0
späť
 

diskuze k tématu: Jitka Boho: před policií se rozklepu

kategórie zaradenia témy:
David V
počet príspevkov2067
dátum registrácie16.05.2007
Štvrtok 30.03.2017 10:58, Výměna pneumatiky
Mám zkušenost, že některé pneuservisy neznají momentový klíč a mnoho mých kamarádů a kolegů ničím takovým také nedisponuje, takže dotahují takzvaně na bejka, a to potom je zhola nemožné tím sranda klíčem kolo povolit. Takže mnoho lidí teoreticky umí kolo vyměnit, ale prakticky to nedokážou.
Třeba já jsem si dovezl auto po výměně brzd z autorizovaného servisu, a když jsem chtěl na podzim přehodit kola, tak jsem žvejkl nástavec hned na prvním šroubu a pak jsem všechny povoloval křížovým klíčem, kdy jsem na něm jednou nohou stál a oběma rukama jej tahal a ještě si ho podložil cihlou, abych neožvýkal matku a zopakoval jsem si některá zapadlá slovíčka a jejich kombinace ve větách.
Na silnici bych zcela jistě volal asistenci, protože bych buď zničil klíč nebo bych je nepovolil.
Já používám momenťák. Někdo se může ušklíbnout, ale:
1.) nedeformuji ani disk ani náboj
2.) kdykoliv kolo povolím (těch 80-100 Nm dle disků není tak moc)
3.) povolím i pojistnou matici, aniž bych se bál, že se zdeformuje/ukroutí/ulomí

Jinak rozhovor nehodlám komentovat. Dotyčnou dámu ani neznám, ale pochopil jsem, že jediný hmatatelný úspěch byl v soutěži miss.
reagovať
Pepe
počet príspevkov1136
dátum registrácie09.05.2007
Štvrtok 30.03.2017 13:58, RE: Výměna pneumatiky
David V napísal:
Mám zkušenost, že některé pneuservisy neznají momentový klíč a mnoho mých kamarádů a kolegů ničím takovým také nedisponuje, takže dotahují takzvaně na bejka, a to potom je zhola nemožné tím sranda klíčem kolo povolit. Takže mnoho lidí teoreticky umí kolo vyměnit, ale prakticky to nedokážou.Třeba já jsem si dovezl auto po výměně brzd z autorizovaného servisu, a když jsem chtěl na podzim přehodit kola, tak jsem žvejkl nástavec hned na prvním šroubu a pak jsem všechny povoloval křížovým klíčem, kdy jsem na něm jednou nohou stál a oběma rukama jej tahal a ještě si ho podložil cihlou, abych neožvýkal matku a zopakoval jsem si některá zapadlá slovíčka a jejich kombinace ve větách.Na silnici bych zcela jistě volal asistenci, protože bych buď zničil klíč nebo bych je nepovolil.Já používám momenťák. Někdo se může ušklíbnout, ale:1.) nedeformuji ani disk ani náboj2.) kdykoliv kolo povolím (těch 80-100 Nm dle disků není tak moc)3.) povolím i pojistnou matici, aniž bych se bál, že se zdeformuje/ukroutí/ulomíJinak rozhovor nehodlám komentovat. Dotyčnou dámu ani neznám, ale pochopil jsem, že jediný hmatatelný úspěch byl v soutěži miss.


Asi se ušklíbneš, když napíšu, že stejně můžeš mít problém, protože se kolo "samo dotáhne". Funguje to stejně jako na flexce, dotáhneš lehce, povolit bývá problém...
Viz následující příklad - před pár lety v zimě jsem na dálnici s dodávkou prorazil pneumatiku na zadním kole, zjistil jsem to hned. Možná řešení:
1) zastavit, vzít si vestu, dát trojúhelník a riskovat smetení nějakým kamiónem, jehož řidič spí/kouká na DVD/čte knížku
2) dojet cca 2 km na nejbližší pumpu a tam to v klidu vyměnit s vědomím, že je guma v háji.

