Poněkud nerozumím autorskému úvodu, kde se zmiňuje řada vad. Na článek si ovšem musíme počkat. Takže k autu a dotazu čtenářky...
F500 je v zásadě jednoduché auto postavené z ověřených a spolehlivých součástí. Solidní technika je zabalena do slušivého kabátu, který ani po 9
letech nezevšedněl. Loňský facelift naštěstí příliš nezměnil vzhled, techniku téměř vůbec a autu prodloužil životnost na trhu. Omlazený model dostal tento týden v Autosalonu na Primě hodnocení 91 %, přičemž rozdíly mezi novou a původní verzí jsou takřka marginální (pozměněná palubní deska a středová konzole, infotainment místo rádia, TFT přístrojový štít ve standardu - dříve u verze Cult nebo za příplatek, drobné vizuální retuše přední a zadní části, vpředu LED denní svícení místo klasických žárovek).
Ač je F500 na evropském trhu suverénně nejprodávanější auto své kategorie, na výběr mezi ojetinami moc není. Těch pár, které jsou, se velmi liší stavem i cenou. F500 sice jde koupit od nějakých 120 tisíc korun, ale nemá to smysl. Pěkné kousky začínají na 150 tisících, ty ještě lepší jsou za 170-200 tisíc. Nabízí se otázka, zda nekoupit předváděcí předfaceliftovaný model s 5letou zárukou, protože tady jsou ceny od 250 tisíc. Z dotazu není zřejmý rozpočet, od nákupu na spodní hranici nabídky bych tazatelku raději odradil. To, že ta nabídka je tak malá, je dáno vysokou poptávkou a kvalitami auta, které si drží cenu.
Na co upozornit, kromě obvyklých rad pro nákup ojetiny: pozor na stav akumulátoru, slabší baterie (zejména na konci životnosti) může při startování způsobit na palubním počítači chybovou hlášku závady posilovače řízení. S tím to zpravidla nesouvisí a postačuje vyměnit baterii. Zadní díl výfuku (tlumič) je dvouplášťový a při celoročním městském provozu má poměrně krátkou životnost (4-5 let/50 tisíc km). Vnější plášť v podstatě odpadne, což na emise sice nemá vliv, ale na STK vás s tím vyhodí, protože i když ho oloupete, zůstanou tam ostré hrany. Naštěstí náhradní díl je dobře dostupný i neoriginál, Podobně jako tlumič výfuku trpí i ozdobná koncovka výfuku, náhradní originál stojí téměř 5 tisíc. Není k provozu nutná, ale image je image, a o ten u F500 jde. Koncovka se dá zachránit, stačí ji rozleštit pastou na chromy a navoskovat, na internetu dokonce najdete návod, jak chromované díly čistit Coca Colou.
Co vás možná překvapí, je poměrně vysoké havarijní pojištění. Snad za to může prosklená střecha, která je pro výbavu Lounge standardem, nicméně připravte se, že za kompletní pojištění (povinné + havarijní) s nízkou spoluúčastí zaplatíte ročně 7 a více tisíc.
Z pohledu jízdy a provozních výdajů tvoří nejlepší kombinaci 15palcová kola a základní benzinový motor 1.2. Motor je potřeba více vytáčet, protože i když se jedná o nejsilnější verzi s 51 kW, kvůli emisních norem je v nižších otáčkách utlumená a nemá pocitově takový tah jako starší verze 44 kW. Je ale servisně nenáročná a spolehlivá. Okolo 100 tisíc najetých km bude pouze potřebovat přetěsnit. Pneu 185/55 R15 poskytují dobrý poměr mezi komfortem a stabilitou jízdy. Některé verze mají příplatkové 16palcové ráfky s pneu 195/45 R16 - to má negativní dopad na dynamiku, o něco vyšší spotřebu a jízda je hlavně méně pohodlná. A zase o tolik lépe to nevypadá, nemluvě o výrazně dražších gumách. Výrobce uvádí kombinovanou spotřebu 5,1 l/100 km, čehož se dá dosáhnout na 15" s trochou citu, na 14" základních kolech hravě. Na 15" kolech při živější jízdě je spotřeba okolo 5,5 litru. Pro jízdu v noci mimo město je vhodnější vyměnit žárovky potkávacích světel za více výkonné než tovární, v tomto se osvědčil Osram Night Breaker Unlimited. Výměna je snadná, žárovky jsou snadno dostupné. Horší je to se žárovkami dálkových světel a světel denního svícení - ta jsou v nárazníku "utopená" a případná výměna těchto žárovek je úkolem pro servis.
Jezdit s F500 je radost. To auto má svou atmosféru, spousta lidí se za ním otočí a pro řidiče je pohodlné a nezáludné. I se základním motorem se dá cestovat na delší vzdálenosti, sedadla jsou pohodlná a člověk nevystupuje rozlámaný (platí to samozřejmě pouze pro sedadla přední, ta zadní jsou v podstatě pro děti F500 by slušelo otypování jako 2+2, nikoliv čtyřmístné auto).
Poměrně slušné je autorádio s 6 repro a systémem Blue and Me (bluetooth spárování s telefonem vč. handsfree a streamování hudby), který lze ovládat hlasem (základní funkce jsou jednoduché a je to překvapivě použitelné například pro telefonování za jízdy).