenty, které se vždy vytáhnou, že není kde nabíjet a emise. Nabíječky přibývají každým dnem. A emise? Ruku na srdce, kdyby existoval vysavač na benzín, používali byste ho doma v bytě? Můj názor je, ať si každý jezdí čím chce, ale ať se chová ohleduplně k okolí.
reagovať
Pavlik
počet príspevkov1328
dátum registrácie09.10.2008
Nedela 21.06.2020 21:17, RE: RE: dotace a emise
citácia:
reakce na: Loskut, 21.06.2020 13:16 (Dotace se nelíbí nikomu. Nicmé ...)


Pro vás je to možná "hloupé papouškování typického řvouna, který se brání jakékoliv změně, protože mu to naruší jeho styl života". Ale můj názor je podpořen tvrdými daty - elektro mobilita není ani ekologická, ani ekonomická a dokonce ani uživatelsky pohodlná (což dvě zbývající možnosti u někoho přebije). Proto jsou prodeje elektromobilů bez dotací mizivé a s dotacemi více než mizerné. Drtivou většinu aut totiž kupují pragmaticky uvažující lidé a firmy.
reagovať
TomasB
počet príspevkov401
dátum registrácie11.02.2019
Nedela 21.06.2020 23:00, RE: RE: RE: dotace a emise
citácia:
reakce na: Pavlik, 21.06.2020 21:17 (Pro vás je to možná "hlou ...)


Loskut je trošku hodně mimo.
reagovať
Loskut
počet príspevkov2
dátum registrácie21.06.2020
Pondelok 22.06.2020 19:23, RE: RE: RE: dotace a emise
citácia:
reakce na: Pavlik, 21.06.2020 21:17 (Pro vás je to možná "hlou ...)


Takže ještě jednou. Je mi úplně šumák čím jezdíte. Taky nejezdím s EV, jen jsem ho měl půjčené (Renault ZOE) a nevidím v užívání EV vůbec problém kromě jednoho. Jak nabíjet na sídlištích. Pokrok a nové technologie se nezastaví. Oháníte se tu daty a žádné zdroje neuvádíte. Takže nějaké data uvedu já. Škodovka chtěla letos prodat jen 2000ks Citigo eiV, protože hlavní argument byl: "kdo si to koupí". A ejhle máme červen a letošní várka je vyprodaná. Nové budou dodané až příští rok. Že by už dělali pořadník, jako kdysi na Favorita ? Tesla se teď v červnu stala nejhodnotnější automobilkou světa. Překonala Toyotu i Volkswagen. Uznávám, že ceny EV jsou přemrštěné, ale uvidíme jak to bude vypadat za cca 5 let (pamatujete si příchod mobilů, notebooků aj.?).
A "mimo" tu jsou už jen dinosauři, kteří nesledují vývoj. Na internetu najdete stará videa Teslou do Chorvatska, nebo do Alp. Dnes už udávaný dojezd TM3 560km. Reálný se vším pohodlím přes 450km. Hyundai Kona Electric má 484km, reálně 400km. Osobně v tom nevidím žádný problém.
reagovať
Citroenak
počet príspevkov727
dátum registrácie13.04.2012
Pondelok 22.06.2020 21:37, RE: RE: RE: RE: dotace a emise
citácia:
reakce na: Loskut, 22.06.2020 19:23 (Takže ještě jednou. Je mi úpln ...)
Vyzera ze tu mame fanboya. Kazdy rozumny clovek si vie spocitat, ze staci zobrat do uvahy len kupnu cenu auta, a elektromobil sa nemoze vyplatit. Ibaze by ste porovnavali tu skodu citigo a skodu octavia v nafte. Minule som toto male cudo stretol na dialnici. Podla znacky islo z BA do bytce (cca 170km). Len naozaj neviem, preco sa tak tlacil 90tkou na kamion :D. Dalsi problem v mestach- uz teraz je velmi malo nabijaciek. Je to vidno uz aj v roznych testoch aut. Takze naozaj len pre tych co maju dom. To ostatne, ako nabijanie hodinu atd je uz len taka ceresnicka na torte :) Ano, da sa na tom ist do chorvatska. Aj na bicykli sa da ist do chorvatska, len to nie je moc pohodlne. Tesla je zamerana na uplne iny trh. Jej kupujuci su tzv. 'ekologovia az na smrt'. To su ludia, ktory sa snazia zachranit svet. Pritom velke firmy nemaju takmer ziadne obmedzenia a napr. nove motory maju zapalovaciu listu (aby vas nahodou nenapadlo si opravit len jednu cievku, jednoducho zahodit a kupit za stovku novu na rok..), BSM jednotky kde sa neda nic opravit, palivove cerpadlo vlepene do celej tej nadoby aj s plavakom, atd. Paradny priklad su stierace :D KEd si pytam nahradnu gumicku, pozeraju na mna ako na blba: "sefe, tu mate paradny mega nemecky stierac bosch aeroblade z ciny za paradnu cenu 30 eur kus"
reagovať
David V
počet príspevkov2067
dátum registrácie16.05.2007
Utorok 23.06.2020 09:27, RE: RE: RE: RE: dotace a emise
citácia:
reakce na: Loskut, 22.06.2020 19:23 (Takže ještě jednou. Je mi úpln ...)