Zvolil jsem (docela hustě chumelilo) logicky možnost 2 a dojel na pumpu, což se záhy ukázalo jako strašně prozíravý. Originální klíč z povinné výbavy vozu jsem vožvejkal a ještě k tomu ohnul, takže nastala nutnost koupě "kříže", který za asistence trubky všech 5 šroubů povolil. Byly utažený jako kráva, přestože je kamarád z pneuservisu pár měsíců předtím utahoval s předepsaným momentem... Takže asi tak
reagovať
David V
počet príspevkov2067
dátum registrácie16.05.2007
Štvrtok 30.03.2017 14:12, RE: Výměna pneumatiky
Pepe napísal:
David V napísal:
Mám zkušenost, že některé pneuservisy neznají momentový klíč a mnoho mých kamarádů a kolegů ničím takovým také nedisponuje, takže dotahují takzvaně na bejka, a to potom je zhola nemožné tím sranda klíčem kolo povolit. Takže mnoho lidí teoreticky umí kolo vyměnit, ale prakticky to nedokážou.Třeba já jsem si dovezl auto po výměně brzd z autorizovaného servisu, a když jsem chtěl na podzim přehodit kola, tak jsem žvejkl nástavec hned na prvním šroubu a pak jsem všechny povoloval křížovým klíčem, kdy jsem na něm jednou nohou stál a oběma rukama jej tahal a ještě si ho podložil cihlou, abych neožvýkal matku a zopakoval jsem si některá zapadlá slovíčka a jejich kombinace ve větách.Na silnici bych zcela jistě volal asistenci, protože bych buď zničil klíč nebo bych je nepovolil.Já používám momenťák. Někdo se může ušklíbnout, ale:1.) nedeformuji ani disk ani náboj2.) kdykoliv kolo povolím (těch 80-100 Nm dle disků není tak moc)3.) povolím i pojistnou matici, aniž bych se bál, že se zdeformuje/ukroutí/ulomíJinak rozhovor nehodlám komentovat. Dotyčnou dámu ani neznám, ale pochopil jsem, že jediný hmatatelný úspěch byl v soutěži miss.
Asi se ušklíbneš, když napíšu, že stejně můžeš mít problém, protože se kolo "samo dotáhne". Funguje to stejně jako na flexce, dotáhneš lehce, povolit bývá problém...Viz následující příklad - před pár lety v zimě jsem na dálnici s dodávkou prorazil pneumatiku na zadním kole, zjistil jsem to hned. Možná řešení:1) zastavit, vzít si vestu, dát trojúhelník a riskovat smetení nějakým kamiónem, jehož řidič spí/kouká na DVD/čte knížku2) dojet cca 2 km na nejbližší pumpu a tam to v klidu vyměnit s vědomím, že je guma v háji.Zvolil jsem (docela hustě chumelilo) logicky možnost 2 a dojel na pumpu, což se záhy ukázalo jako strašně prozíravý. Originální klíč z povinné výbavy vozu jsem vožvejkal a ještě k tomu ohnul, takže nastala nutnost koupě "kříže", který za asistence trubky všech 5 šroubů povolil. Byly utažený jako kráva, přestože je kamarád z pneuservisu pár měsíců předtím utahoval s předepsaným momentem... Takže asi tak


O tomhle jsem zatím jen slyšel, ale nikdy se mi to na autě nestalo. Možná, že když člověk mázne závit, tak tam může být k tomu sklon. Já mám závity suché, jen je "měděnkou" natřená styčná plocha disku a náboje, ale o to se tehdy postaral servis.
Nicméně se mi to za 10 let, co mám ten momenťák nestalo ani jednou.
reagovať
ivan2
počet príspevkov118
dátum registrácie11.11.2010
Štvrtok 30.03.2017 15:21, samo-utahování
Nevím no, ale když by tenhle princip fungoval u auta, nedocházelo by k utahování na jedné straně a k povolování na druhé straně auta? Závity jsou přece všude pravé.
Mě přijde že důvod, proč u dodávky nešly matice/šrouby povolit je spíš to, že závity nebyly máznuté mazivem, který je pro tohle určený a spíš asi přirezly.
reagovať
capslock
počet príspevkov354
dátum registrácie28.07.2007
Štvrtok 30.03.2017 15:31, utahování kol
Pokud jsem někdy nemohl povolit šrouby nebo se naopak uvolnily, vždy to bylo po dotažení vzduchovým momentovým utahovákem v pneuservisu.

