Rover623 napísal:
Sice se to netýká Fordu, ale Hondy, ovšem zjistil jsem, že spousta lidí kupuje olej pouze podle označení jako je 5W-40 nebo 10W-40 atd., což je blbě. Uvedu příklad, starý motor Honda 2.3 (H23A3 myslím) má jasnou specifikaci oleje a to je norma API SG nebo SH, podle výrobce olej 10W-40, ovšem při bližším zkoumání olejů na našem trhu zjistíte, že potřebnou normu a tepelné rozpětí plní pouze oleje specifikované jako 5W-40, téměř vše co se u nás prodává pod označením 10W-40 není pro tento motor vhod...
Jen malé poopravení. Americká norma API (American Petroleum Institut) udává výkonostní třídu oleje. V článku mohla být taky zmíněna. V evropě se sice moc nepoužívá, spíše se přihlíží k normám jednotlivých výrobců, ale vzhledem k její jendnoduchosti a přehlednosti by bylo škoda ji nevzít v potaz.
Každý olej má na sobě orčenou výkonostní třídu dle této normy. Např. API SJ/CF. Písmeno za písmenem S (v tomto případě J) udává výkonostní třídu pro benzínové motory a písmeno za písmenem C (v tomto případě F) udává výkonostní třídu pro naftové motory. Čím vyšší (dle pořadí v abecedě) je písmeno, tím vyšší výkonostní třída. Proto olej se specifikací API SF/CC je určitě horší, než olej API SJ/CF. Dokonce o několik tříd horší. Dalším údajem je údaj o viskozitě. Např. 5W40. První číslice (5) udává viskozitu za studena (pokud vím nazívá se čerpatelnost) a druhá číslice (40) udává viskozitu za tepla (jak se tato viskozita odborně nazývá si nepamatuju). Proto si povšimněte, že závodní vozy jezdí např. s olejem 0W50, který bude splňovat viskozitu jak za studena (to je ta 0 - kdo chce ať se podívá do tabulek konkrétně 0 bude znamenat čerpatelnost při teplotách odchadem -30°C, ne li nižších), tak i za velmi vysokých teplot (to je ta 50-ka). To vyšší číslo udává odolnost vůči trhání olejového filmu.
Co je snad nejdůležitější informace je to, že je ganz prdel, zda je na krabici/láhvi od oleje znak toho či onoho výrobce, důležité je splnění dané výkonostní normy a viskózní třídy. Olej SHELL s výkonostní třídou API SK/CD je rozhodně horší olej než MOGUL s výkonostní třídou API SL/CF. Jasně že většina lidí hrábne po Shellu, protože Mogul je přece fůj...
Olej jako takový se skládá z tzv. "báze" to je olej zcela bez aditiv a právě těchto aditiv. Čistě pro zajímavost - na plenetě Zemi jsou jen 2 (slovy dva) výrobci těchto aditiv, takže si jistě dokážete představit, jak moc záleží na tom že je daný olej "originál" Shell či Castrol, nebo výše zmíněný Mogul.