Citigo, jako druhé auto do baráku někde na satelitu za rozumnou cenu může být fajn, ale to je tak všechno. Dokážu si i představit model, že bydlím na sídlišti bez garáže a el. vozidlo si dobíjím v práci, ale zase jen něco na úrovni golfového vozíku.
Co si neumím představit, je právě rodinné auto střední třídy na elektriku, se kterým jedu x set km na dovolenou a plánuju cestu a výlety podle infrastruktury dobíjecích stanic. Možná je to pro někoho nový trend, ale já jsem ještě nedozrál. A ani tak mě neláká myšlenka, že budu podle dojezdu muset přemýšlet, kam se můžu vypravit, aby mi nedošla šťáva. Nebo nedej bože si dítě něco udělá a já budu muset na rychlo na pohotovost, ale auto nebude dostatečně nabité...
A k té ekologii: z globálního pohledu to není ekologické, protože pouze odsunu výrobu energie mimo vůz, ale nebude jí potřeba méně.
A nemyslím, že to lze porovnávat s počítači a mobily, tedy něčím, pro ce v době příchodu neexitoval masově rozšířený ekvivalent. To srovnání považuji za demagogické.
reagovať
Pavlik
počet príspevkov1328
dátum registrácie09.10.2008
Utorok 23.06.2020 20:26, RE: RE: RE: RE: dotace a emise
citácia:
reakce na: Loskut, 22.06.2020 19:23 (Takže ještě jednou. Je mi úpln ...)


Tohle je krásná věta: "Uznávám, že ceny EV jsou přemrštěné, ale uvidíme jak to bude vypadat za cca 5 let (pamatujete si příchod mobilů, notebooků aj.?).". V různých variacích ji čtu a slyším už pěkných pár let a ...ono nic. Cena hlavního komponentu elektrokřápu, tedy baterie zůstává pořád stejná. Mimo jiné proto, že množství vzácných kovů pro jejich výrobu je omezené, poptávka díky masové výrobě baterií pro elektroniku je vysoká a jejich těžba je drahá a neekologická. Volkswagen si myslel, jak se svou kupní silou sníží cenu přímým nákupem s dlouhodobou opcí - všichni výrobci baterií se mu vysmáli a s takovou smlouvou poslali slavný a bohatý VW k šípku. Proč by si výrobci baterií snižovali cenu a svůj zisk, když mají zajištěný odbyt na plnou výrobní kapacitu díky vámi zmíněné mobilní elektronice...
Výkřiky o pokroku a nových technologiích raději přejdu. Elektromobil je tady více než sto let, stejně jako baterie a revoluční technologický objev se za celou tu dobu jaksi nekonal. Vývoj ano, ale převratně nová technologie baterie ne.
reagovať
Pepe
počet príspevkov1136
dátum registrácie09.05.2007
Nedela 05.07.2020 17:17, RE: RE: RE: RE: dotace a emise
citácia:
reakce na: Loskut, 22.06.2020 19:23 (Takže ještě jednou. Je mi úpln ...)


Nedá mi, abych nereagoval....