Ve slušném servise řeknou, že hliníkové disky je třeba po ujetí určité vzdálenosti zkontrolovat a dotáhnout a je to pravda - dvakrát jsem na to zapomněl - jednou ztratil šroub, ve druhém případě se celé kolo uvolnilo (povolené všechny šrouby).

S ručně utaženými šrouby (jejichž závity i sedla mažu) nikdy nebyl problém (přitom co sám dotáhnu, to i povolím, momentový klíč nepoužívám).
reagovať
ivan2
počet príspevkov118
dátum registrácie11.11.2010
Štvrtok 30.03.2017 20:24, 123
Já jezdím do jednoho pneuservisu vždy na podzim a na jaře. Tím vzduchovým utahovákem či jak se to jmenuje, matice povolí a zašroubují, ale na finální dotažení používají normální mechanickej momentovej klíč. Přijde mi to jako dobrej postup a nikdy jsem neměl žádnej problém za nějakých 10 let.
reagovať
Pepe
počet príspevkov1136
dátum registrácie09.05.2007
Piatok 31.03.2017 10:23, RE: samo-utahování
ivan2 napísal:
Nevím no, ale když by tenhle princip fungoval u auta, nedocházelo by k utahování na jedné straně a k povolování na druhé straně auta? Závity jsou přece všude pravé.Mě přijde že důvod, proč u dodávky nešly matice/šrouby povolit je spíš to, že závity nebyly máznuté mazivem, který je pro tohle určený a spíš asi přirezly.


Všechny šrouby + styčná plocha jsou vždy máznuty, jako popisuje David. Roli možná hraje fakt, že tahle kola jsou utahována větším momentem, než os. auto. Každopádně občas s tím mívá sám problémy, když mi auta přezouvá - stejným momentem to kolikrát nepovolí, musí přijít na řadu hrubá síla.
reagovať
Fanda
počet príspevkov551
dátum registrácie28.09.2008
Piatok 31.03.2017 16:13, nemazat
Tak to čtu a nestačím se divit.Vždyť přeci známá zásada při výměně kola je,že šrouby se nikdy nesmí mazat.Očistit,ale nikdy nemazat!
reagovať
ivan2
počet príspevkov118
dátum registrácie11.11.2010
Sobota 01.04.2017 10:57, mazání
Nový šrouby je asi zbytečný mazat, ale když budou orezlý, tak bych je očistil a lehce máznul grafitem, nebo měděnkou.
reagovať
Fanda
počet príspevkov551
dátum registrácie28.09.2008
Sobota 01.04.2017 11:54, RE: mazání
ivan2 napísal:
Nový šrouby je asi zbytečný mazat, ale když budou orezlý, tak bych je očistil a lehce máznul grafitem, nebo měděnkou.


Tak se pouze očistí kartáčem,ale nemažou.
reagovať
zmazaný používateľ
počet príspevkov
dátum registrácie
Sobota 01.04.2017 17:54, re
já mažu. nikdy se mi šroub během jízdy nepovolil.
zato jsem před dvěma lety koupil auto, zničil jsem na tom klíč, orval hlavu šroubu a nakonec jsem to stěží povolil metrovým hasákem, předešlý majitel evidentně také nemazal dle vaší zásady
reagovať
Fanda
počet príspevkov551
dátum registrácie28.09.2008
Sobota 01.04.2017 20:13, RE: re
Humusus napísal:
já mažu. nikdy se mi šroub během jízdy nepovolil. zato jsem před dvěma lety koupil auto, zničil jsem na tom klíč, orval hlavu šroubu a nakonec jsem to stěží povolil metrovým hasákem, předešlý majitel evidentně také nemazal dle vaší zásady


To není žádná moje zásada,je to naprosto běžná a samozřejmá věc.Kolo jste nemohl povolit,protože předchozí majitel buďto to přehnal s utahováním a natáhl závity,nebo nevyčistil šrouby od případných nečistot.
reagovať


aktualizovať
túto tému sledujete

prestať sledovať túto tému


Copyright © EBM system k.s., 2005 – 2024, všetky práva vyhradené.