Štvrtok 30.05.2013 16:03,
Moje zkušenost
Vlastním stejné vozidlo ood začátku roku 2007. Koupil jsem ho jako dva roky starou ojetinu u pražského autorizovaného dealera. Podobně jako u kolegy rozhodovala i u mě prostornost, nezájem zlodějů, relativní láce dílů a rovněž neautorizovaný servis mého souseda, který se právě na Fiaty specializuje. Využil jsem nabídky dealera a za 8.000 jsem si prodloužil o rok záruku. To se ukázalo jako prozíravý tah. Motoru při delším popojíždění a stání (typicky na Jižní spojce před otevřením jižní části okruhu) kolísaly otáčky volnoběhu a ubývala chladicí kapalina. Servis postupně v rámci záruky vyměnil těsnění pod hlavou, vodní pumpu a chladič, čímž závadu odstranil. Údajně předchozí majitel (povoláním televizní kameraman) auto uvařil.
Vnitřní prostor ve voze je dostatečný, týká se to zejména kufru, který má široký nakládací otvor a nízkou hranu. Na zadních sedadlech moc místa není, navíc se k nim hůř nastupuje kvůli úzkým dveřím. Na předních sedadlech se sedí pohodlně, oceňuji zvýšený posaz, což kromě přehledu o dění na ulici nabízí i snadnější nastupování a vystupování, zejména pro starší lidi. Sedadlo řidiče má stavitelnou výšku sedáku vůči opěradlu, což asi vyhovuje osobám malých postav. Já mám 182 cm a musím mít sedák neustále dole, protože bych přesahoval opěrku hlavy. Sedadlo spolujezdce má mezi sedákem a opěradlem mezeru, kterou táhne na ledviny, což přítelkyně vyřešila zakoupením froté ručníku stejné barevné kombinace a jeho zasunutím do inkriminované mezery. Zadní sedadla jsou spíš za trest, ale tam stejně v mém případě skoro nikdo nesedí.
Co se týče světlé výšky, se zadní částí prohlém nemám, auto plně "na doraz" nenakládám. Vadí mi ale nízko položený čumák, kvůli kterému jsem musel omezit průjezdy některými polními cestami, jež nebyly např. pro feldu problémem. Jsem laik, ale nechápu, proč neposadili konstruktéři předek Fiatu o pár centimetrů výš.
Vnitřek je docela variabilní, oceňuji třeba klimatizovanou schránku na 1,5 litrovou PET lahev před spolujezdcem. Dvouzónová klimatizace funguje perfektně, stejně jako audiosoustava. Řazení má trochu delší dráhy a šaltpáka mi připomíná autobus, dá se ale zvyknout. Řízení je jak známo trochu odtažité. Plasty jsou celkem kvalitní, bohužel občas v interiéru něco chrastí: typicky polostažené okénko někde dole v mechanismu, úpon pásu a teď začalo dost zběsile na hrbolech drnčet v palubní desce.
Motor je ještě klasický fiaťácký, 1,6ky od Opla přišly až o půl roku později. Potvrzuji vyšší hlučnost. Jezdím za cca 7,5 litru, většinou Praha a okolí klidnou jízdou. Spotřeba oleje závisí na jeho značce. Se Selénií byla minimální, současný Valvoline je spotřebován od horní k dolní rysce od výměny k výměně (najedu necelých 10.000 ročně). Ze závad bych ještě uvedl výměnu lambda sondy a vzpěry pátých dveří. Jinak spotřební materiál, hlavně potkávací žárovky. I když jsem si tam nechal namontovat předřazené odpory, vydrží stejně max. dva roky. Popis jejich výměny je na další příspěvek.
Celkově jsem s autem spokojený, ačkoli je to dost nevzhledná krabice, svou funkci plní dobře za relativně malé peníze. Škoda, že Fiat od výroby kombíků nižší střední třídy upustil, příště budu muset lovit jinde.
reagovať