Citigo je vyprodané z důvodu vyčerpání dotačního budgetu od státu pro firmy. Nikdo jinej si to prakticky nekoupí. I v tom Německu se zájem o EV limitně blíží nule přes všechny vládní pobídky/dotace. Proč asi?
reagovať
Zbyněk Rychlý
počet príspevkov1
dátum registrácie19.05.2021
Streda 19.05.2021 14:09, RE: dotace
citácia:
reakce na: Pavlik, 11.06.2020 22:01 (Má autor na mysli dotace typu ...)


Za mě je elektromobilita budoucností. Vím, jezdí na baterky, které berou energií z uhlí převážně, ale s tím se pojí to, že se začíná více a více narážet na obnovitelné zdroje pro výrobu elektřiny. Pokud byste někdo měl zájem si přečíst, jestli Vás elektromobil vyjde levněji než nafták, doporučuji článek: https://www.elektrina.co/blog/auto-moto/lze-s-elektromobilem-usetrit-jaka-je-jeho-porizovaci-cena-a-kolik-stoji-uzivani-vozu. Jsou tam hezké příklady, co na kolik vyjde. Takže pro zájemce, doporučuji :)
reagovať
Pepe
počet príspevkov1136
dátum registrácie09.05.2007
Streda 19.05.2021 17:17, RE: RE: dotace
citácia:
reakce na: Zbyněk Rychlý, 19.05.2021 14:09 (Za mě je elektromobilita budou ...)


Tu budoucnost vidím jasně zde:
https://tradingeconomics.com/commodity/lithium
Doporučuji pro všechny elektrofanatiky. A sledovat předpověď.
A čekám i přednášku o tom, jak je těžba lithia ekologická, s minimálním dopadem na ráz krajiny.
Nakonec si můžeme povykládat o likvidaci (samozřejmě ekologické) řízené, či neřízené (požárem).
Ekologické elektroauto je pro mě oxymoron, sorry.
reagovať
Pavlik
počet príspevkov1328
dátum registrácie09.10.2008
Streda 19.05.2021 20:38, RE: RE: dotace
citácia:
reakce na: Zbyněk Rychlý, 19.05.2021 14:09 (Za mě je elektromobilita budou ...)


K té "zelené" elektřině ještě musíš připočítat stavbu fosilních elektráren (nových), které jsou schopné velmi rychlého náběhu a tedy mají schopnost vyrovnávání výkyvů výkonu těch "zelených" zázraků. Bez toho se ti přenosová soustava zhroutí jako domeček z karet - pro angličtináře black out.
Potom je tady takový malý "bonus" ve formě budoucího zdanění elektřiny spotřební dání. Jen naprostý idealista nebo idiot si může myslet, že státu nebude v rozpočtu chybět oněch cca 160 miliard korun ročně (v ČR), které vybere na spotřební dani z benzínu a nafty.
Opravdu miluji náhledy do zářné "ekologické" uhlíkově neutrální budoucnosti .
reagovať
Petr S
počet príspevkov1250
dátum registrácie28.11.2008
Štvrtok 20.05.2021 01:19, RE: RE: RE: dotace
citácia:
reakce na: Pavlik, 19.05.2021 20:38 (K té "zelené" elektř ...)


Copak jen fosilních. Mě třeba zaujalo toto o vyhořelém jaderném palivu:

https://www.cez.cz/edee/content/file/static/encyklopedie/encyklopedie-energetiky/03/palivo_4.html

Zvláště pak (zdroj ČEZ):
citácia:
Zatím jedinou možností, jak odstranit dlouhodobé radionuklidy, je počkat, až se rozpadnou na neradioaktivní nuklidy. Toto čekání bude trvat statisíce let a po celou tuto dobu musíme zajistit, aby se nemohly dostat do biosféry.


Statisíce let se o ty sklady s vyhořelým palivem někdo bude muset nejspíš po nás starat (nebo vyvinout technologii co to urychlí, ale to taky asi levné nebude). Mimochodem homo sapiens se vyvinul prý před 200 tisíci lety což je řádově srovnatelná doba.
reagovať


aktualizovať
túto tému sledujete

prestať sledovať túto tému


Copyright © EBM system k.s., 2005 – 2024, všetky práva vyhradené.