Giorgio napísal:
Otevřel jsem namátkou jeden z TP (vydán v roce 2004) a mám tam kolonku "Nejvyšší rychlost" - fakt bych rád věděl, podle čeho se tento údaj určuje a kým.
Tento údaj se určuje podle konstrukce automobilu, roli hraje výkon motoru (aby se podařilo rychlost vůbec dosáhnout) a dimenzování podvozkových komponent (aby byla zaručena dostatečná bezpečnost - teď myslím bezpečnostní faktor). A tento údaj určí výrobce a nikdo jiný mu do toho v podstatě nemůže kecat.
V praxi to neznamená, že vůz nebude za určitých podmínek schopen vyvinout rychlost větší a dokonce je možné, že i relativně slabé motorizace se díky vhodné aerodynamice dostávají na neuvěřitelné hodnoty. Ona potřeba výkonu roste se zvyšující se rychlostí kubicky, zejména díky aerodynamickému odporu, který se zvyšující se rychlostí roste kvadraticky a ve vysokých rychlostech je hlavní složkou odporu prostředí. Lidově řečeno to znamená, že pro dvojnásobnou rychlost je potřeba dodat osminásobný výkon.
Správná byla poznámka o zapnutí klimatizace na volnoběh, tam se otáčky zvýší, a to i u 2,5 V6 a stejně tak poznám i s tímto motorem, že mi klima běží a věřím, že každý s citem pro stroj pozná běžící klimu nebo naložené auto. Je prostě zdechlejší i když má výkonu oproti konfekci nadbytek. Ovšem vliv na otáčky při rychlosti to, jak už jsem psal, nemá.